به گزارش نشریه اینترنتی وایرد، این تجهیزات شامل بالونهای جاسوسی مجهز به دوربین و ابزارهای کنترل و شناسایی خواهد بود.
به گفته معاونت رسانه‌ای وزارت دفاع امریکا، واشنگتن به جای استفاده از هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین، این پول را صرف " بالون‌های دوربین‌دار و دوربین‌های ثابت " می‌کند.

رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا، از ماه مارس در پی آن بود تا هر چه سریع‌تر این تجهیزات را به بهانه مبارزه با شبه‌نظامیان طالبان به افغانستان بفرستد اما بر سر تخصیص بودجه لازم با مجلس نمایندگان امریکا دچار اختلاف شد.
ژنرال دیوید پترئوس، فرمانده نیروهای تحت امر امریکا در افغانستان که پیشتر درخواست تجهیزات بیشتر جاسوسی را داده بود، می‌گوید که وی افزایش نبردها با شبه‌نظامیان طالبان در فصل بهار را پیش‌بینی می‌کند.

با این حال، هنوز روشن نیست که این تجهیزات جاسوسی چه وقت به کشور جنگ‌زده افعانستان فرستاده خواهند شد.
با وجود حضور بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی خارجی در افغانستان، میزان نا‌امنی در سراسر این کشور از زمان آغاز یورش امریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ همچنان در حال افزایش است.
در گزارش سازمان ملل آمده است، شمار تلفات در کشور جنگ‌زده افغانستان در سال ۲۰۱۰ میلادی درمقایسه با سال پیش از آن، افزایش زیادی داشته و شمار قربانیان به ۲۷۷۷ نفر رسیده است که از این میان آمار تلفات غیرنظامیان با ۱۵ درصد افزایش همراه بوده است.
بر اساس این گزارش، مرگ بیش از ۲هزار نفر از این قربانیان در سال ۲۰۱۰ با عملیات انجام شده از سوی شبهنظامیان در ارتباط بوده، که این آمار حاکی ازافزایش ۲۸ درصدی تلفات در مقایسه با سال ۲۰۰۹ میلادی است.