به گزارش افکارنیوز، شبکه اینترنتی بالاترین که از نقش‌آفرینان اصلی در فتنه سال ۸۸ بود ضمن درج این مطلب نوشت: گروه‌هایی که مدعی جنبش بودند با شرکت در انتخابات و پذیرش صحت و سلامت آن - آن هم با ۹۷۶ هزار رأی که قابل جا به جایی بود[۷/۵۰ درصد آرای برنده انتخابات] - جنبش سبز را با دستان خود به خاک سپردند و دفن کردند.

بالاترین در مطلب دیگری با بیان اینکه که «کسی متوهم نشود، شخص عوض شده و نه سیستم سیاسی» افزود: روحانی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است.

از سوی دیگر گویانیوز دیگر وبسایت اینترنتی وابسته به محافل ضدانقلاب معتقد است: جمهوری اسلامی این‌بار هم حماسه‌ای خلق کرد که بازیگرانش شامل طیف گسترده‌تری از اپوزیسیون بود که در زمین جمهوری اسلامی به بازی پرداختند تا اوامر و خواستهای جمهوری اسلامی برای مشارکت حداکثری فراهم شود. بنابراین تردیدی نیست که[آیت‌الله] خامنه‌ای پیروز بزرگ این انتخابات است. این به منزله همه‌پرسی برای مشروعیت نظام بود.

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی خودنویس وابسته به اپوزیسیون معتقد است: تحریم‌کنندگان انتخابات شکست سنگینی خوردند و با وجود تلاش و فعالیت آنان، مردم در ایران پای صندوق‌های رأی رفتند. البته به گفته هنریک ایبسن نروژی، اکثریت همواره اشتباه می‌کنند(!) با این وجود واقعیت این است که خط تحریم انتخابات شکست خورد.

خودنویس در مطلب دیگری نوشت: حاکمیت اندکی هم زحمت به خود نداد که آرای جلیلی را بالا ببرد. اگر از مدتی پیشتر غبار اوهام خودانگیخته را می‌نشاندیم، روشن شده بود خیال این که رهبر در نظر دارد جلیلی را از صندوق بیرون بیاورد، صرفا پرداخته ذهن ما بوده است. در شمارش آرا حتی بخود زحمت ندادند که آرای جلیلی را اندکی بالاتر گزارش کنند.

خودنویس اضافه می‌کند: حماسه سیاسی که درباره انتخابات گفته شد، از جمله مهر پایان به جنبش سبز و شعار رأی من کو بود. با توجه به اینکه اکنون افکار عمومی و بخصوص رای‌دهندگان به آقای روحانی بر این باور هستند که در شمارش آرا تقلبی صورت نگرفته، این پرسش جدی مطرح شده که آیا ادعای مخالفین نظام برای تقلب در انتخابات چهارسال پیش صحیح بوده است؛ و چرا این‌بار مخالفین چنین ادعایی را مطرح نمی‌کنند؟

خودنویس در ادامه نوشت: حسن روحانی در طول شانزده سالی که از عمر سیاسی اصلاح‌طلبی می‌گذرد، نه تنها هیچ‌گونه تمایلی به این جریان سیاسی نشان نداده بود، بلکه در بعضی موارد در مقابل اصلاح‌طلبان نیز موضع‌گیری کرده بود. اما شرایط انتخابات به سمتی رفت که اصلاح‌طلبان ترجیح دادند تا از نامزد خود عارف بخواهند که وی به نفع روحانی کناره‌گیری کند. کناره‌گیری عارف نشان داد که اصلاح‌طلبان فاقد انسجام و توان سیاسی برای حضور در قدرت هستند. بنابراین حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در دید وی نه به معنی یک ائتلاف سیاسی بلکه به خاطر نیاز آنان دیده شد.

در همین حال رادیو اسرائیل در تحلیل خود تصریح کرد: اغلب تحلیل‌گران در ارزیابی‌های خود درباره انتخابات ایران متحمل شکست سخت و ضربات جدی شدند. آنها خیال می‌کردند حکومت جلیلی یا قالیباف را به ریاست‌جمهوری می‌رساند.

حاکمیت و مردم سالهاست اپوزیسیون را دنبال خود می‌دوانند


برگزاری باشکوه و حماسی انتخابات، محافل اپوزیسیون مدعی تقلب و طرفدار تحریم انتخابات را دچار آشفتگی کرده است.


پایگاه اینترنتی اپوزیسیون دراین‌باره از قول یکی از عناصر اپوزیسیون(کاظم علمداری) تصریح کرد که شرکت گسترده مردم ایران در انتخابات باعثانفعال و سرگردانی اپوزیسیون شده است.


وی می‌نویسد: چرا اپوزیسیون در انتخابات در «دقیقه نود» تصمیم می‌گیرد، نظریاتش را عوض کند و فکر می‌کند که نظرات امروزش درست‌تر از نظرات دو روز پیش، دو هفته پیش، و دو ماه پیش او است و می‌تواند او را به مطالباتش نزدیک‌تر کند؟ به دلیل اینکه او برنامه‌ریز جامعه و سیاست‌های خود نیست. او تشکلی ندارد که با بدنه جامعه در تماس مستقیم باشد، افکارعمومی را بسنجد و بر‌ آن اساس برنامه‌ریزی کند و یا بتواند نقش تعیین‌کننده‌ای بر رفتار انتخاباتی مردم داشته باشد. به عبارت دیگر، اپوزیسیون سرگردان است. او برای جامعه برنامه‌ریزی و سیاست‌ورزی نمی‌کند و جامعه او را به دنبال خود می‌کشاند.


وی اضافه کرد: می‌توان پرسید که چرا مردم به فکر می‌افتند که در انتخابات شرکت کنند؟ زیرا، یا حکومت بطور غیرواقعی(!) در مردم امید بهبود ایجاد می‌کند. حکومت خواستار مشارکت وسیع مردم است.


«ایران امروز» با ابراز تحلیلی از مشارکت حماسی مردم با وجود پیش‌بینی اپوزیسیون مبنی بر کم‌رونق بودن انتخابات، این موضوع را به فضاسازی و استقبال نظام نسبت می‌دهد و می‌نویسد: این‌چنین است که در چند روز باقی مانده به برگزاری انتخابات موج جدیدی راه می‌افتد که می‌تواند بخشی از اپوزیسیون را با خود همراه کند و بسیاری از نظریه‌پردازان برای سومین‌بار در توجیه آنچه رخ می‌دهد نظرات خود را تغییر می‌دهند تا با تغییرات روزانه جامعه منطبق شوند. این وضعیتی است که سیاستمداران اپوزیسیون را به جای برنامه‌ریزی و سازماندهی برای دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی و پی‌گیری مطالبات مردم، تابع فضاهای ایجاد شده در جامعه می‌کند.


گویانیوز دیگر وبسایت ضدانقلابی نیز در تحلیلی آمیخته به آشفتگی مدعی شد جمهوری اسلامی همان‌گونه که قصد کرده بود انتخاباتی بدون تقلب را به جهان نشان داد تا تقلب[؟!] انتخابات پیشین را به ادعایی غیرقابل اثبات تبدیل کند. این‌بار نامزدها را با عبور از فیلتر شورای نگهبان دست‌چین کردند[!] جمهوری اسلامی بدین ترتیب ادعای تقلب را به توهم تبدیل کرد.[آیت‌الله] خامنه‌ای با رئیس‌جمهور کردن[!] روحانی به اپوزیسیون فهماند که به رغم سیاه کردن خروارها کاغذ، مسائل حاکمیت را نمی‌فهمد و اغراق می‌کند.


گويانيوز افزود: برنده بزرگ انتخابات [آيتالله] خامنهاي است و بازندهترين بازيگر در اين ميان مانند هميشه گروههاي اپوزيسيون هستند که سرگردان يافتن برادرزادههاي کوچک و در تب و تاب هستند اکنون شايد حاکميت ديگر حتي نيازي به حصر موسوي و کروبي هم نداشته باشد.