سرویس اطلاعات داخلی بریتانیا (ام آی فایو) اسناد محرمانه ای را منتشر کرده که از توطئه ترور چندین شخصیت سیاسی مهم بریتانیا در سال های پس از جنگ جهانی دوم پرده برمی دارد.

به گزارش بی بی سی، مجموعه ای از ۱۸۰ پرونده محرمانه از امروز ۱۵ فروردین(چهارم آوریل) در آرشیو ملی بریتانیا در دسترس عموم قرار داده می شود.

یکی از اسناد انتشار یافته مربوط به توطئه ترور شخصیت های سیاسی بریتانیایی از سوی یک گروه تندروی یهودی بعد از جنگ جهانی دوم است.

در این سند گفته می شود که این گروه قصد سوء قصد به جان ارنست بوین وزیرخارجه وقت بریتانیا را داشته است.

یکی از گزارش های این اسناد حاکی است که قبل از سفر وزیر خارجه بریتانیا به مصر در سال ۱۹۴۶ داستان این توطئه در تمام خاورمیانه برسر زبان افتاده بود.

در این اسناد هم چنین به توطئه قتل وینستون چرچیل نخست وزیر دوران جنگ جهانی دوم بریتانیا توسط یک گروه تندروی یهودی اشاره شده است.

در سال ۱۹۴۴ لرد موین یکی از وزرای بریتانیا در خاورمیانه و دوست نزدیک چرچیل توسط اعضای یک گروه تندروی یهودی به قتل رسید.

در آن زمان سازمان اطلاعات و جاسوسی بریتانیا از احتمال قتل وینستون چرچیل ابراز نگرانی کرده بود.

بعد از جنگ جهانی دوم اعمال تروریستی گروه های تندروی یهودی در آن منطقه شدت گرفت.

یهودیان می خواستند قیمومیت بریتانیا بر فلسطین خاتمه یابد و دولت وقت بریتانیا را برای ایجاد یک کشور یهودی تحت فشار قرار دادند.

درسال ۱۹۴۶ یکی از افسران امنیتی بریتانیا در فلسطین در یک تلگرام رمزی به دولت بریتانیا هشدارداد که جان وزرا و شخصیت های سیاسی مهم این کشور از سوی یک گروه افراط گرای یهودی در معرض خطر قرار دارد.


سلاح های شگفت آور نازی ها

در اسناد دیگر، سازمان اطلاعات و جاسوسی بریتانیا به سلاح هایی که نازی های آلمان بعد از جنگ جهانی دوم ساخته و قصد استفاده از آن را داشتند اشاره شده است.

براساس این اسناد رهبران مخفی نازی های آلمان بعد از شکست در جنگ جهانی دوم می خواستند که شخصیت های مهم متفقین را به قتل برسانند.

آنها خوراکی های سمی مثل شکلات، آب نبات های سمی و قهوه نسکافه آلوده برای مسمومیت افراد مورد نظر در اختیار جاسوسان خود قرار می دادند.

هم چنین جاسوسان زن با خود فندک هایی حمل می کردند که روشن کردن آن گاز سمی تولید می کرد.

سازمان اطلاعات و جاسوسی بریتانیا، اطلاعات در مورد خوراکی و اشیای سمی نازی ها را از دو جاسوس آلمانی که در سال ۱۹۴۵ در شمال فرانسه دستگیر شده بودند به دست آورده بود.