فروش هواپیمای ریاست جمهوری برای جبران کسری بودجه

به گزارش افکارنیوز، مقامات یک کشور فقیر آفریقایی، هواپیمای اختصاصی ریاست جمهوری این کشور را به قیمت ۱۵ میلیون دلار برای تامین نقدینگی و جبران کسری بودجه فروختند. مالاوی یکی از کشورهای فقیر آفریقاست.

به گزارش عصر ایران به نقل از سایت شبکه الجزیره، این هواپیما را رئیس جمهور پیشین کشور مالاوی(بینگو وا موثاریکا) به قیمت ۲۲ میلیون دلار خریداری کرده بود. او گفته بود این هواپیما، مناسب جایگاه اوست و از هزینه اجاره هواپیما از شرکت ها، ارزان تر است.

" چینتو ویری " دبیر کل دفتر ریاست جمهوری مالاوی در این باره گفت: شرکت " بونوکس انترپرایز "، بالاترین رقم را برای خرید این هواپیما پینشهاد داد و موفق به خرید آن شد.

این هواپیما گنجایش ۱۴ نفر مسافر را دارد.

خانم " جویس باندا " رئیس جمهور مالاوی که از ماه آوریل سال گذشته، در این سمت قرار دارد فروش این هواپیمای مجلل را در چارچوب تلاش برای اصلاح اقتصادی، در برنامه داشت.

باندا از زمان آغاز به کار به عنوان رئیس جمهور مالاوی، حقوق ماهانه خود را ۳۰ درصد کاهش داد و متعهد شد ۳۵ دستگاه خودرو مرسدس بنز مورد استفاده اعضای کابینه اش را به فروش برساند.

او همچنین مجموعه ای اقدامات صرفه جویی و ریاضیت اقتصادی را در کشورش به اجرا گذاشت.

رئیس جمهور وقت مالاوی که به دنبال بیماری قلبی در سال ۲۰۱۲ درگذشت، با خرید این هواپیمای مجلل، کشورش را در آستانه فروپاشی قرار داد چرا که برسر این موضوع با کمک کنندگان مالی به کشورش با اختلاف شدیدی روبه رو شد.

۴۰ درصد از بودجه سالانه کشور مالاوی، توسط کمک های مالی دیگر کشورها تامین می شود.

بریتانیا به عنوان بزرگترین کمک کننده مالی به مالاوی، از خرید این هواپیما به شدت انتقاد کرده و کمک مالی خود به این کشور را کاهش داده بود.

هزینه سالانه تعمیر، نگهداری و بیمه این هواپیما ۳۰۰ هزار دلار است که از هزینه های دولت مالاوی پرداخت می شود.