شورای نگهبان به وظیفه قانونی عمل کرد

به گزارش افکارنیوز، آیت‌الله محمد علی موحدی کرمانی خطیب امروز نماز جمعه عبادی سیاسی تهران که ظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد در خطبه دوم با اشاره به ضرورت رعایت تقوا گفت: من خودم و شما را به رعایت تقوا و حفظ حریم مقدس الهی سفارش می‌کنم. حق خدا را مراعات کنید چرا که خداوند ناظر است و می‌بیند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی مناسبت‌های پیش رو گفت: ما وفات حضرت زینب(س) را داریم. من نمی‌توانم به علت کمی وقت وارد زندگی این بانوی بزرگ اسلام شوم و فرا رسیدن این مناسبت را تسلیت می‌گوییم.

خطیب امروز نماز جمعه تهران همچنین به فرا رسیدن سالروز سوم خرداد ماه و گرامیداشت فتح خرمشهر اشاره کرد و ادامه داد: خدا را سپاس می‌گویم که کشور ما به این مقام رسید و توانست در یک مقطع زمانی خرمشهر را که خونین‌شهر بود، فتح کند. خرمشهر عزیز ۵۷۸ روز در اسارت دشمن بود و فضل خداوند، این شهر را آزاد کرد.

آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: اما خداوند با کدام وسیله این کار را انجام داد. این فرشته بر کدام ملت و امت نازل شد. امتی که ایمان دارد، تقوا دارد، صبر دارد و معنویت دارد و اینچنین امتی مورد لطف خداوند قرار گرفت.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص مطالب فراوانی را بیان کردند که قبل از همه آنها بر ضرورت شرکت گسترده در انتخابات تاکید کردند. شرکت گسترده در انتخابات به معنی این است که ایران را دوست می‌داریم. شرکت در انتخابات و حضور گسترده آن به معنای وطن‌دوستی است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به شرایط و خصوصیاتی که مقام معظم رهبری برای مقام ریاست جمهوری ذکر کرده‌اند تصریح کرد: ایمان به خدا، مدیر و مدبر بودن، شجاعت، عدالت و توجه به محرومین، دوری از دیکتاتوری، صالح و کاردان بودن و همچنین تبعیت، ولایت، همه و همه از جمله خصوصیاتی است که برای رئیس جمهور ذکر شده است.

آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه با اشاره به وقت مناسب کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای معرفی و تبلیغات تلویزیونی ادامه داد: به نظر من معرفی کاندیداها در این فرصت امکان‌پذیر است و دیگر نیازی به تبلیغات و پوستر و عکس وجود ندارد. من معتقدم که چنین انتخاباتی تحقیر مردم است. مردم به عکس رای نمی‌دهند. مردم بصیرت و عمل فرد را می‌بینند. مردم ساده‌زیستی و برنامه‌های یک کاندیدا را می‌بینند. قدرتمند‌ترین کاندیدا کدام است؟ کاندیدایی که بیش از همه عکس داشته باشد؟

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کاندیداها به حداقل تبلیغات از طریق عکس و بنر قناعت کنند گفت: به نظر من مردم به کسی رای دهند که تبلیغاتش از همه کمتر است و این آزمایشی برای همه کاندیداها محسوب می‌شود.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مالک برای حکومت مصر گفت: در این پیمان حضرت علی(ع) بر ضرورت عمل به این تعهد تاکید می‌کند و آن کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید به این عهد و پیمان توجه کند. اگر می‌تواند به آن عمل کند وارد عرصه شود و در غیر این صورت در راه رضای خدا انصراف دهد.

آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در نامه خود بر این نکته تاکید می کند که باید تحت نظر من و ولی فقیه کار کنی گفت: حضرت علی(ع) بر این نکته تاکید می‌کند که بالاتر از من خداست و در صورت هرگونه کوتاهی، من از خدا سیلی خواهم خورد. آنهایی که وارد عرصه ریاست جمهوری می‌شوند باید بدانند که مطیع رهبر باشند و مردم نیز تبعیت از ولایت را به عنوان یک معیار در نظر بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به مردم گفت: حضرت علی(ع) خطاب به مالک می‌فرمایند که مردم را دوست بدار و با آنان با لطف برخورد کن البته حساب انسان‌های توطئه‌گر مشخص است. منظور از مردم کسانی است که تحت حکومت اسلامی زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) به مالک می فرماید که مبادا خودت و خویشانت را بر مردم ترجیح دهی ادامه داد: شخصی که به پست ریاست جمهوری می‌رسد نباید خود و قوم و خویشانش را در اولویت قرار دهد چرا که در این صورت خیانت در امانت کرده است، اگر نزدیکانت را بر مردم ترجیح دهی بدانید که ظالم هستید و طرف حساب شما خداوند است.

آیت الله موحدی کرمانی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) در خصوص رعایت عدالت گفت: به نظر من ایشان یک الگوی کامل هستند و باید مورد توجه تمام دنیا قرار بگیرند.

همچنین وی با اشاره به احراز صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان و تشکر از این شورا گفت: البته انتظاری جز این از فقهای عادل و سایر عزیزان در این شورا نیست و مقام معظم رهبری نیز بر ضرورت رعایت قانون در این باره تاکید کردند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به کشتار مسلمانان توسط بودایی‌های میانمار گفت: اینها ۲۰ پسربچه را ربودند و اجساد آنها را قطعه قطعه کردند و آتش زدند. خدا این ستمگران را نابود کند.

آیت‌الله موحدی کرمانی همچنین به پیروزی‌های ارتش سوریه در مقابل تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: الحمد‌الله تروریست‌ها نیز به جان هم افتادند، البته جنایت‌های آنان در سوریه ادامه دارد. جبهه النصره در شرق سوریه ۱۲ نفر را در ملاء عام اعدام کردند و سرهای آنها را بریدند.

وی در ادامه با اشاره به حمله به منزل شیخ عیسی رهبر شیعیان بحرین توسط نظامیان بحرینی این حمله را محکوم کرد.

همچنین آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه اول با اشاره به اینکه اسلام دارای ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و سیاسی است گفت: امیرالمومنین(ع) نماد کاملی از ابعاد مختلف اسلام است و ایشان مهمترین ارزش را در حکومت اسلامی عدل و عدالت می‌دانست.

وی افزود: ایشان در خطبه‌ای به این نکته اشاره کرده‌اند که اگر در حکومت‌های قبلی مال‌های حرام را اندوخته باشید همه را از شما پس خواهم گرفت و بدانید اگر از عدالت خسته شدید از ظلم به تنگ خواهید آمد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: بالاخره کسانی که با اصرار به امیرالمومنین حکومت را به ایشان قبولانده بودند در همان روزهای اول بیعت‌شکنی کردند.

آیتالله موحدی کرمانی در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت توجه به بیتالمال از سوی مسئولان گفت: هیچ کس مجاز به اشرافیت نیست و قرآن کریم نیز بر ضرورت توجه و حراست از بیتالمال تاکید کرده است.