اجرای قانون هدفمندی یارانه ها منجر به صرفه جویی نزدیک به دو میلیارد دلار با کاهش مصرف فرآورده های مختلف نفتی و توقف واردات بنزین و گازوئیل شده است.

به گزارش مهر، اجرای این جراحی اقتصادی در کاهش مصرف بنزین به عنوان استراتژیک ترین کالای نفتی کشور هم تاثیر گذار بوده است به طوری که مطابق با آمارهای وزارت نفت در سه ماهه نخست اصلاح قیمت بنزین، مصرف این فرآورده نفتی بیش از هفت میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

بر این اساس، متوسط مصرف بنزین با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از ۶۱ به ۵۴ میلیون لیتر در روز کاهش یافته، ضمن آنکه با کاهش سهمیه های بنزین میانگین مصرف این محصول نفتی در سال گذشته به ۶۱ میلیون لیتر در روز رسیده است.

همزمان با اختصاص ۱۲۰ لیتر سهمیه بنزین نوروزی به خودروها، مصرف این حامل انرژی در ۱۴ روز نخست فروردین ماه با رشدی بیش از ۱۰ درصدی به مرز ۶۷ میلیون لیتر در روز رسید که به تدریج با به پایان رسیدن سهمیه های نوروز متوسط مصرف بنزین کشور هم روندی نزولی داشته است.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند با توجه به اصلاح نرخ بنزین و به پایان رسیدن سهمیه بنزین یارانه ای(بنزین ۱۰۰ تومانی) ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت مصرف بنزین در ماه های آینده به میزان قابل توجه ای کاهش یابد.

قیمت و سهمیه بنزین در اردیبهشت تثبیت شد

دولت از پائیز سال گذشته با توجه به تعویق زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تصمیم گرفت که سهمیه بنزین خودروهای شخصی را به صورت ماهانه به کارت هوشمند سوخت آنها واریز شود که این سناریو در سالجاری هم ادامه پیدا می کند.

پیگیریهای خبرنگار مهر نشان می دهد که اردیبهشت ماه سالجاری قیمت و سهمیه بنزین خودروها بدون هیچ گونه تغییری تثبیت خواهد شد به طوری که تا ساعت ۲۴ روز ۳۱ فروردین ماه ۶۰ لیتر بنزین با نرخ نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومان به ۱۰ میلیون و ۹۰۰ خودروی بنزین سوز واریز خواهد شد.

همچنین در دومین ماه فصل بهار سهمیه بنزین موتورسیکلتها و برخی از خودروهای خدماتی و عمومی همچون روال گذشته تثبیت خواهد شد، ضمن آنکه اردیبهشت ماه امسال ۵۰۰ لیتر سهمیه بنزین با نرخ آزاد(۷۰۰ تومانی) برای خودروها در نظر گرفته شده است.

در همین حال برخی از مسئولان وزارت نفت و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اخیرا با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ گونه تصمیمی در سطح دولت برای تغییرات قیمتی و یا میزان سهمیه حاملهای انرژی گرفته نشده است به مهر اعلام کرده اند: در صورت هر گونه تغییرات ستاد هدفمندی یارانه ها به صورت گسترده اطلاع رسانی خواهد کرد.

قیمت CNG افزایش نمی یابد

به گزارش مهر، در شرایط فعلی پس از بنزین از CNG پر طرفدارترین حامل انرژی در بین خودروسواران کشور است به طوری که هم اکنون به طور متوسط روزانه بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در جایگاههای CNG سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

از اواسط فروردین ماه امسال با کاهش تدریجی سهمیه بنزین نیمه یارانه ای خودروها مصرف CNG در جایگاهها افزایش یافته است که با توجه به ساخت نزدیک به ۶۰۰ جایگاه جدید گاز پیش بینی می شود مصرف این حامل انرژی تا پایان امسال از مرز ۲۰ میلیون متر مکعب در روز عبور کند.

سیدمسعود میرکاظمی وزیر نفت هم یکی از ددلایل افزایس صف در جایگاههای CNG را تفاوت قیمتی بین بنزین آزاد و CNG اعلام کرده و به مهر گفته است: با توجه به مقرون به صرفه بودن گاز طبیعی در مقایسه بنزین ۷۰۰ تومانی استفاده از این حامل انرژی توسط مردم افزایش یافته است.

به گزارش مهر، در حال حاضر بیش از یکهزار و ۶۴۰ جایگاه گاز با نزدیک به ۹ هزار و ۵۰۰ نازل عرضه سی. ان. جی در سطح کشور فعال است که ظرفیت سوخت رسانی به خودروهای دوگانه سوز را به یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب در ساعت افزایش داده است.

احتمال منطقه ای شدن سهمیه بنزین خودروها

با گذشت پنج سال از اجرای نظام سهمیه بندی و عرضه کارتی این فرآورده نفتی، پیش بینی می شود مرحله جدیدی از نظام هوشمند مدیریت مصرف بنزین در سطح کشور اجرایی خواهد شد.

در حال حاضر سهمیه اختصاصی به خودروها در استانهای مختلف کشور از روند یکسانی برخوردار است به طوری که در هر دوره تفاوتی بین سهمیه بنزین در کلانشهرها و شهرهای کوچک وجود ندارد و این در حالی است که تراکم بالای خودروها در شهرهای بزرگ موجب افزایش مصرف بنزین می شود.

اسفند ماه سال گذشته بسته پیشنهادی منطقه ای شدن سهمیه بنزین خودروها به دولت ارسال شده است که در فاز اول تا پایان سه ماهه نخست سالجاری در خصوص اختصاص سهمیه بنزین به تاکسی ها در قالب طرح منطقه ای تصمیم گیری نهایی انجام می شود.

محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اسفند سال گذشته در جمع خبرنگاران در خصوص اجرای این طرح، گفته بود: در صورت اتخاذ هر گونه تصمیم گیری ستاد هدفمندی یارانه ها به صورت گسترده اطلاع رسانی لازم را انجام می دهد.

پیش بینی می شود تا ابتدای تیر ماه امسال با نهایی شدن برخی از سازو کارهای اجرایی، فاز اول اختصاص منطقه ای سهمیه های بنزین خودروها در برخی از نقاط کشور اجرایی شود.

همزمان با اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت حاملهای مختلف انرژی، بنزین به صورت سه نرخی و دو نرخی گازوئیل در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور فراهم شده است.

بر اساس اعلام ستاد هدفمندی یارانه ها، از ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۸ آذرماه بنزین حمایتی ۱۰۰ تومان، بنزین سهمیه ای ۴۰۰ تومان، بنزین آزاد ۴۰۰ تومان، سی. ان. جی ۳۰۰ تومان، گازوئیل سهمیه ای ۱۵۰ تومان و گازوئیل آزاد ۳۵۰ تومان در جایگاه‌ها عرضه می شود.

در حال حاضر ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار خودروی بنزین سوز، هفت میلیون موتورسیکلت، ۶۸۰ هزار خودروی گازوییل سوز و در مجموع ۱۹ میلیون کارت هوشمند سوخت در سطح کشور فعال است.