جنبش مقاومت فلسطين ميگويد، عقب نشيني رئيس کميته حقيقتياب سازمان ملل از گزارش خود درباره ارتکاب جنايات جنگي در حمله اسرائيل به غزه، با هدف کمک به تلآويو براي خروج از انزوا صورت گرفته است.

به گزارش پرس تی وی به نقل ازخبرگزاری معان، جنبش جهاد اسلامی روز دوشنبه(۱۵ فروردین) از عقب‌نشینی ریچارد گلدستون قاضی اهل افریقای جنوبی از نتایج تحقیقات خود درباره جنگ غزه، اظهار ناامیدی کرده است.

این کمیته حقیقت یاب به ریاست گلدستون، پیشتر ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت از سوی اسرائیل در حمله به غزه در سال ۲۰۰۹ میلادی را تایید کرده بود.

این کمیته مدارکی کشف کرده است که نشان می دهد اسرائیل موارد زیادی از قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون چهارم ژنو را در ارتباط با قتل عمد و آزار و اذیت عمدی افراد حفاظت شده، نقض کرده است.

این درحالی است که بر اساس مقاله‌ای که روز یک‌شنبه(۱۴ فروردین) در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، گلدستون می‌گوید، در گزارش خود درباره مقصر اعلام کردن اسرائیل در جنگ غزه اشتباه کرده است. گلدستون می‌گوید گزارش وی درباره هدف‌گیری تعمدی غیرنظامیان غزه از سوی اسرائیل در این جنگ که بیش از ۱۴۰۰ قربانی برجا گذاشت، اشتباه بوده است.

بر اساس اعلام احمد المدلل رهبر جنبش جهاد اسلامی، عقب‌نشینی گلدستون، اسرائیل را برای انجام حمله دیگری به باریکه غزه و ارتکاب یک قتل‌عام دیگر کمک می‌کند.

مدلل همچنین خاطرنشان کرد که گلدستون این اظهارات را به دلیل " اعمال فشار زیاد از سوی لابی صهیونیسم بر وی " مطرح کرده است.

سامی ابو ظهری سخنگوی حماس نیز در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه(۱۴ فروردین) منتشر شد، اعلام کرد: " حماس از برگشتن گلدستون از موضع خود درباره مقصر دانستن اسرائیل در حمله به غزه که تحت فشار تل‌آویو صورت گرفته، شگفت زده شده است. "

این بیانیه می‌افزاید، حماس خواهان اجرایی شدن یافته‌های موجود در گزارش گلدستون شده، زیرا این گزارش به یک سند بین‌المللی تبدیل شده است.

این درحالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از سازمان ملل خواسته تا این گزارش انتقادآمیز را به طور کلی باطل اعلام کند. وی معتقد است که گزارش گلدستون باید رسما باطل اعلام شود.

نتانياهو افزود، اسرائيل قصد دارد گروهي از کارشناسان حقوقي را به منظور مقابله با آسيبهاي وارده به تلآويو درپي انتشار اين گزارش انتخاب کند.