به گزارش افکارنیوز، سردار سرلشگر سید یحیی رحیم‌صفوی در جمع بسیج مهندسین استان اصفهان و جمعی از مسئولان با تحلیل راهبردی مسایل سیاسی و امنیتی کنونی غرب آسیا به ویژه سوریه تاکید کرد: منطقه جنوب غرب آسیا شامل کشورهای پاکستان، افغانستان، ایران، ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین اشغالی، اردن عراق، شش کشور همکاری خلیج‌فارس و یمن است و برخلاف برخی تصورات بخش آسیای میانه، قفقاز و مصر جزو آن نیست.

جنوب غرب آسیا، نقطه عطف راهبردی جهان

وی افزود: این منطقه که کشور ما نیز جزو آن است حداقل تا سال ۲۰۳۰ در یک نقطه عطف راهبردی از نظر مسایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی قرار دارد و به عبارتی مرحله گذار ژئوپلیتیکی را طی می‌کند.

رحیم‌صفوی تصریح کرد: بازیگران اصلی خارجی این منطقه آمریکایی‌ها، روس‌ها، چینی‌ها و تا اندازه‌ای هندی‌ها هستند و بازیگران درون منطقه را ایران، ترکیه و رژیم صهیونیستی تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: این منطقه بنا به دلایل گوناگون تا سال ۲۰۳۰ کانون رقابت توجه و برخورد قدرت‌های بزرگ جهانی است.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب درباره ویژگی‌های مهم این منطقه بیان داشت: بزرگ‌ترین مقصد انرژی جهان از نظر منابعی مانند نفت، گاز در این منطقه قرار دارد.

خلیج‌فارس ۶۳ تا ۶۵ درصد نفت خام جهان را در اختیار دارد

وی ادامه داد: خلیج‌فارس به تنهایی ۶۳ تا ۶۵ درصد نفت خام جهان را داراست و بیش از ۳۰ درصد گاز جهان نیز در این منطقه قرار دارد.

رحیم‌صفوی تاکید کرد: خلیج‌فارس و هشت کشور پیرامونی می‌تواند حدود ۴۰ سال دیگر تأمین انرژی جهان از نظر نفت و گاز را می‌توانند انجام دهند در حالی که در بقیه جهان انرژی فسیلی رو به اتمام است.

رحیم‌صفوی اشاره به اینکه از تنگه هرمز روزانه میان ۱۵ تا ۱۷ میلیون بشکه نفت خارج می‌شود، تصریح کرد: نفت این مناطق رو به اتمام است و به سرعت به سمت و سوی استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر می‌روند که ایران در این زمینه عقب است.

وی با اشاره به دیگر خصوصیات منطقه آسیای غرب اظهار کرد: تا زمان حضور رژیم صهیونیستی آرامش در این منطقه وجود نخواهد داشت و این منطقه منشأ تنش و ناامنی است.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: عدم ثبات رژیم‌های پادشاهی منطقه از دیگر ویژگی‌های این منطقه است چرا که با سقوط پادشاه ایران در واقع قطار این حکمرانی به پایان رسیده است.

تا سال ۲۰۳۰ اثری از آل سعود نمی‌ماند

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در کتابی با نام تحولات جهان تا سال ۲۰۳۰ عنوان کردند که تا این سال دیگر اثری از رژیم آل سعود باقی نمی‌ماند.

رحیم‌صفوی ادامه داد: در همین کتاب آمده است که ایران با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا با اقتدار مبحثانرژی هسته‌ای را ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه وجود انقلاب اسلامی دیگر ویژگی‌ این منطقه است، تاکید کرد: پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت منطقه و جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داده است.

مشاور عالی فرمانده کل قوا افزود: در مقاله‌ای آمریکایی خواندم که انقلاب ایران همچون اژدهایی است که کشور ایران سر آن، سوریه کمر و لبنان همانند دم آن است بنابراین باید پا را روی کمر اژدها گذاشت.

دشمنان در پی ایجاد بدل بیداری اسلامی در سوریه


وی گفت: سوریه، آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای عربی مانند قطر، عربستان صعودی و ترکیه به نیابت از آمریکا سعی کردند بدل بیداری اسلامی را در سوریه ایجاد کنند.

رحیم صفوی ادامه داد: بدین منظور حدود ۴۰ هزار نیروی مزدور از مرزهای لبنان، ترکیه و اردن به سوریه اعزام و پول، سیاست، سلاح، تبلیغات به آنها اهداء شد.

وی با بیان اینکه رزمندگان سوریه به دو شاخه اصلی اخوان‌المسلمین و القاعده تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: اخوان المسلمین گروهی از افراد بومی سوریه هستند که سال‌ها مبارزه کرده‌اند و در زمان پدر بشار نیز با وی می‌جنگیدند.

مشاور عالی فرمانده کل قوا ادامه داد: گروه القاعده مزدور هستند و با پشتیبانی قطر و کشورهای عربی شمال آفریقا مانند لیبی، تونس و مصر عمل می‌کنند.

وی اظهار کرد: دو سال است که جنگ سوریه ادامه دارد به گونه‌ای که تاکنون ۷۰ هزار نفر از مردم و ارتش سوریه کشته شده و دو میلیون نفر نیز به دلیل شرایط نامناسب زندگی فرار کرده‌اند.

جنگ سوری، سیاست آمریکایی با مدیریت ترکیه‌ای

رحیم‌صفوی ادامه داد: جنگ سوریه سیاست آمریکایی‌ها به مدیریت ترکیه و با تأمین مالی عربستان و قطر است به گونه‌ای که تاکنون قطری‌ها پنج میلیارد دلار برای ایجاد بحران در سوریه به ترکیه کمک کرده‌اند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها ۲۵۰ افسر نیمه محسوس در اردن برای آموزش به نیروها سکنی داده‌اند، تاکید کرد: همچنین در ترکیه سلاح‌ها و مهمات برداشته شده از ارتش سوریه بازسازی و به سوریه بازگردانده می‌شود به گونه‌ای که نیروهای تروریستی ۵۰ تانک علاوه بر سلاح‌های دیگر مانند موشک‌های ضد بالگرد در اختیار دارند.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: مشخص است که آمریکایی‌ها قصد دارند با سرنگونی بشار اسد و سپس حزب‌الله و نوری مالکی در عراق به سراغ ایران بیایند.

سوریه میدان برخورد سیاست‌های راهبردی

وی تصریح کرد: سوریه میدان برخورد سیاست‌های راهبردی قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای است و در این میدان آمریکا یک طرف و روسیه و چین به عنوان قدرت‌های جهانی در سوی دیگر قرار دارند و ایران نیز به عنوان قدرت منطقه‌ای در برابر پول و مزدوران رژیم صهیونیستی، قطر و عربستان صعودی قرار دارد.

رحیم‌صفوی تاکید کرد: پس از دو سال به شیوه نظامی نتوانستند سوریه را سرنگون کنند و ایران با کمک‌های فکری و سیاسی خود به سوریه سبب شده که ۵۰ هزار نفر از نیروهای مردمی این کشور برای دفاع بسیج شوند.

وی تاکید کرد: اکنون ایران در برابر آمریکا از نظر سیاسی قرار دارد و با هدایت رهبری مدبر، قاطع، فرزانه و خردمندانه رهبر انقلاب و حمایت‌های بشار اسد اکنون عقبه اردن بسته شده، عقبه لبنان در حال مسدود شدن است و تنها عقبه ترکیه با نام انطاکیه باقی مانده است.

مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند پیش از انتخابات، دولت سوریه را شکست دهند که موفق نشدند، گفت: بنابراین دشمنان اکنون از نظر نظامی شکست خورده و به نظر می‌رسد قصد دارند راهکار ژنو را دنبال کنند.

آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد حکومت لائیک در عراق

وی با اشاره به پیروزی ایران در صحنه عراق ادامه داد: آمریکایی‌ها در جنگ عراق به دنبال این بودند که حکومت لائیک متخاصم با ایران را بر سر کار بیاورند که با وجود خرج مالی زیاد و کشته‌های بسیار به فضل الهی و تدبیر رهبر انقلاب و علمای عراقی با فضاحت عقب‌نشینی کردند و در افغانستان نیز دوام نمی‌آورند.

رحیم‌صفوی تاکید کرد: اکنون دو دشمن بزرگ ایران یعنی طالبان و صدام از میان رفته‌اند و آثار پیروزی در سوریه نیز نمایان است.

ایران بازوی قدرتمند منطقه


وی اضافه کرد: ایران با حمایت‌های معنوی، سیاسی و مستشاری نقش‌آفرین اصلی این پیروزی محسوب می‌شود و آمریکا نیز از این مسئله عصبانی است چرا که ایران اکنون بازوی قدرتمند منطقه محسوب می‌شود.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه محور استراتژیک ایران، عراق، سوریه و لبنان محور مدیترانه‌ای است، گفت: ایران تاکنون سه بار تا مدیترانه قدرت نفوذ پیدا کرده است که یک بار در زمان کوروش و همراه با آزادسازی اورشلیم و بار دیگر زمان خشایار شاه و با عبور از کانال بُسفر است.

لبنان، بازوی بلند قدرت دفاعی ایران


وی اضافه کرد: سومین بار نیز در زمان کنونی است که حزب‌الله یعنی بازوی بلند قدرت دفاعی ایران در بالای سر رژیم صهیونیستی قرار دارد و قدرت دفاع عمیق راهبُردی ایران را تشکیل می‌دهد.

رحیم‌صفوی تاکید کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر صهیونیست‌ها مشکلی برای ایران ایجاد کنند حیفا و تل‌آویو با خاک یکسان می‌شود.

۸۰هزار موشک حزب‌الله، آماده نشانه رفتن اسرائیل

وی اضافه کرد: سید حسن خمینی از یاران رهبر است و در صورت تجاوز رژیم اشغالگر قدس بیش از ۸۰ هزار موشک حزب‌الله آماده نشانه گرفتن این رژیم اشغالگر هستند.

سردار سرلشگر سید یحیی رحیم‌صفوی در ادامه با تبریک سالروز فتح خرمشهر اظهار کرد: فتح خرمشهر نقطه تابناکی در تاریخ هشت ساله دفاع مقدس است و دستاورد حماسه بزرگی است که برای حفظ این حماسه ملت ما باید با همان شاخصه‌های پیروزی خرمشهر حماسه سیاسی خردادماه امسال را بیافریند.

وی افزود: همان‌گونه که دشمنان داخلی و خارجی از پیروزی خرمشهر متحیر شدند ملت هوشمند ایران باید در ۲۴ خردادماه حماسه‌ای خلق کنند که برای دشمنان غیرقابل تصور باشد.

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با اشاره به سال حماسه سیاسی و انتخابات ۹۲ در پیش رو تاکید کرد: انتخابات ایران تداخل عمیقی با امنیت ملی و منافع آن دارد بنابراین لازم است تمام گروه‌ها و آحاد ملت ایران در انتخابات شرکت کنند.

*‌ حضور حداکثری در انتخابات، تضمین کننده امنیت ملی

وی ادامه داد: حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب اصلح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تضمین‌کننده امنیت ملی، اقتصاد، منافع و پیشرفت و آبادانی کشور ماست.

رحیم‌صفوی با اشاره به شاخصه‌های اصلی فرد اصلح برای ریاست‌جمهوری تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در این باره فرموده‌اند که «اصلح کسی است فکر معیشت مردم، دین مردم، فرهنگ مردم و دنیا و آخرت مردم باشد.»

وی ادامه داد: ایشان همچنین گفته‌اند که «اصلح کسی است که زیر توهمات مربوط به توسعه آنچنان محو و مات نشود که از یاد قشرهای محروم و ضعیف باقی بماند.»

کارآمدی و توانایی، مهم‌ترین ویژگی‌های فرد اصلح از دیدگاه رهبر

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه از دیدگاه رهبر این فرد باید توان بر دوش گرفتن این بار عظیم را داشته باشد و هر کسی قدرت این کار را ندارد، گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اصلی کاندیداهای ریاست‌جمهوری از دیدگاه رهبر کارآمدی و توانایی اداره کشور است که ۱۵ بار در سخنرانی‌های سال ۸۴ آن را نقل کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نشاط، شادابی، شوق و نشاط جوانانه از دیگر ویژگی‌های کاندیدای اصلح از دیدگاه رهبر است، گفت: ایشان می‌فرمایند که «از آنجا که کشور چهره جوانی دارد اقتضا می‌کند نشاط جوانانه‌ای نیز در تمام دستگاه‌های قضایی به وجود بیاید.»

رحیم‌صفوی در ادامه فرمایشات رهبر درباره کاندیدای اصلح تصریح کرد: داشتن اعتقاد و علاقه و قدرت لازم برای مبارزه با فقر، فساد، و تبعیض و ریشه‌کنی آن، ایجاد عدالت، دلسوز برای قشر مستمند و تلاش برای رفع تبعیض و پر کردن شکاف میان ثروتمندان و فقرا و رفع مشکلات تمام کشور عزیز به خصوص مناطق محروم از دیگر ویژگی‌های این کاندیداست.

وی با اشاره به اینکه خوشحال نشدن دشمن از روی کار آمدن این شخص از دیگر ویژگی‌های مورد اشاره رهبر است، تاکید کرد: قوت و قدرت برای حرکت به سمت چشم‌انداز ۲۰ ساله، توان اشتغال‌زایی، دارای قدرت باز کردن گره‌ها و انجام کارهای بزرگ، آبادانی کشور از نظر علمی، صنعتی و مسایل انسانی و پیشبرد کشور از نظر مسایل علمی امنیتی و ایجاد اشتغال به عنوان اساسی‌ترین اهتمام دولت از دیگر ویژگی‌های مورد اشاره رهبر در این ارتباط است.

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: اهل سیاست باید این شاخص‌ها را در کنار کاندیداها قرار دهند و با عقلانیت در این باره تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: ۳۴ سال است در کشور ما انتخابات برگزار می‌شود و لازم است کاری کنیم که مردم ما در سال‌های آینده آرامش داشته و دیگر تنشی را حس نکنند.

فرد اصلح نباید حاکیت دوگانه در کشور تشکیل دهد

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب رئیس‌جمهور آینده باید در رفع مشکلات اقتصادی بکوشد، تاکید کرد: با انتخاب اصلح باید به گونه‌ای برخورد کنیم که در کشور حاکمیت دوگانه برقرار نباشد به این معنا که رئیس‌جمهور نفر دوم کشور محسوب ‌شود.

وی با اشاره به اینکه راهبردهای کلان کشور مطابق قانون اساسی بر عهده رهبر است، اضافه کرد: بنابراین افرادی که خود را نفر نخست کشور دانسته و با رهبری زاویه دارند شایسته این مقام نیستند.

رحیم‌صفوی تصریح کرد: همچنین فردی که بگوید مجلس را قبول ندارد و یا قانون را اجرا نکند از چارچوب قسم به قانون خارج شده، قانون‌شکن است و شایسته این مقام نیست.

اسلام و رهبری، دو نعمت بزرگ کشور ایران

وی با اشاره به اینکه منابع انسانی و طبیعی بسیار خوبی در کشور برای رفع مشکلات اقتصادی داریم، تاکید کرد: اسلام و رهبری نعمت بزرگ کشور ماست، رهبری که کشور را از بحران‌های داخلی و خارجی نجات داده‌اند و ایران را در صحنه جهانی منطقه و در برابر آمریکایی‌ها به درستی هدایت می‌کند.

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فردی عادل، صبور، متوکل علی الله و به معنای واقعی مظلوم است به گونه‌ای که اکنون مظلوم‌تر از امام خمینی(ره) واقع شده‌اند.

وی اضافه کرد: ایشان فردی عادل، باتقوا، مدیر مدبر، با قاطعیت و صلابت هستند و چفیه روی دوش ایشان نشانه آمادگی ایشان برای جهاد است.

شورای نگهبان مایه اقتدار نظام است

رحیم‌صفوی با اشاره به اعلان تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان مایه اقتدار نظام است که خدا و اصول انقلاب را همیشه مدنظر قرار می‌خواهد و هر که از این چارچوب خطا کرد را کنار می‌گذارند چرا که ملاک اسلام و قانون اساسی است.

وی ادامه داد: شجاعت، فهم، و فقهای شورای نگهبان مایه افتخار است و به همین دلیل امام خمینی(ره) راجع به شورای نگهبان سخنان بسیار ارزشمندی بیان فرمودند.

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب بیان داشت: تصمیم شورای نگهبان مطابق قانون اساسی و وظایف آن بوده است اما برخی ممکن است به آن ایراد بگیرند در حالی که اگر عاقل و متدین باشند به قانون تن درمی‌دهند.

شورای نگهبان با هیچ‌کس بر سر اصول انقلاب شوخی ندارد


وی با اشاره به اینکه حکومت ایران حکومت مطلقه فقیه است، اضافه کرد: شورای نگهبان اقتدار خود را در این زمینه نشان داد که با هیچکس بر سر این اصول کنار نمیآید و هر کس از اصول انقلابی خارج شود کنارش میگذارد.