اولين نشست خبري رييسجمهور در سال ۹۰ در ساعت ۱۷:۱۵ دقيقه روز دوشنبه ۱۵ فروردين در سالن شهيد بهشتي نهاد رياستجمهوري با حضور تعداد زيادي از خبرنگاران داخلي و خارجي برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که تا ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه طول کشید، حدود ۵۰ نفر از خبرنگاران سوالاتی از رییس‌جمهور در مورد مسائل داخلی و خارجی مربوط به ایران پرسیدند.

بر اساس این گزارش «عنادی» مجری نشست پس از سخنان مقدماتی رییس‌جمهور در مورد مسائل داخلی و خارجی، خبرنگار روزنامه ایران را به عنوان اولین نفر برای طرح پرسش فرا خواند و علت این انتخاب را نام «ایران» عنوان کرد.

وی هم‌چنین خطاب به خبرنگاران با بیان این که «می‌خواهیم در این نشست رکورد تعداد سوالاتی را که پرسیده می‌شود بشکنیم» از نمایندگان رسانه‌های حاضر خواست کوتاه و غیرتکراری سوال کنند تا پرسشهای بیشتری مطرح شود.

وقتی مجری خواست خبرنگاران سوالات خود را کوتاه‌تر بپرسند رییس‌جمهور نیز گفت سوال تستی بپرسید که تستی جواب دهم. عنادی نیز خطاب به رییس‌جمهور گفت شما تشریحی سوال‌ها را جواب می‌دهید. رییس‌جمهور در پاسخ گفت چون سوالات تشریحی است تشریحی جواب می‌دهم.

به گزارش ایسنا این نشست از شبکه‌های جام‌جم، پرس‌تی‌وی، العالم، شبکه خبر و رادیو ایران به صورت زنده پخش می‌شد و برخی اعضای دولت و مشاوران و دستیاران رییس‌جمهور از جمله ثمره هاشمی دستیار ارشد احمدی‌نژاد، حسینی وزیر ارشاد، محمدزاده معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، صالحی مرام معاون ارتباطات و اطلاع رسانی رییس‌جمهور، جوانفکر مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهور و مهدی چمران رییس شورای شهر تهران حضور داشتند.

بر اساس این گزارش بر تصویر پشت سر رییس‌جمهور نوشته شده بود " سال جهاد اقتصادی مبارک " و بر بخشی از آن نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران نقش بسته بود.

هم‌چنین در بخشی از این نشست خبرنگار لس‌آنجلس تایمز به رییس‌جمهور گفت سوال من تستی است و آن را بر اساس مشاهدات عینی‌ام می‌پرسم.

وی گفت در آپارتمانشان بر سر میزان پرداخت پول گاز پس از هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ گاز اختلاف ایجاد شده است.

وی افزود: شما قبلا گفته بودید اگر در بحثهدفمند کردن یارانه‌ها مشکلی در بخشی پیش می‌آید در مورد آن انعطاف به خرج می‌دهید تا مساله حل شود.

رییس‌جمهور خطاب به این خبرنگار گفت: چه میزان گار مصرف کرده‌اید که خبرنگار در پاسخ گفت، میزان را نمی‌دانم ولی هزینه‌ای را که آمده است می‌دانم که باعثاختلاف در بین ساکنان آپارتمان شده است.

گفت و شنود رییس‌جمهور با این خبرنگار دقایقی در فضایی همراه با شوخی ادامه یافت.

بر اساس این گزارش، رییس‌جمهور در این نشست در مورد حوادثمنطقه به صورت مبسوط صحبت کرد.

تعدادی از خبرنگاران خارجی و داخلی در ابتدای طرح پرسش، عید نوروز را تبریک می‌گفتند.

در بخشی از نشست خبرنگاری در مورد آنچه «صحبت‌های رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دولت تخلف کرده است، خواند» پرسید و اینکه آیا دولت نمی‌خواهد به صحبت‌های لاریجانی پاسخ دهد؟

رییس‌جمهور با خنده به خبرنگار گفت: ما را به دردسر نیندازید، بگذارید کارمان را بکنیم.

خبرنگار یکی از شبکه‌های ژاپن نیز در ابتدای پرسش خود از رییس‌جمهور، مردم و دولت ایران به خاطر کمک به مردم ژاپن بعد از سونامی و زلزله در این کشور تشکر کرد و گفت منتظریم شاهد همکاری‌های بیشتر ایران و ژاپن باشیم.

تعدادی از خبرنگاران نیز از جمله خبرنگار شبکه cctv چین و همچنین خبرنگار یکی از شبکه‌های رادیویی کشور از رییس‌جمهور خواستند به آنها برای مصاحبه اختصاصی وقت بدهد.

در این نشست خبرنگار CBS آمریکا نیز به شوخی خطاب به رییس‌جمهور گفت شما مشکل گاز خبرنگار روزنامه لس‌آنجلس تایمز را حل کردید، مشکل آب و برق ما را نیز حل کنید.

وی ادامه داد: چندی پیش وعده داده بودید کاپشن احمدی‌نژادی به ما بدهید، ولی این امر محقق نشد، این کاپشن را به ما بدهید تا بپوشیم سردمان نشود.

رییس‌جمهور نیز با همان لحن خطاب به خبرنگار گفت: شاید برای شما ارسال شده و آدرس اشتباه بوده، از دوستان می‌خواهم برای شما بفرستند از نوع خوبش را، البته مارک ندارد که بخواهید به حراج بگذارید.

در این نشست تعدادی از خبرنگاران داخلی و خارجی گله کردند که چرا در آخر نشست سوال می‌پرسند، در حالی که سر موقع حضور پیدا کرده‌اند، از جمله خبرنگار رویترز از مسئولان برگزاری برنامه خواست توضیح بدهند چگونه برنامه‌ریزی می‌کنندکه عنادی مجری برنامه پاسخ داد: خبرگزاری رویترز در نشست‌های قبلی از جمله رسانه‌هایی بوده که در اوایل نشست سوال ‌کرده است.

نشست مطبوعاتی رییس‌جمهور در ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه به اتمام رسید.

پس از پایان رسمی نشست خبرنگاران در اطراف رییس‌جمهور حضور پیدا کردند و برخی مسائل خود و یا گله‌هایی را مبنی بر اینکه نتوانستند سوال بپرسند مطرح کردند که رییس‌جمهور گفت: در نشست مطبوعاتی آینده تاکید می‌کنم رسانه‌هایی که نتوانستند در این نشست سوال بپرسند سوالهای خود را مطرح کنند.

در جریان مصاحبه خبرنگاری نیز گفت تریبون سخنگوی دولت خاموش است که احمدی‌نژاد پاسخ داد: ان‌شاءالله روشن می‌شود.

به گزارش ايسنا رييسجمهور براي اينكه تعداد زيادتري از خبرنگاران بتوانند سوالهاي خود را بپرسند به برخي از سوالات بسيار كوتاه جواب ميداد.