به گزارش افکارنیوز، عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما، ‌ عصر امروز پس از قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، در یک نشست خبری درباره نحوه پخش مناظره‌های انتخاباتی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: مناظره‌ها به صورت زنده پخش خواهد شد و قاعدتا دکور برنامه به‌گونه‌ای خواهد بود که نامزدهای محترم در یک ردیف معقر و محدبی در تصویر تلویزیونی نمایش داده می‌شوند و بین آنها تریبون کوتاهی قرار داده می‌شود.

وی افزود: هر نامزدی طبق برنامه از پیش تعیین شده به مدت ۴ دقیقه پشت تریبون می‌آیند و درباره برنامه‌های تخصصی خود که بیشتر اقتصادی خواهد بود صحبت خواهند کرد..

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه پس از سخنرانی ۴ دقیقه‌ای نامزدها سوالات اساسی از طرف مجری و سایر نامزدها از کسی که پشت تریبون قرار گرفته است مطرح می‌شود. به عنوان مثال شاید در مورد موضوع تورم، نامزدها سوالات متعددی داشته باشند که با مدیریت مجری بیشتر آن پرسش‌ها مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: مدیریت برنامه به‌گونه‌ای خواهد بود که گفتگوهای متقابل شکل بگیرد تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند و به نوعی این مناظره‌ها به صورت تطبیقی خواهند بود.

ضرغامی با بیان اینکه مناظره‌های انتخاباتی در این دوره از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود، خاطرنشان کرد: سعی بر این است که رقبای نامزدها به چالش کشیده شوند که نوید برگزاری مناظره‌های جذاب را به شما خبرنگاران می‌دهم.

رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این دوره هم نسبت به دوره قبل از نامزدی که در یک برنامه تلویزیونی از سوی نامزد دیگری مورد انتقاد قرار می‌گیرد وقت اضافه‌ای به وی اختصاص داده خواهد شد، گفت: در دوره گذشته قانون این بود که اگر کاندیدی راجع به فردی چیزی بگوید و یا نقدی صورت می گرفت به آن فرد فرصت پاسخ داده می‌شد ما در این رابطه مشکلی نداشتیم و در دوره قبل هم بعد از انتخابات به یک کاندید این وقت داده شد.

وی اضافه کرد: در دوره قبل حتی از شخصیت حقیقی و حقوقی که نامزد نبودند ولی اسم آنها بر زبان کاندید انتخاباتی می‌آمد قرار بر این بود که وقت داده شود اما از آنجاییکه با تفاسیر مختلفی در سطح جامعه این مورد پخش شد عملا امکان پاسخگویی آن فرد ممکن نبود چرا که اگر این امکان فراهم می‌شد باید ۶ ماه معطل می‌شدیم تا احقاق حق صورت بگیرد.

ضرغامی بر همین اساس تاکید کرد: اما در این دوره چون همه نامزدها در یک مناظره شرکت دارند عملا این صحبت منتفی است. در این دوره دست ما باز است و کاندیداها هم فرصت مناسبی دارند تا به نقطه نظرات خود بپردازند.

رئیس رسانه ملی درباره حضور همزمان هر ۸ نامزد انتخاباتی در مناظره گفت: عملا با حضور ۸ نفر مشکل زمانی نخواهیم داشت ولی از آنجاییکه زمان ما برای تبلیغات محدود است سعی کرده‌ایم که همه نامزدها در یک مناظره حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: ما حتی از شورای نگهبان و وزارت کشور درخواست کردیم که اگر ممکن است در حداقل زمان قانونی اسامی افراد احراز صلاحیت شده را اعلام کند و جا دارد از وزارت کشور که به سرعت اسامی را اعلام کردند تشکر کنم چرا که کار ما برای برنامه‌ریزی زمانبندی شده راحت‌تر شد.

ضرغامی با بیان اینکه بنده شخصا با وزیر کشور صحبت کردم که اگر مشکل خاصی وجود ندارد اسامی افراد احراز صلاحیت شده همان شب اعلام کنند، گفت: با سرعتی که در اعلام اسامی کاندیداها صورت گرفت باعثشد که ما امروز جمعه مراسم قرعه‌کشی را انجام دهیم.

رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به این سوال که چرا مناظره‌ها به صورت دو نفره انجام نشد، گفت: طبعا برگزاری ۳۰ مناظره به صورت دونفره ممکن نخواهد بود و ما اصلا فرصت چنین کاری را نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که برخی شائبه‌ها در دوره قبل مبنی بر اینکه صداوسیما از کاندید خاصی حمایت می‌کند وجود داشت و آیا این دوره نیز ما شاهد مطرح شدن چنین شائبه‌هایی خواهیم بود، گفت: روال ما مثل سال گذشته خواهد بود و امسال هم بی‌طرف خواهیم بود چرا که بی‌طرفی رسانه ملی نه تنها دستور رهبری است بلکه بزرگترین ناظر بر آن خود مردم هستند و اگر کوچکترین حرکتی در طرفداری از نامزد خاصی ببینند باعثسلب اعتماد آنها خواهد شد و اثر منفی را در پی دارد و سازمان صداوسیما هیچ‌وقت در این مسیر نبوده و نخواهد بود.

ضرغامی اضافه کرد: ما در دوره گذشته طبق مصوبه کمیته تبلیغات مجموعا ۲۰ دقیقه اضافی به آقای احمدی‌نژاد دادیم و آن هم به این دلیل بود که برخی نامزدها به وی متعرض و منتقد بودند و نام او را بر زبان آورده بودند. حتی من از آقای احمدی‌نژاد این تقاضا را کردم که اگر ممکن است از این فرصت قانونی خود صرف‌نظر کند ولی ایشان حق داشتند که از وقت قانونی خود استفاده کند و سازمان هم طبق وظیفه قانونی خود عمل کرد.

خبرنگاری از رئیس سازمان صداوسیما پرسید که با توجه به اینکه برخی نامزدها، سمت‌های اجرایی دارند و آیا صداوسیما محدودیتی را برای پوشش برنامه‌های آنان خواهد داشت یا خیر، گفت: اگر نامزدی مسئولیت حقوقی داشته باشد مشمول بسیاری از محدودیت‌های ما می‌شود و هم اکنون هم این توجه را داریم و سعی می‌کنیم برنامه‌های جانبی نامزدها را به صورت مساوی پیش ببریم. به عنوان مثال در بسیاری از بسته‌های خبری روزانه از نامزدهای مختلف اخبار مختلف را پخش خواهیم کرد.

ضرغامی درباره تبلیغات سوء رسانه‌های بیگانه بر انتخابات جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: معتقدم که دخالت‌های نابجایی که توسط دشمنان انجام می‌شود برای ما فرصت تبلیغی را فراهم می‌کند و ملت ایران دخالت‌های آنان را برنمی‌تابد.

وی با اشاره به امر و نهی سران ضد انقلاب به مردم ایران برای شرکت نکردن در انتخابات، تصریح کرد: اینگونه کارهای آنها بهترین سوژه تبلیغی برای مردم است و هرچقدر مقابل ملت ما موضع بگیرند برعکس آن رخ می‌دهد. دوران آنها گذشته است و ما اهمیتی به دخالت‌های آنها نمی‌دهیم.

رئیس رسانه ملی در پاسخ به سوالی که اگر نامزدی از انتخابات کناره‌گیری کند چه تغییری در جدول برنامه‌های تبلیغاتی صداوسیما پیش خواهد آمد، اظهار داشت: اگر نامزدی در بین زمان مقرر انصراف دهد به طور طبیعی برنامه‌های آن نامزد در جدول حذف می‌شود و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

ضرغامی در پاسخ به این سوال که چرا برنامه‌ریزی‌های سازمان بیشتر نامزدمحوری است و نمایندگان و طرفداران آنها در این جدول زمان‌بندی جایی ندارند، گفت: جدول زمان‌بندی بر اساس حضور خود نامزدهاست و گفتگوها به صورت یک‌طرفه و چندطرفه است. اما در بعضی از برنامه ها به مانند مستند حامیان و نمایندگان نامزدها می‌توانند دیالوگ‌هایی را داشته باشند.

وی افزود: اینکه طرفداران و نمایندگان نامزدها گفتگو کنند منتفی نیست و شاید در ادامه آن را در برنامه‌های خود بیاوریم و امیدواریم که گفتگوهایی در سازمان شکل بدهیم که نمایندگان سازمان‌ها بتوانند راجع به موضوعات مختلف گفتگو کنند.

رئیس رسانه ملی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در تکرار مناظرات امکان بخشی از دیالوگ‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: عملا این موضوع امکان‌پذیر نیست و این امکان وجود ندارد که بخشی از یک برنامه زنده تلویزیونی برای تکرار در ساعتی دیگر حذف شود. اما اگر کمیسیون تبلیغات انتخابات تصمیمی در این باره بگیرد ما تابع آن تصمیم هستیم.

ضرغامی در پاسخ به این سوال که با توجه به کمبود اعتباراتی که صداوسیما در گذشته داشته است شما چه انتظاری را از رئیس‌جمهور آینده در تخصیص اعتبار به صدا‌وسیما دارید، اظهار داشت: صداوسیما مرغی است که در عزا و عروسی سرش را می‌برند نسبت به هزینه‌های سنگینی که در سازمان است اعتبارات محدودی داریم. صداوسیمای جمهوری‌ اسلامی ایران در دنیا منحصر به فرد است و بسیاری از ساختارهای هنری پیچیده را خودمان تولید می‌کنیم و امیدوارم رئیس‌جمهور آینده با توجه به نیازهایی که اداره کشور به رسانه ملی دارد نگاه عادلانه‌ای را به صداوسیما داشته باشد و نیازهای اساسی سازمان را مورد توجه قرار دهد.

وی در خصوص نوع سوالات و یکسان و متفاوت بودن این پرسش‌ها در مناظره‌های انتخاباتی، گفت: برخی سوال‌ها به یک صورت از نامزدها پرسیده می‌شود اما براساس موضوعات متنوع، گفتگوهای مختلفی مطرح می‌شود.

رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر برخی افراد با حکم حکومتی به صحنه انتخابات بازگردند تغییری را در برنامههای خود خواهید داد یا خیر، اظهار داشت: بنده هیچ گونه اطلاعی درباره این سوال شما ندارم اما هر مصوبه قانونی که در کشور صورت بگیرد ما طبق قانون موظفیم شرایط رسانهای او را عملی کنیم.