توتون معطر از کجا به ایران می‌آید؟

به گزارش افکارنیوز،محمد اسماعیل افشار پیش از خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران با اشاره به عوارض اعتیاد در کشور، اظهار کرد: باید متوجه این موضوع باشیم که اگر نتوانیم راه مبارزه صحیح با اعتیاد را ادامه بدهیم، به جایی می‌رسیم که جوانان فرش زیرپای خانواده خود را برای تامین مواد مخدر می‌فروشند و حتی اعضای خانواده خود را مضروب می‌کنند. باید هم‌فکر و همگام باشیم و اجازه ندهیم این وضعیت پیش بیاید.

این عضو هیات امنای جمعیت مبارزه با دخانیات کشور ادامه داد: از هر ۹ بیمار در بخش سرطان ریه بیمارستان مسیح دانشوری، ۹ نفر به علت سیگار به این عارضه مبتلا شده‌اند. این آمار واقعی است و دردی برای اجتماع است که باید درمان شود.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات تنها تفنن نیست، افزود: یک قلیان به اندازه ۲۰ سیگار ضرر دارد و اگر زمان مصرف آن طولانی شود، این ضرر به اندازه ۵۰ سیگار خواهد بود، اما در شرایط فعلی مصرف دخانیات به یک امر تفننی تبدیل شده و جوانان و خانواده‌ها قلیان می‌کشند.

افشار خاطرنشان کرد: عوارض ناشی از مصرف قلیان بیش از اینهاست و مواردی مانند انتقال ایدز، هپاتیت و سایر بیماری‌ها از سر لوله قلیان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه چندی پیش درباره این موضوع که توتون معطر از کجا می‌آید، بررسی انجام دادیم افزود: به این نتیجه رسیدیم که برخی از تاجران ایرانی و عرب تفاله توتون را از کشور خارج می‌کنند و در کشورهای منطقه با اسانس مخلوط و به عنوان توتون معطر به ایران وارد می‌کنند و با قیمتی ۲۰ برابری نیز به فروش می‌رسانند.

این عضو هیات امنای جمعیت مبارزه با دخانیات کشور تاکید کرد: برای این افراد سلامت ملت و ابتلای آنها به اعتیاد مطرح نیست، تنها درآمد مالی خودشان را در نظر می‌گیرند، اما باید جلوی این افراد گرفته شود.

افشار در عین حال تراز دوم مبارزه با مصرف دخانیات و اعتیاد را راهکارهای فرهنگی برشمرد و گفت: خانواده‌ها باید " نه گفتن " را به فرزندان خود بیاموزند، چرا که در غیر این صورت جوانان بعدها با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

وی ملت ایران را یکی از باهوشترین ملل دنیا توصیف کرد و گفت: چهار رییس دپارتمان اصلی ناسا (سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا) ایرانی هستند و این امر نشان از درک، هوش و استعداد ملت ایران دارد که نباید اجازه دهیم به هدر برود. باید به فکر فردای خود و مملکت باشیم و همه برای مبارزه با اعتیاد دست به دست هم بدهیم.