جزئیات برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری

به گزارش افکارنیوز، عزت الله ضرغامی در آغاز مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: این قرعه‌کشی برای اطمینان خاطر بیشتر است که برنامه های مستقلی که برای هر نامزد در نظر گرفته شده است از نظر زمان و روز پخش بی‌طرفانه انتخاب شده‌اند. از امروز ضبط برنامه‌ها آغاز شده و از فردا هم پخش برنامه‌ها از شبکه های مختلف سیما و صدا تا یک روز مانده به انتخابات پخش ادامه خواهد شد.

توزیع برنامه‌ها عادلانه خواهد بود


وی گفت: توزیع برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها به صورت عادلانه خواهد بود یعنی این که هم برای نامزدها و هم برای مخاطبان برنامه‌های صدا و سیما، این توازن و منطق پخش کاملاً رعایت شده است. برای برنامه‌های حساس‌تر هم تکرار در نظر گرفته شده است که اگر کسی نتوانست در وقت خود آن را ببیند در تکرار آن را ملاحظه کند.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه سخنانش در مراسم قرعه‌کشی جدول پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی گفت: ساختار برنامه‌های سازمان که به طور طبیعی باید روی آنتن برود تحت تاثیر برنامه‌های انتخاباتی قرار نخواهد گرفت.

ضرغامی درباره نحوه قرعه‌کشی توضیح داد: برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم، این برنامه‌ها که با شماره ۱۱ تا ۱۸ نامگذاری و آماده شده در گردونه قرار گرفته و هر نامزد شماره‌ای را به خود اختصاص خواهد داد.

رئیس رسانه ملی در ادامه تشریح برنامه های تبلیغاتی نامزدها گفت: در مجموع هر نامزد هفت ساعت و ۱۵ دقیقه برنامه در سیما خواهد داشت. یک برنامه ۳۰ دقیقه‌ای برای هر نامزد در شبکه یک در نظر گرفته ایم که بدون مجری و به طور مستقیم با مردم صحبت می کند. دو مستند نیز در نظر گرفته شده که از جانب نامزدها ساخته و در اختیار سازمان صدا و سیما قرار می گیرد و این مستندها در ۳۰ دقیقه با توجه به چارچوب های مشخص شده تولید و در ساعات مختلف تکرار می شود.

ضرغامی گفت: در شبکه دو سیما نیز گفتگوی ویژه خبری به مدت ۴۵ دقیقه در نظر گرفته شده که برای هر نامزد به صورت زنده از ساعت ۲۲.۴۵ دقیقه پخش می شود. در شبکه سوم سیما نیز یک برنامه ۶۰ دقیقه‌ای برای هر نامزد در نظر گرفته شده که در این برنامه به سؤالات مختلف جوانان با توجه به ساختار این شبکه پاسخ داده می شود. همچنین برنامه دیگری از شبکه سوم سیما در ساعت ۱۹:۱۰ دقیقه در نظر گرفته شده که مجری سؤالات متعددی را از هر نامزد می پرسد.

وی افزود: در شبکه چهارم سیما نیز هر نامزد به سؤالات سه کارشناس اقتصادی، فرهنگی و سیاسی(داخلی و خارجی) به مدت ۶۰ دقیقه پاسخ می دهد که در ساعت ۱۸:۱۰ دقیقه پخش می شود. از شبکه خبر سیما نیز یک گفتگوی ۳۰ دقیقه ای درباره موضوعات مختلف به صورت ضبط شده در ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه پخش می شود. شبکه جام جم سیما نیز پاسخ به ایرانیان خارج از کشور را در نظر گرفته است که به مدت ۶۰ دقیقه از ساعت ۲۲.۳۰ دقیقه پخش می شود.

هر نامزد ۷ ساعت و ۱۵ دقیقه برنامه

ضرغامی اشاره کرد که مجموع برنامه های حوزه سیما به علاوه برنامه مناظره که به صورت زنده پخش می‌شود تقریبا ۲۵ تا ۳۰ دقیقه برای هر نامزد فرصت ایجاد می کند بنابراین با احتساب این سه برنامه نیم‌ساعته در کل ۷ ساعت و ۱۵ دقیقه برنامه‌ در اختیار هر نامزد خواهد بود.

وی گفت: این میزان برنامه سیما طبق جدول دیده شده تکرار می شود مثلاً مناظره ها علاوه بر سه روز تعطیل از ساعت ۴ تا ۸ بعدازظهر همان شب و از ساعت ۲۱ از شبکه چهار بازپخش می شود. همچنین همان روز این برنامه ها از شبکه های صدای جمهوری اسلامی ایران نیز پخش می شود.

رادیو و انتخابات

وی در مورد برنامه های تبلیغاتی صدا گفت: در مورد صدا هم مشابه سیما برنامه هایی داریم که با هدف معرفی خود نامزدها به طور مستقیم به مدت ۳۰ دقیقه ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه از شبکه سراسری پخش خواهد شد. مصاحبه هر نامزد با رادیو جوان ساعت ۴ بعدازظهر به مدت ۶۰ دقیقه در نظر گرفته شده است.

ضرغامی گفت: شبکه ورزش هر روز ساعت ۹ صبح به مدت ۶۰ دقیقه برنامه تبلیغات انتخابات نامزدها را خواهد داشت. شبکه معارف صدا نیز هر روز ساعت ۱۸ به مدت ۶۰ دقیقه برنامه تبلیغاتی پخش خواهد کرد. شبکه پیام نیز پنج پیام سه دقیقه ای از هر نامزد که ضبط شده است به صورت متنوع پخش خواهد کرد.