در برنامه دیروز امروز فردا چه گذشت؟

به گزارش افکارنیوز، برنامه «دیروز، امروز، فردا» پنجشنبه شب با حضور علاءالدین بروجردی نماینده و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و مسعود میرکاظمی نماینده مجلس و رئیس کمیسیون انرژی مجلس حول محور «تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، بایدها و نبایدها» از شبکه سه سیما پخش شد.

بروجردی در پاسخ به این سوال که نامزدها در فرصت تبلیغات باید به تبلیغ چه مواردی بپردازند، گفت: جنس تبلیغات در ساختار نظام اسلامی ما باید مبتنی بر پشتوانه خون پاک شهیدان و به باورهای ما که معتقدیم عالم محضر خداست، باشد. باید از ارزش های حاکم در خیلی از کشورها در مورد تبلیغات پرهیز کنیم.

وی افزود: برنامه های کسانی که در عرصه انتخابات حضور دارند، باید در زمینه های مختلف تشریح و بیان شود. فکر می کنم می توان برنامه های دقیق و قابل اجرا را برای مردم تشریح کرد. البته ممکن است یک کاندیدا در کارهای کارشناسی خود به این نتیجه برسد که فلان تحول را می تواند در یک بازه زمانی مشخص انجام دهد و این موضوع را صادقانه با مردم مطرح کند اما در نهایت موفق به انجام آن نشود، در این صورت نمی توانیم بگوییم او دروغ گفته است.

وی ادامه داد: ما کشور که ثروتمندی هستیم، اما یک از کاستی های ما مشکلات اقتصادی است. دغدغه بیکاری، اشتغال زایی و… مسائلی هستند که باید در برنامه های نامزدها مورد توجه قرار بگیرد.

بروجردی ادامه داد: ما کشور قانونمندی هستیم و چهارچوب ها کاملاً مشخص است. نامزدها باید از همان ابتدا قواعد بازی را رعایت کنند و در چهارچوب قانون حرکت کنند. من معتقدم عرصه داخلی، امنیت، اقتصاد، مواد مخدر و اعتیاد، سیاست خارجی، تلفات جاده ای و… مواردی است که نامزدها می توانند با تدبیر و برنامه ریزی دقیق مسائلی که می گویند را به عمل نزدیک کنند و آنچه که نباید گفت و نمی توانند انجام دهند را نگویند.

میرکاظمی نیز در ابتدای برنامه با بیان اینکه بحثبرنامه در تبلیغات انتخاباتی بسیار مهم است، گفت: اینکه یک نامزد ریاست جمهوری از خودش برنامه ارائه دهد، مرسوم است اما متاسفانه برنامه هایی که نامزدها می دهند اغلب از جنس قانون گذاری و اجرایی نیست. نامزد ریاست جمهوری باید برنامه های اجرایی را در چهارچوب قوانین جاری ارائه دهد.

وی گفت: مثلاً در برنامه پنجم قرار است ما تورم یک رقمی داشته باشیم و رشد اقتصادی هشت درصد را تجربه کنیم، نامزدها باید برنامه های خود را در این چهارچوب اعلام کنند. اگر نامزدی در یک حوزه خاص برنامه های خود را مطرح کند، از جامع نگری دور و به بخشی نگری نزدیک می شود که این موضوع اتفاق خوبی نیست.

وی افزود: رئیس جمهور باید بین حوزه های مختلف ذهن ساختار یافته و انسجام ایجاد کند. گاهی برای مدیریت یک حوزه عوامل موثر در کلان اقتصاد را فراموش کرده ایم و این جایی است که ما آسیب دیده ایم. چیزی که اهمیت دارد این است که نامزدها شیوه های اجرایی و روش های کاری خود و سیاست های برنامه های اجرایی خود را ارائه و تشریح کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: نامزدها باید در چهارچوب قوانین موجود، نظام و تیم مدیریتی و همچنین برنامه های اجرایی خود را بیان کنند تا این اطمینان برای رای دهندگان ایجاد شود که نامزدها به مسائل جاری اشراف کامل دارند و می توانند کشور را مدیریت کنند.

بروجردی در بخش دیگری از برنامه در مورد سیاست خارجی و نحوه تبلیغات نامزدها در این مورد گفت: رابطه با آمریکا خط قرمز ماست. این سیاست تصمیم گیری شده نظام است و تاکید رهبری در این زمینه وجود دارد چون آمریکایی ها امروز هم در کنگره بودجه های هنگفتی برای براندازی در جمهوری اسلامی تصویب می کنند. البته ما باید با کشورهای دیگر رابطه بهتری داشته باشیم. مثلا با اتحادیه اروپا برای تنظیم رابطه مشکلی نداریم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در عرصه برون مرزی، سیاست امر بسیار دقیق و ظریفی است. در سال های اخیر گاهی موضع کسی که از نظر نظام مسئول سیاست خارجی هم نیست، باعثشد عذر سفیر ما را بخواهند. تنظیم رابطه کار بسیار مشکلی است و سخت تر از آن حفظ رابطه با کشورهای مختلف است. داشتن رابطه خوب با کشورهای مختلف جزو سیاست های ماست. آسیب شناسی اینکه چرا امروز وضعیت ما به این شکل است و ارائه راهکار برای بهتر شدن ارتباط کشور با جامعه بین المللی، حق نامزدهاست.

وی ادامه داد: خیلی از نکاتی که به عنوان کاستی های عرصه سیاست خارجی ذکر می شود، قابل اصلاح است. برخی از مسائل هم وجود دارد که برای پذیرفتن حقیقت آن از سوی دنیا، به زمان نیاز است! مثلاً مسله هسته ای. نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفته که به یک کشور هسته ای تبدیل شود و امروز جامعه بین المللی این موضوع را قبول کرده و نگاه مثبت تری به این موضوع دارد. توجه به موضوع هسته ای و عبور از این گردنه تاریخی مساله مهمی است.

مسعود میرکاظمی در بخش دیگری از برنامه در مورد سیاه نماهایی که در تبلیغات انتخاباتی انجام می شود اظهار داشت: دوره های قبل هم به همین شکل بوده و این روش خوبی نیست. در هر دوره ای نقاط ضعف و قوتی وجود دارد. ایران کشور بزرگی است و منابع فراوانی دارد به همین دلیل کسی نمی تواند زیاد سیاه نمایی کند. باید به این موضوع اشاره داشت که چگونه می توان ظرفیت های موجود در کشور را احیاء کرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: مهم این است که نامزدها باید با اطلاعات دقیق وارد انتخابات شوند. کسی که وارد مقوله انتخابات می شود باید شناخت دقیقی از ظرفیت های کشور داشته باشد، چالش ها را بشناسد و راه عبور از این چالش ها را ارائه دهد. اگر فردی بتواند خودش را اثبات کند برای مردم مورد قبول تر از کسی است که بیاید و دست به سیاه نمایی بزند. گاهی سیاه نمایی ها باعثخدشه دار شدن اصل انقلاب می شود.

وی تصریح‌کرد: نامزدهای بعدی می خواهند با همین مردم کار کنند و اگر مردم دچار بی اعتمادی شوند، نمی توان چرخ اقتصادی کشور را به حرکت درآورد.

وی افزود: در تبلیغات باید این مساله بیان شود که مشکلاتی وجود دارد اما راه حل های زیادی هم برای عبور از این مشکلات موجود است. فکر می کنم دیگر دوره سیاه نمایی و… گذشته و مردم به جزئیات صحبت های نامزدها توجه ویژه ای دارند و به این نگاه می کنند که چطور می خواهند با مشکلات مواجه شوند و چه برنامه هایی برای مدیریت کشور دارند.

میرکاظمی ادامه داد: اگر فرض کنیم رئیس جمهور فرد عادلی است، همانطور که می آید نقاط ضعف را مطرح می کند، باید به نقاط مثبت همه دوره ها هم اشاره داشته باشد. این که بیاییم بگوییم همه چیز باطل است و من آمده ام و می خواهم همه چیز را درست کنم، از انصاف به دور است.

بروجردی در بخش دیگری از برنامه در مورد اظهار نظرهای خارجی در مورد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: من فکر می کنم تجارب دوره های گذشته ریاست جمهوری نشان داده خط صراط مستقیم جمهوری اسلامی ایران در صراحت مواضع علیه کشورهای بیگانه و همچنین عدم تمکین از صحبت های آن ها به چه میزان است. اقتدار جمهوری اسلامی ایران متاثر از ساختاری است که رهبری با صلابت حضرت امام مدیریت می کنند و سیاست گذاری کلان را برعهده دارند. رئیس جمهور هم باید در همین مسیر و با همان صلابت حرکت کند تا دشمن فکر نکند می تواند تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: دشمن می داند در نظام مستقل ایران رئیس قوه مجریه تا چه اندازه می تواند در تحولات داخلی تاثیرگذار باشد و به همین دلیل سعی می کنند در نوع انتخاب تاثیر گذار باشند. از طرف دیگر سعی می کنند انتخابات موفق و درست انجام نشود که خوشبختانه با اشراف خوب نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور این توطئه ها به سرعت خنثی می شود. نکته سوم این است که دشمن می خواهد مردم حداقل حضور را داشته باشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: سیاست ما حضور گسترده مردم در عرصه انتخابات است. دشمن با تبلیغات متعدد تلاش می کند مردم را دلسرد کند. سیاسی‌ترین و هوشمندترین ملت ها، ملت ایران است و به همین دلیل مجموعه اظهار نظرها و تلاش هایی که صورت می گیرد بی اثر است.

وزیر نفت دولت نهم در ادامه برنامه با اشاره به تحریم های صورت گرفته، گفت: هدف اصلی تحریم ها این است که به نوعی با فشار اقتصادی بتوانند رشد اقتصادی ما را کاهش دهند و در نتیجه اشتغال و رفاه خانواده مورد تاثیر قرار بگیرد.

دشمن از این طریق می خواهد مردم را از انقلاب دلسرد کنند و راه را برای ورود به ایران باز کند. چون انرژی طی ۵۰ سال آینده برای آن ها مورد اهمیت است. راه دلسرد کردن دشمن این است که نشان دهیم مردم به انقلاب دلبستگی دارند و مشکلات را از چشم نظام و انقلاب نمی بینند. بدون شک حضور با نشاط مردم پای صندوق ها، تودهنی محکم به دشمن خواهد بود که متوجه شوند نتوانسته اند مردم را از نظام جدا کنند.

میرکاظمی افزود: خیلی ها در کشور می گویند مشکلات اقتصادی بر اثر تحریم است این در حالی است که بعضی از بی تدبیری ها باعثظلم مضاعف به مردم می شود و با تدبیر بیشتر می توان بسیاری از این مشکلات را حل کرد.

وی ادامه داد: حضور مردم پای صندوق و اینکه بیایند و نشان دهند که به سرنوشت خود علاقه دارند و می خواهند استقلال نظام خود را ببینند، موضوع مهمی است. باید مردم را تشویق کنیم که پای صندوق رای حضور با نشاطی داشته باشند تا به زیاده خواهی های غرب یک نه بزرگ بگوییم.

وی افزود: بسیاری از مسائلی که وجود دارد، به مسائل داخلی کشور مربوط می شود. مثلاً اواخر سال ۹۰ سیستم ارز ما به هم ریخت. اگر ما بگوییم تحریم باعثشد ارز وارد کشور نشود، به مردم دروغ گفته ایم. چون میزان قابل توجهی واردات و صادرات داشتیم. باید سوال کنیم که چرا ارز به هم می ریزد؟ مشکل از کجا بوده؟ این که بیاییم و از مردم عذرخواهی کنیم یک موضوع است و اینکه بیاییم و همه تقصیرها را به گردن تحریم بیاندازیم موضوع دیگری است. مدیران اجرایی علی رغم اینکه زحمت زیادی می کشند نباید برخی مسائل را طوری مطرح کنند که هم باعثدلسردی مردم و هم خوشحالی دشمن شود.

علاءالدین بروجردی در ادامه برنامه با بیان اینکه انسجام ملی و اتحاد ملت پشتوانه مساله هسته ای است، اظهار داشت: اینکه انتخابات تغییری در سیاست های هسته ای ایجاد کند فرض درستی نیست. چون سیاست های هسته ای در بالاترین سطح انجام می شود و با رهنمودهای مقام معظم رهبری پیش می رود. موفقیت های ما در این زمینه با شیب تندی سیر صعودی داشته است. ما در عرصه هسته ای توانسته ایم بر خلاف اراده آمریکا(به عنوان کشور حاکم بر کشورهای عضو شورای امنیت) موفق عمل کنیم. غرب می گوید شما نباید غنی سازی کنید اما ما این کار را انجام می دهیم و کارهای عظیمی انجام داده ایم.

این نماینده مجلس افزود: به نظر من نامزدها باید به بخش پر لیوان نگاه کنند چون این موضوع حق مردم و نظام است. موفقیت ما در صحنه هسته ای مهم ترین مساله است. آمریکا ما را تحریم کرد اما این تحریم ها اثر نداشت و ایران با روش های مختلف تحریم ها را دور زد و به موفقیت رسید. سیاست های کلان هسته ای موفق بوده و بازنده این بازی آمریکا و دوستانش بوده اند. در نهایت باید موفقیت های هسته ای در زمینه هسته ای ذکر شود و اگر راهکار عملی برای برداشتن قدم های بعدی در این مسیر وجود دارد، مطرح و تشریح شود.

مسعود میرکاظمی هم در بخش دیگر دیروز، امروز، فردا گفت: هدفمند کردن یارانه ها یکی از حرکت های اساسی در اصلاح ساختار اقتصادی کشور است. دولت برای هزینه های جاری کشور نیاز به منابعی دارد که از نفت، مالیات و سایر حوزه ها این منابع را تامین می کند. متاسفانه نفت در این میان سهم قابل توجهی دارد. کشوری که برای پرداخت حقوق کارمندانش نیاز به منابع دارد نمی تواند سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه بدهد. در شرایط فعلی هرچه جلو می رویم درآمدها به شکل لاک پشتی حرکت می کند و در مقابل هزینه ها افزایشی است. تنها راه برون رفت از این موضوع، اجرای درست قانون هدفمندی یارانه هاست.

وی افزود: اگر نامزدی آمد و این قانون را به شکل یک ابزار تبلیغاتی دید، جفای به مردم صورت گرفته! این قانون را باید به عنوان درمان اصلی اقتصاد کشور ببینیم. اگر نامزدها بخواهند به عنوان تبلیغات با این قانون برخورد کنند، باید در مورد این نامزدها تجدید نظر کرد.

بروجردی در پایان برنامه اظهار داشت: رهبری فرمودند که روز قبل از انتخابات روز وحدت و مهربانی و بردباری است. فکر می کنم روز بعد از انتخابات نباید خدشه ای در این وحدت ملی وارد شود. رهبری فرمودند که نباید در تبلیغات اسراف و همچنین ایجاد کدورت و نفرت و بدگویی شود. ایشان فرموده اند که باید از روش‌های غربی در تبلیغات استفاده کنند از مبانی ارزشی اسلامی در تبلیغات خود استفاده کنند و از ترویج بی انصافی در جامعه پرهیز داشته باشند.

میرکاظمی هم در پایان برنامه گفت: «دشمن به دنبال دلسردی مردم است. با دلسردی و دلزدگی مردم راه ورود دشمن به عرصه اقتصاد کشور باز می شود. شاید امنیت انرژی برای ما قابل لمس نباشد اما کشورهایی که نگران این موضوع هستند می خواهند به نوعی از طریق استعمار و استثمار بر این منابع تسلط پیدا کنند و نگرانی های خود را برطرف کنند.

وی افزود:نباید اجازه دهیم دشمن با شگردهای خاص خود از جمله تحریمها و کارهای اجتماعی که انجام میدهد به ورود به ایران امیدوار شود. من فکر می کنم برخی از مشکلات موجود، در داخل قابل حل است. از طرف دیگر باید روی توانمندی های خود تمرکز کنیم. حضور مردم در کنار صندوق های رای، یک رای اعتماد دوباره به نظام و همچنینی تو دهنی به کسانی است که به سلطه در ایران علاقمند است.