سردار حسین ذوالفقاری عصر دوشنبه در نشست خبری با بیان این که ظرف مدت ۴۸ ساعت گذشته ۴ مرحله درگیری در منطقه غرب کشور (مریوان) میان قاچاقچیان، گروههای تروریستی با نیروهای مرزبانی اتفاق افتاده است، گفت: سه مرحله از این درگیریها با گروههای تروریستی بوده و یک مرحله آن گروههای قاچاقچی بودهاند.

به گزارش مهر، وی افزود: در دو مرحله از درگیری‌ها با واکنش سریع مرزبانان، گروهک تروریستی امکان نزدیک شدن به واحدهای مرزی را پیدا نکرد و منطقه را به سرعت ترک کرد ولی در یک مرحله دیگر هدف گروه‌های تروریستی تصرف پایگاه‌های کمین بوده که در این درگیری سه سرباز و یک درجه دار به شهادت رسیده و سه سرباز دیگر مجروح شدند.

فرماندهی مرزبانی کشور با اشاره به آخرین اطلاعات، شواهد و قرائن اعلام کرد: این گروهک‌های تروریستی وابسته به گروهک تروریستی پژاک بودند که از این گروهک یک قبضه اسلحه به جای ماند.

وی افزود: در درگیری گروه‌های قاچاقچی با نیروهای مرزبانی که یک ساعت به طول انجامید قاچاقچیان مجبور به ترک منطقه شده و ۱۸۷ قبضه سلاح بر جای گذاشتند.

سردار ذوالفقاری با توجه به درگیری‌های اخیر در منطقه گفت: با شروع فصل بهار گروهک تروریستی پژاک در حوزه مرزهای ایران و ترکیه فعالیت‌های خود را تشدید می کند که در ۴۸ ساعت گذشته چندین بار نیروهای سپاه گلوله باران مستقیمی به پایگاه های پژاک داشته است.

وی افزود: پس از درگیری‌های اخیر جلسه فوق‌العاده در مرزبانی تشکیل و مقرر شد هرچه زودتر احداثبرجک‌های مستحکم غیر قابل نفوذ در مناطق مرزی توسط پیمانکاران شروع شود. همچنین امکانات و تجهیزات مناسبی پیش بینی شده که زودتر از برنامه سال ۹۰ در اختیار مرزبانی منطقه غرب کشور قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این که آیا بودجه ۱۲۶ میلیارد تومانی مرزبانی اختصاص داده شد یا نه، گفت: این بودجه توسط مجلس به ۷۶ میلیارد تومان کاهش یافت که از این مبلغ در سال ۸۹ تنها ۵۱ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا به پاسگاه‌های مرزی نیز حمله شده است، گفت: پاسگاه‌ها به امکانات دفاعی مجهز هستند و کمتر کسی جرات می کند به پاسگاه‌ها حمله کند. البته در مورد درگیری‌های اخیر باید بگویم که نیروهای مرزبانی در شرایط ویژه دفاع کردند که سه نفر از این نیروها ترفیع درجه گرفتند که این ترفیع درجه حاصل تحقیقات هیات بلندپایه در محل حادثه بوده است.

سردار ذوالفقاری از کشف ۷ سلاح در هنگ ارومیه، ۱۴۷ کیلو هروئین و کراک در مرز زابل و ۱۷ قبضه سلاح کلاش در مرز قصر شیرین در ایام نوروز خبر داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عراق اقدامی برای جلوگیری از فعالیت گروه پژاک در خاک خود کرده است، گفت: قرار بود اقداماتی انجام شود ولی دولت اقلیم کردستان با دولت عراق هنوز اقدامی برای خروج این گروهک تروریستی انجام ندادهاند.