"عباس رجایی"با بیان اینکه به علت نظارت ضعیف وزارت بازرگانی بر واردکنندگان موز، قیمت این محصول وارداتی هر روز گرانتر میشود، اعلام کرد: قیمت واقعی هر کیلو موز با توجه به کیفیت آن، حداکثر ۱۲۰۰ و حداقل ۵۰۰ تومان است.

به گزارش خانه ملت، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: واردکنندگان اصلی موز به کشور چهار نفر هستند که با احتساب واردکنندگان خرد این میوه، به ۱۲ نفر هم می‌رسند که در چارچوب شرکت‌های حقوقی یا اشخاص حقیقی، فعالیت می‌کنند.

وی، ادامه داد: نظارت بر بسیاری از واردکنندگان پرشمار کالاهایی که افزون‌بر واردات، از طریق قاچاق نیز وارد کشور می‌شوند، از سوی دستگاه‌های ذیربط، بسیار دقیق‌تر و اصولی‌تر از نظارت بر تعداد محدود واردکنندگان موز است که دچار مشکلاتی مانند واردات غیررسمی و قاچاق هم نیست.

این نماینده با مطلوب توصیف کردن وضعیت توزیع موز در کشور، اظهار کرد: متأسفانه افزایش و کاهش قیمت این محصول، تابع چارچوب مشخصی نیست و تنها با تصمیم واردکنندگان، حجم واردات و قیمت آن در کشور تغییر می‌کند که و این تغییر در بیشتر موارد افزایشی است.

رجایی با اعلام این‌که قیمت جهانی موز افزایش نداشته است، یادآور شد: هم‌اکنون در بسیاری از میوه‌فروشی‌ها قیمت هرکیلو موز با بیش از دو برابر قیمت واقعی به ۲۷۰۰ تومان هم می‌رسد.



وزارت بازرگانی، نظارت بر واردات را اصلاح کند

نماینده دور هشتم مجلس با تأکید بر لزوم اصلاح عملکرد وزارت صنایع در بخش نظارت بر واردات، افزود: انتظار کمیسیون کشاورزی از وزارت بازرگانی نظارت دقیق و بی کم و کاست بر توزیع و قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و از جمله محصولات وارداتی این بخش است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه مجلس با جدیت و پیگیری خاصی عملکرد وزارتخانههای مرتبط با بخش کشاورزی را دنبال میکند، گفت: در صورت ادامه بیتوجهی وزارت بازرگانی به وضعیت بازار محصولات کشاورزی وارداتی، این کمیسیون از اختیارهای قانونی خود برای نظارت بر این وزارتخانه استفاده میکند.