روحانی در برنامه‌های تبلیغاتی خود چه گفت؟!

به گزارش افکارنیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور منتخب و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی از تاریخ ۲ خرداد تا ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ و در فرصت قانونی تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری از رسانه ملی، دو ساعت برنامه رادیویی، پنج ساعت برنامه تلویزیونی و پخش مستند و یک ساعت و ۳۰ دقیقه زمان صحبت در مناظره‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی را داشت و در این برنامه‌ها، سیاست خود را در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگ، ورزشی و سیاست داخلی و خارجی تشریح کرد.

این نوشتار گزیده ای از سخنان و برنامه های حجت الاسلام روحانی در برنامه های مختلف تلویزیونی و رادیویی است:


* ایران حساس‌ترین کشور منطقه است(چهارشنبه ۸ خرداد ماه)

حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور منتخب ملت در اولین حضور تبلیغاتی خود در برنامه «با دوربین» شبکه اول سیما مردم کشور را مخاطب سخنان خود قرار داد و گفت: ملت بزرگوار ایران! کسی که اکنون در محضر شماست حسن روحانی متولد ۱۳۲۷ در سرخه از استان سمنان از یک خانواده مذهبی و انقلابی است.

وی اضافه کرد: از ۱۱ سالگی از طرف پدر موظف شدم که با کار در دوره تابستان مخارج تحصیلم را تأمین کنم و این اقدام را با کشاورزی و قالیبافی انجام می‌دادم.

روحانی با بیان اینکه آن زمان این اقدامات کمی برای من سخت بود، تصریح کرد: اما خیلی زود فهمیدم که روی پای خود ایستادن چقدر لذت‌بخش است.

وی با بیان اینکه مادرم همیشه صبور و مهربان و فداکار و مانند همه مادران بود، خاطرنشان کرد: آن روزی که برادرم در زندان، من فراری و پدرم تحت تعقیب بود او به تنهایی خانه و فرزندان را با صبوری اداره کرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تحصیلات حوزوی‌ام در مدت ۱۰ سال طول کشید یادآور شد: از اساتید بزرگی همچون آیت‌الله سلطانی، آیت‌الله فاضل لنکرانی، شهید دکتر بهشتی، شهید مطهری بهره‌های فراوان بردم و در درس خارج از اساتید به نامی چون آیت‌الله محقق داماد، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله حائری یزدی بهره بردم.

روحانی با بیان اینکه درس دانشگاهی‌ام حقوق بود یادآور شد: لیسانس را در دانشگاه تهران، فوق‌ و دکتری را در خارج از کشور خواندم؛ حقوق و خواندن آن برای من پیام مهمی داشت، نه از این دیدگاه که بسیاری از سیاستمداران بزرگ دنیا درس حقوق خوانده‌اند، بلکه از این دیدگاه که درس حقوق به من آموخت چگونه باید از حقوق مردم و منافع ملی دفاع کرد.

وی اضافه کرد: این درس حقوق بود که به من آموخت فرق قطعنامه شورای حکام با شورای امنیت با یک کاغذ معمولی چیست که این را فردی که حقوق نخوانده است شاید تفاوت‌ها را به خوبی لمس نکند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در نهضت اسلامی از سال ۴۱ راهبری امام و یارانش را به جان خریدم تصریح کرد: در آن زمان همواره به عنوان سرباز امام ایستادم؛ سخنرانی‌ها، منبرهای پرشور و انقلابی، بازداشت‌ها، تحت تعقیب قرار گرفتن‌ها و ممنوع‌الملاقات شدن‌ها چقدر زیبا بود.

روحانی تأکید کرد: می‌فهمیدم که مسیر دستیابی به استقلال کشور، مبارزه با استبداد، دستیابی به آزادگی و همچنین استقرار احکام اسلام در این سرزمین است.

وی در ادامه افزود: همیشه نماینده مردم بودم و هستم. مشروعیتی که از رأی مردم به دست می‌آید چقدر سرفرازی دارد، ۲۰ سال با رأی مردم در مرکز قانونگذاری رئیس کمیسیون دفاع و سیاست خارجی بودم و بعد از آن هم در دوره نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری و حالا هم نماینده مردم تهران در خبرگان هستم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نمایندگی امام و رهبری هم برای من افتخار داشت. هر وقت خواستم امام را ملاقات کنم همان هفته یا هفته بعد به حضور ایشان رفتم و در طول رهبری مقام معظم ولایت هم همیشه نماینده ایشان در مهمترین نمایندگی، یعنی شورای عالی امنیت ملی بوده‌ام.

وی افزود: خوب می‌دانم نزدیکی، آشنایی و ارادت ۴۵ ساله با رهبر انقلاب از سال ۴۷ تا امروز، سرمایه بزرگی است و این روابط می‌تواند به کسی که قرار است اداره کشور را بر عهده بگیرد و با معضلات مقابله کند، تا چه حدی کمک می‌کند.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس از طرف مردم و رهبری مسئولیت سنگینی بر عهده داشتم، گرچه افتخار ۸ سال دفاع مقدس از آن شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان و خانواده آنهاست، اما من هم به عنوان سرباز انقلاب و دفاع مقدس به مسئولیت‌پذیری ستاد خاتم‌الانبیاء که فرمانروایی جنگ بر عهده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود افتخار می‌کنم. در ادامه فرماندهی پدافند هوایی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای و ریاست ستاد پشتیبانی بر عهده من گذاشته شد.

وی افزود: در ستاد پدافند هوایی، درس‌ها آموختم. یکی از این درسها این بود که در یک بخش پیچیده چطور با متخصصین کار کنم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با گرامی‌داشتن یاد شهدای متخصص ۸ سال دفاع مقدس، گفت: یاد شهید بابایی، شهید ستاری و سایر شهدا گرامی باد که بار نیروی متخصص جنگ را به دوش کشیدند و همکاری آنها بود که ما را در عملیات والفجر ۸ به اوج موفقیت رساند.

در این عملیات موفق شدیم ۷۳ فروند هواپیمای عراقی را زمین‌گیر کنیم و این کار ما، دنیا را به تعجب وا داشت.

وی افزود: درس دیگری که در این راه آموختم این بود که فضای اجتماعی همواره نیاز به حراست، مراقبت و مواظبت دارد و آنگاه که تخصص و ابزار فراهم شود دشمن فراری و ملت در کنار رفاه و امنیت به آزادی خواهد رسید.

روحانی ادامه داد: بعد از ۸ سال دوران افتخارآمیز دفاع مقدس، در کنار هاشمی رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی موفق به بازپس گیری سرزمین‌های اشغال شده، آزادی اسرا و همچنین محکومیت عراق در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان متجاوز شدیم.

وی افزود: بعد از آن، صدام به دلیل تجاوز به کویت محکوم شد و اعلام موضع‌گیری بی‌طرفی فعال ایران که موجب حراست از منافع ملی شد، همگان را به تحسین موضع‌گیری ایران وا داشت.

روحانی خاطرنشان کرد: در دوران هشت ساله دوم حضور در شورای عالی امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری خاتمی نیز، اقدامات مهمی انجام شد که از جمله آن می توان به امضای تفاهم‌نامه امنیتی با عربستان و رابطه گرم با این همسایه و موضع‌گیری عاقلانه در مقابل واقعه یازدهم سپتامبر که اتفاق مهم و حساسی در دنیا بود، اشاره کرد و من افتخار دارم که در این اقدامات سهم بسزایی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها داشته‌ام.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با اشاره به موضع‌گیری ایران در پرونده هسته‌ای سال ۸۲، گفت: داستان توطئه آمریکا در پرونده هسته‌ای سال ۸۲ بعد از اشغال عراق و بغداد به وجود آمد که می‌خواست کشور را در مسیر تحریم و جنگ قرار دهد و در این مقطع با اقدامات به جا توطئه آمریکا و اسرائیل به شکست منجر شد، چنانچه مقام معظم رهبری در سخنرانی ۱۸ آبان‌ماه سال ۸۲ شکست توطئه آمریکا و اسرائیل را در رابطه با این موضوع به صورت رسمی اعلام کرد و پایان این دوره را حاصل مدیریت پخته و عاقلانه دانست.

وی افزود: ما توانستیم کشور را از مرز تحریم دور کنیم و صلح‌آمیز بودن غنی‌سازی اروانیوم را بعد از یک سال به اثبات رساندیم.

روحانی همچنین خاطرنشان کرد: حضور من در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تجربیات زیادی را در تصمیم‌گیری مسائل مهم کشور به من آموخت به گونه‌ای که امروز ره‌توشه سنگینی برای اداره کشور دارم و به آن افتخار می‌کنم.

وی افزود: ملت ایرانِ امروز، گرچه با مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی مواجه است، گرچه رشد اقتصادی در سال گذشته به جای رشد ۸درصدی، منفی شد، گرچه سرمایه‌گذاری از ۷.۱۰ به ۱.۲ درصد رسید، گرچه بیکاری از ۱۱ به ۱۲.۲ درصد افزایش یافت، گرچه تورم به ۳۰.۵ درصد ارتقاء یافت، گرچه بداخلاقی‌ها در جامعه اوج گرفت و در نهایت شکاف در جامعه ۴۰درصد بیشتر شد اما با قدرت می‌گوییم ما در ایران با عظمتِ بزرگی زندگی می‌کنیم که دارای منابع فیزیکی، مادی و طبیعی بسیار و نیروی انسانی ارزشمند و فعال است.

حسن روحانی در ادامه برنامه زنده خود در شبکه اول سیما با اشاره به اینکه ایران کشوری گسترده و دارای منابع غنی است، گفت: این منابع شامل منابع غنی فیزیکی و مادی و منابع ارزشمند انسانی است که فعال نیز هست، ایران کشوری است که در حساس‌ترین نقطه جهان واقع است، کشوری که دارای ژئوپلوتیک و ژئو استراتژیک ویژه خود در منطقه است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ایران دومین منبع گاز و نفت جهان است ولی چرا مردم ما باید در مشکلات معیشتی باشند؟ مشکل کجاست؟ مشکل از مدیریت و تصمیم‌گیری‌های فردی و عدم مشورت آغاز می‌شود. مگر یک نفر یا یک جمع کوچک قادرند کشور ایران را در شرایط توطئه جهانی اداره کنند؟ ما نیاز به همگان و بهترین‌ها داریم، ما نیاز به مشورت دانشگاهیان و بهترین کارشناسان داریم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مگر می‌توان نرخ بهره‌ را با یک جلسه یک رقمی کرد؟ مگر اقتصاد دستوری هم در دنیای امروز معنا و مفهومی دارد؟ مگر می‌توان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نرخ دلار باید به ۷۰۰ تومان برسد.

روحانی گفت: ما شاهد هستیم که دلار بعد از چندماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌ها است. چقدر ما در این ۷-۸ سال گذشته شاهد تغییر پیاپی مدیران بودیم؟

وی افزود: مدیر مهمترین وزارتخانه ما، یعنی وزارت نفت ۴ بار عوض شد، مهمترین وزارتخانه سیاسی یعنی وزارت کشور ۴ بار وزیرش تغییر کرد، بانک مرکزی ۳ بار مسئولش تغییر کرد، البته از دستگاه‌هایی نمی‌گویم که مسئولانش ۵ - ۶ بار عوض شدند، ای کاش این تغییر تنها در مدیران بود اما در سیاستها نیز ما شاهد تغییرات پیاپی بودیم.

روحانی ادامه داد: از آبان ۹۱ تا آذر ۹۱ در مدت ۱ ماه ۳۷ بخشنامه مختلف در مسائل ارزی صادر شد، در طول ۵ ماه ۶۰ بخشنامه درباره مسائل پولی و ارزی صادر شد. این بی‌ثباتی چگونه به مردم اطمینان خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد و ثبات را می‌خواهند. مردم قدرت آینده و آینده‌نگری را می‌خواهند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در کنار این قانون گریزی‌ها، عدم ابلاغ مصوبات مجلس شورای اسلامی که در بسیاری از موارد رئیس مجلس مجبور به ابلاغ آن شد، نیز وجود داشت، در حالیکه اساس کشور باید بر اساس قانون و ادامه آن دارای شفافیت باشد و این می‌تواند اعتماد لازم را در یک جامعه بوجود آورد.

روحانی در ادامه تصریح کرد: بداخلاقی‌ها، اضافه‌کردن شکافها و فاصله‌ها، کنار گذاشتن تمام جناح‌ها به جز یک قبیله سیاسی، منزوی کردن کارشناسان، همه از موارد اشتباهات بوده است، آیا در شرایط حساسی که قرار داریم بدون استفاده از همگان قادریم از این مشکلات عبور کنیم؟

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، همواره از متخصصان استفاده خواهد شد، شورای پول و اعتبار به قدرت خود بر می‌گردد، سازمان برنامه و بودجه دوباره احیاء می‌شود، بانک مرکزی به استقلال خود می‌رسد، شورای اقتصاد که اخیراً بعد از ۵ سال جلسه‌ای را تشکیل داده است به قدرت خود باز خواهد گشت.

روحانی در ادامه تصریح کرد: اداره کشور باید علمی باشد، باید حکمرانی شایسته باشد و از نخبگان استفاده شود، باید با شفافیت با مردم حرف زد، باید آمارها دقیق باشد تا ما بتوانیم از پیچ تاریخی به خوبی عبور کنیم و بتوانیم حماسه‌ی سیاسی و اقتصادی را بیافرینیم.

وی افزود: اگر امروز مشکلات اقتصادی، گرانی و بیکاری داریم، اگر فساد و ضربه بر اخلاق مشاهده می‌شود، اگر امروز روابط ما با جهان با مشکلات فراوان توام است بخاطر این است یک دولت کارآمد و مدیریت درست در کارها صورت نگرفته است. هیچ کشوری بدون ارتباط فعال و سازنده با جهان توسعه نخواهد یافت و با انزوا، رشد و پیشرفت امکان‌ناپذیر است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جدایی از جهان و کشیدن دیوار به دور کشور، امکان ناپذیر است. ما باید با یک تعامل سازنده بتوانیم کشور را از مشکلات کنونی نجات دهیم، کشور را می‌توان از بیکاری و گرانی نجات داد.

روحانی در ادامه تصریح کرد: ما ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داریم و اگر تنها ۱۰ میلیون توریسم وارد کشور شود بیش از ۱۳ میلیارد دلار درآمد ارزی و ۴ میلیون اشتغال درست می‌شود، یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم بیکاری را حل کنیم، بیکاری که امروز تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه مشکل اجتماعی نیز هست و معضلات فراوانی به همراه دارد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مشکل بیکاری سبب شده است از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق منجر شود، با رونق اقتصادی و ریشه‌کن کردن بیکاری جلوگیری از این کار امکان‌پذیر است، کارخانه‌های کشور بین ۲۰ تا ۴۰ درصد در حال فعالیت هستند، ما باید همه مراکز تولیدی را به فعالیت کامل ۱۰۰ درصدی برسانیم و این کار امکان‌پذیر است.

روحانی ادامه داد: در برنامه من علاوه بر برنامه‌های میان مدت برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست‌خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و ۱۰۰ روزه وجود دارد. ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور بوجود آوریم و در آن تحول اقتصادی با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی مشکل دارند این معضلات را حل کنیم.

وی افزود: ما با یک تفاهم بین بانک مرکزی و بانک‌های کارگشا قادر هستیم آن همه اجناسی که در گمرکات ما انبار شده به بازار برگردانیم و همه اینها در یک برنامه کوتاه مدت امکان‌پذیر است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما می‌توانیم در سیاست خارجی، روابط خود را با دنیا به صورت مناسبی در بیاوریم، روابط خارجی آرزو نیست که کسی دنبال آن باشد، روابط خارجی، شناخت جهان و دیدن واقعیت‌هاست، ترسیم برنامه است، هزینه و فایده کردن است، قدم به قدم پا را جلو گذاشتن است.

روحانی گفت: ایران حساس‌ترین کشور منطقه است، با میلیون‌ها دل مسلمانی که به موفقیت این کشور چشم‌دوخته‌اند مقداری تدبیر و برنامه لازم است تا ما بتوانیم حتی معضلات اقتصادی که در سایه تحریم بوجود آمده است، قدم به قدم حل کنیم و این کار امکان‌پذیر است.

وی افزود: ما باید اقتصاد کشور را از شرایط فعلی نجات دهیم، ما باید اخلاق را در جامعه احیا کنیم، فرهنگ چیزی نیست که آن را بتوان به مردم اعلام کرد بخصوص در مسائل فرهنگی باید با مردم تعامل کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: گرچه امروز در کشور ما بی‌اخلاقی زیاد است اما توانمندی ملت و لیاقت مدیران ما می‌تواند این برنامه را به یک حل و فصل نهایی برساند، باید نخبگان، دانشگاهیان را به هم متصل سازیم، باید از مشورت بخش خصوصی برای حل و فصل مسائل اقتصادی استفاده کنیم، همه کار با تدبیر امکان‌پذیر است و این تدبیر، ما را به ساحل امید خواهد رساند، دولت تدبیر و امید می‌تواند مشکلات کشور را با اراده، حمایت و سرمایه مردم، حل و فصل کند.

*احترام را به پاسپورت ایرانی باز می گردانیم(شبکه خبری جام جم پنجشنبه ۹ خردادماه)

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری طی سخنانی در برنامه‌ انتخاب ایرانی و در شبکه‌ یک جام جم، خاطرنشان کرد: نباید تصور کرد که در دنیای امروز دوست و دشمنی دائمی وجود دارد این اشتباه است، دوستی و دشمنی را منافع و احترام متقابل می‌سازد.

وی گفت: اگر در تئوری توهم رفتیم و گفتیم که جهان علیه ما متحد است و ما راهی جز تقابل همه‌جانبه و مقابله نداریم روابط ما بر اساس روابط خوبی نخواهد بود، در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند دور خود حصار بکشد. هیچ کشوری در انزوا به توسعه نمی‌رسد و در جهان امروز بدون ارتباط با جهان زندگی خوب امکان‌پذیر نیست، نباید بگذاریم توطئه‌ دشمن برای انزوای ایران عملی شود.

وی تاکید کرد: باید روابط خود را با دنیا تصحیح کنیم، البته اولویت در این زمینه با کشورهای همسایه است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نوع رابطه ما با برخی کشورها به دلیل نوع تخاصم ما با آمریکاست، روابط امروز ما با آمریکا در حد تخاصم است، باید تلاش کنیم این حد را با برنامه‌ریزی و تدبیر پایین آوریم و حداقل روابط را از تخاصم به تنش برسانیم. در شرایط کنونی نمی‌توانیم بگوییم با آمریکا می‌خواهیم تنش‌زدایی کنیم زیرا امروز بحثتهدید و تخاصم است. در ۸ یا ۱۰ سال پیش می‌شد اما امروز در مرحله دیگری قرار گرفته‌ایم. امروز با برخی از کشورهایی که پیش از این به دنبال اعتمادسازی با آن‌ها بودیم باید تنش‌زدایی کنیم و با آن‌ها که خواهان تنش‌زدایی بودیم باید به دنبال رفع تهدید باشیم. شرایط متفاوت شده، اما باید بدانیم می‌توان با دشمن هم تعامل داشت، تا نگذاریم دشمنی‌هایش تاثیرگذار شود. هنر، در شعار نیست، شعار آسان است، هنر در این است که نگذاریم دشمن در توطئه‌ای که علیه ما دارد موفق شود.

وی گفت: کشور ایران در سال‌های اخیر با معضلات و مشکلات اقتصادی و حتی اجتماعی مواجه شده، که این مساله شامل حال ایرانیان چه داخل و چه خارج از کشور شده است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از ایرانیان خارج از کشور درباره‌ علت کاندیداتوری‌اش در انتخابات با اشاره به سوابق تحصیلی و اجرایی اش گفت: فکر می‌کنم تجربه‌ها و دانش عملی‌ام این توان را در من ایجاد کرده که در خدمت مردم و کشور برای اداره‌ بخش اجرایی باشم. البته اداره‌ کشور به معنای استفاده درست از همه‌ کارشناسان و ایجاد هماهنگی و اجماع ملی است. سابقه افراد گویای عملکردشان و تضمین اجرایی شدن برنامه‌های‌شان است.

روحانی همچنین درباره‌ برنامه‌هایش در زمینه‌ اقتصادی نیز گفت: کشور ما در این‌باره مشکل‌های عمده‌ای مانند تورم و برخی موانع در صادرات را دارد. اساس برنامه‌ اقتصادی من، بر دو محور تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه ثروت است، مهمترین اقدام برای افزایش ثروت ملی بهبود فضای کسب و کار و رونق در تولید است. وقتی عرضه بالاتر از تقاضا است می‌تواند تعادل قیمتی ایجاد و تورم را مهار کند. البته تورم عوامل مختلفی دارد.

وی با بیان این‌که «رشد نقدینگی در سال‌های اخیر ۷ برابر شده است» گفت: قیمت کالا در طول ۸ سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش یافته و باید نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم. باید با رانت‌خواری و فساد مبارزه کردو تسهیلات لازم را در اختیار تولیدکنندگان قرار داد.

وی با بیان این‌که «۵ میلیون نفر دارای بیمه خدمات درمانی هستند» گفت: باید بتوانیم این بیمه را توسعه دهیم و همگانی کنیم تا تمام مردم ایران زیر پوشش این بیمه قرار گیرند.

یکی دیگر از ایرانیان خارج از کشور درباره‌ برنامه‌های دولت احتمالی روحانی برای رفع تحریم‌ها پرسید که وی پاسخ داد: بخشی از تحریم‌ها که مربوط به آمریکاست از دیرباز بوده و ما با آن مقابله کرده‌ایم، اما در سال‌های اخیر دو مشکل پیش آمده، بخشی مربوط به تحریم در شورای امنیت سازمان ملل است که این بی‌سابقه بوده زیرا تحریم‌های گذشته تحریم سازمان مللی نبوده، مشکل دیگر این است که ما همواره تلاش می‌کردیم فاصله‌ای میان اتحادیه‌ اروپا و آمریکا باشد و در پرونده‌ هسته‌ای هم این فاصله را ایجاد کرده بودیم. این مساله وابسته به هنر دیپلماسی و دولتمردان و مسوولان است که نگذارند اجماع علیه یک کشور ایجاد شود، به دلیل ایجاد این اجماع مشکل کنونی برای ایران ایجاد شده است ما باید از راهی که دشمن استفاده کرد استفاده کنیم و برگردیم و باید با تلاش و فعالیت و مذاکره‌ جدی بتوانیم کاری کنیم که این اجماع را بشکنیم، این کار یک شبه امکان‌پذیر نیست اما به دلیل تجربه‌ فراوانی که دارم می‌دانم شدنی است.

وی توضیح داد: این کار با یک مذاکره‌ جدی امکان‌پذیر است، مذاکره به معنای اعلام مواضع نیست، بلکه به این معناست که موضوعی مورد بررسی قرار گیرد و دو طرف وارد بحثشوند. در مذاکره باید پل زده شود تا به نقطه مشترک برسیم. موضوع تحریم در میان‌مدت قابل حل است نه در کوتاه‌مدت.

وی با بیان این‌که «دولت من دولت تدبیر و امید است» ادامه داد: فردی که رییس‌جمهور خواهد شد سلایق و شعارهایش این علامت را به داخل یا خارج از کشور می‌دهد که عقلانیت، منطق و اعتدال را دنبال می‌کند یا افراطی‌گری و تندروی، کلید این کار در اختیار مردمی است که ۲۴ خرداد پای صندوق‌ها خواهند رفت.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای بالابردن ارزش پاسپورت ایرانی دارید؟ گفت: ارزش پاسپورت ایرانی علامت نوع رابطه ما با دنیاست که در آن اعتماد، احترام و منافع متقابل باعثگرمی روابط می‌شود. اما اگر برنامه‌ دشمن برای ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی به نتیجه رسیده باشد، که دشمن تاکنون در گام‌هایی هم به نتیجه رسیده است، این احترام و اعتماد کاسته می‌شود، هر مقدار بتواند ایران هراسی و اسلام هراسی را در سطح جهان جا بیاندازد مشکلات بیشتر می‌شود.

یکی از ایرانیان درباره مشکلات حمل و نقل پول بانکی برای ایرانیان خارج از کشور سوال کرد که روحانی پاسخ داد: ایشان خبر ندارند که حتی ایرانیان داخل کشور هم که می‌خواهند در زمینه تجارت، مسافرت و مسائل دانشجویی با خارج ارتباط داشته باشند هم مشکل بانکی دارند. این مشکل یکی از تبعات تحریم است، برنامه‌ دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با جهان است و نه تقابل. در آن انزوا مفهومی نخواهد داشت و با همه‌ کشورهایی که احترام و منافع متقابل مد نظرشان است با اولین علامت‌های اعتماد گفت‌وگو و مذاکره می‌کنیم.

وی درباره‌ مواضع دولت احتمالی‌اش در خصوص موضوع هسته‌ای ایران نیز گفت: اصل فن‌آوری هسته‌ی جزء برنامه‌ توسعه‌ای کشور ماست و در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده و ادامه پیدا کرده است. تنها بخشی که کشور را مقداری دچار مشکل کرد موضوع مربوط به غنی‌سازی است که اول آمریکا آن را مطرح و سپس آژانس آن را دنبال کرد. ما ادعاها درباره‌ این موضوع را دروغ نمی‌دانیم زیرا تمام فعالیت‌های‌مان زیر نظر آژانس و بر اساس مقررات بین‌المللی است. ادامه‌ این فعالیت‌ها جزء ضرورت‌های برنامه‌ توسعه‌ای است اما باید با مذاکرات جدی بتوانیم مشکلات را حل و فصل کنیم. ما برای ساخت و تولید سوخت نیروگاه تلاش می‌کنیم، کشور این برنامه را ادامه خواهد داد اما در کنار آن حتما برنامه‌ اعتمادسازی را دنبال می‌کنیم.

وی درباره‌ دیدگاهش درباره توسعه سیاسی و آزادی بیان نیز گفت: توسعه اقتصادی بدون توسعه سیاسی امکان‌پذیر نیست، نقد می‌تواند موجب تصحیح خطاهای دولت شود، نقد حق مردم است و از لحاظ دینی یک وظیفه محسوب می‌شود. دولت تدبیر و امید از نقد استقبال می‌کند.

روحانی با بیان این‌که در دوره‌ مسوولیتش در پرونده‌ هسته‌ای ایران نقدهایی فراتر از نقد سازنده و گاه تخریبی علیه وی شده که بعد هم برخی از بداخلاق‌ها و بداخلاقان آن را ادامه داده‌اند، گفت: هیچ‌گاه شکایتی نکرده و در مواقع ضروری تنها به دادن پاسخ اکتفا کردم.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت که مشارکت مردم فقط برای فصل انتخابات و صندوق آرا نیست، باید در همه‌ برنامه‌های اقتصادی و از جمله انتخاب وزیران نیز از صاحب نظران بخش‌ها استفاده کرد.

وی درباره‌ تلاشش برای رفع مشکلات ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: زمانی که دبیر شورای امنیت ملی بودم برای تردد سه ماه در سال برای افرادی که خدمت سربازی را نگذرانده‌اند تلاش کردم؛ زیرا باید روابط ایرانیان با فرهنگ و مردم‌شان حفظ شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای ایرانیانی که حتی مشکل حقوقی و قضایی دارند نیز با هماهنگی قوه قضاییه اقدامی انجام می‌دهیم تا آ‌نها بتوانند برای کوتاه‌مدت وارد ایران شوند و برگردند. رابطه ایرانیان با داخل کشور نباید قطع شود، و تلاش می‌کنیم بازگشت این افراد را تضمین کنیم. باید ایرانیان احساس کنند که همه‌ آن‌ها سفیران ما در سراسر جهان هستند.

وی بر ضرورت تقویت دولت الکترونیک برای انجام کارهای ایرانیان در سراسر جهان بدون نیاز به مراجعه حضوری تاکید کرد و گفت: باید زمینه‌ جذب سرمایه‌ خارجی را فراهم کنیم که این سرمایه‌ برای توسعه کشور ضروری است. اگر در این مسیر مشکلاتی بود حتما لوایح لازم را به مجلس ارائه می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در زمینه‌ حقوقی نیز اگر مشکلی برای یک ایرانی ولو با تفکر متفاوت پیش آمد باید با همه‌ ابزارهای حقوقی و سیاسی به حمایت او بپا خیزیم.

یکی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور در زمینه‌ مشکلات ارزی دانشجویان پرسید که روحانی پاسخ داد: برنامه دولت تدبیر و امید آن است که آن‌ها که در دوره‌ کارشناسی هستند و مشکلی دارند بتوانند به داخل برگردند، ادامه تحصیل‌شان در دانشگاه‌های داخل کشور باشد زیرا ظرفیت کافی برای جذب آن‌ها وجود دارد، اما آن‌هایی که در دوره‌ کارشناسی ارشد و دکترا هستند برای به اتمام رسیدن این تسهیلات‌شان مشکل ارزی‌شان حل و فصل خواهد شد؛ زیرا جذب آن‌ها به داخل کشور بسیار مهم است، برنامه‌ای داریم که تمام متخصصین ایرانی در کشور استفاده شوند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تنگ‌نظری‌هایی که امروز در رابطه با دانشجویان و اساتید وجود دارد را قبول ندارم. فرصت‌های مطالعاتی، حضور در سمینارها، سفرها و رفت و آمد دانشجویان بسیار کم شده، گذشت آن دنیایی که ما فکر کنیم اگر دو نفر با هم تماس گرفتند همه مسائل از بین خواهد رفت. جهان امروز جهان اطلاعات است، باید به مردم خودمان اعتماد کنیم. آن‌ها که قصد خیانت دارند تعدادشان بسیار بسیار اندک است. حساب آن‌ها جداست اما قاطبه‌ ملت ایران عاشق منافع ایران هستند، باید زمینه رفت و آمد اساتید و دانشجویان و حضور و جذب آن‌ها را فراهم کنیم. البته عزیزان ما در خارج از کشور می‌دانند که حتی فارغ‌التحصیلان داخل کشور هم قالبا شغل مناسبی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. ما برای اشتغال، برنامه‌ جدی خواهیم داشت و جدی‌ترین برنامه‌ اقتصادی‌ام در ماه‌های اول حل معضل اشتغال است؛ بخصوص برای تحصیلکردگان دانشگاه‌ها.

وی درباره‌ تصحیح نظام اداری نیز گفت: دولت باید کوچک شود و در کنار آن مقررات نیز اصلاح گردد. دولت باید به سمت الکترونیک شدن پیش رود. این اقدامات فوری است در زمینه فساد نیز به غیر از سازمان‌های نظارتی، دو کار مهم گردش صحیح اطلاعات و شفاف بودن اطلاعات باید انجام شود. با گردش اطلاعات و شفاف بودن آن و آزادی رسانه‌ها و مطبوعات بسیاری از فسادها جلوگیری می‌شود.

وی گفت: به هموطنان عزیزم در سراسر جهان اعلام می‌کنم که در دولت تدبیر و امید برای زبان فارسی تلاش ویژه می‌کنم، گسترش این زبان برای نسل سوم و چهارم ایرانیان در خارج از کشور ضروری است و به هموطنم قول خواهم داد، بزرگان و افتخارات ایران و میراثفرهنگیمان را که از سوی بخشی از همسایگان و غیر همسایگان در حال تصاحب شدن است را با قاطعیت بر می‌گردانم؛ زیرا جزء فرهنگ و تاریخ ما هستند قول می‌دهم احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم.

*روحانی در مناظره اقتصادی: عدالتی بین آمارهای واقعی و عملکردهای دولت وجود ندارد(جمعه ۱۰ خرداد ماه)

حسن روحانی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که نگاه، برنامه و شاخص دولت شما برای گسترش و اندازه‌گیری عدالت اقتصادی چیست، گفت: عدالت اقتصادی به این معناست که هر چیزی در جایگاه خودش قرار بگیرد که اولین مسئله، مسئله تولید است که باید تولید را در جایگاه خود قرار دهیم.

رئیس مرکز استراتژیک تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه امروز به جای اینکه به تولید داخل کمک شود به مسیر واردات روی آورده‌ایم، خاطرنشان کرد: روی آوردن به مسیر واردات بزرگترین بی‌عدالتی است. یعنی عدالت این است که در شرایط فشار دشمن ما بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم، تولید داخل را افزایش دهیم و بر مقدار واردات بکاهیم.

وی گفت که شعارهای سیاسی ما با عملکردهای اقتصادی سازگار نیست. چرا که در شعار سیاسی، شعار مقاومت می‌دهیم، اما در مقام عمل شعار اقتصاد مقاومتی برقرار نیست.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما باید در شرایطی که باید سیاست اقتصادی ما با سیاست سیاسی ما کاملا منطبق باشد برنامه‌ریزی صورت دهیم و در یک مسیر قرار بگیریم. در حالی که امروز در دو مسیر کاملا جدا حرکت می‌کنیم. به گونه‌ای که در بخش اقتصاد و واردات با دست دراز کردن به سوی بیرون تقاضای نیاز می‌کنیم اما در سیاست اعلام می‌کنیم که بی‌نیاز هستیم.

روحانی بیکاری را شاخصی در جهت بی‌عدالتی قلمداد کرد و گفت: حتی شاخص‌هایی که برای دالت معروف هستند مانند پول ضریب جینی ما امروز شاهدیم که آخرین اعلامی که بانک مرکزی کرده این است که بعد از اجرای یارانه‌ها دو دهک بالا و دو دهک پایین تا حدودی سود برده‌‌اند اما شش دهک وسط در فشار بیشتر قرار دارد.

وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که کارخانه کفش ملی که روزی جزو افتخارات ما بود الان تبدیل به انبار ماشین سایپا شده و صنایع پارت الکتریک که روزی افتخار این منطقه بود، الان لانه کبوترها است که این نشان از این است که عدالتی بین نیازهای واقعی و عملکردهای دولت وجود ندارد.

سعید جلیلی در واکنش به اظهارات حسن روحانی گفت: باید عدالت اصل باشد و حتی مقدمه‌ای بر پیشرفت.

وی با بیان اینکه اگر بتوانند عدالت را اجرا کرده و ظرفیت‌ همه مردم را آزاد کنیم شرایط برای بروز استعدادها فراهم خواهد شد.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه عدالت باید به طور ساختاری شکل بگیرد نه به صورت حرکت‌های مقطعی، عدالت را یکی از بحث‌های مهم اقتصاد دانست و افزود: در بخش تخصیص منابع نیز عدالت باید مورد توجه باشد.

وی افزود: عدالت در توزیع منابع پولی و ارزی باید به صورت ساختاری شکل بگیرد.

جلیلی با بیان اینکه باید سعی شود سیاست‌گذاری‌ها مطابق عدالت باشد تا تولید در کشور شکل گیرد، گفت: عدالت ساختاری به تولید و رونق آن در کشور کمک می‌کند.

سید محمد غرضی در پاسخ به حسن روحانی تاکید کرد: اولین بخش عدالت آن است که دولت دست خود را از جیب مردم در بیاورد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه وقتی دولتی ارز موجود کشور را از ۷ تومان به ۳۵۰۰ تومان می‌رساند در واقع در حال خالی کردن جیب فقرا است، تصریح کرد: عدالت در این است که اول دست کسی که در جیب فقرا است قطع شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت متورم بیش از درآمدش هزینه می‌کند و با این کار فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر می‌کند.

غرضی با اشاره به ثابت بودن نرخ دلار در کشورهایی همچون ژاپن و چین ادامه داد: ما باید از دیگران درس بگیریم و اول باید قیمت پول ملی را تثبیت کنیم و سپس به سراغ کارهای دیگر برویم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: کسانی که می‌خواهند کشور را اداره کنند باید با مردم متعهد شوند که در زمان ترک دولت بگویند قیمت دلار چقدر است.

علی‌‌اکبر ولایتی در پاسخ به روحانی گفت: معنای لغوی عدالت همان بود که گفته شد اما در عمل عدالت عبارت از این است که امکانات موجود در کشور به طور یکسان در اختیار مردم قرار گیرد، اعم از امکانات تحصیلی، مالی، شغلی، مسکن.

وی با تاکید بر اینکه ما شهروند درجه یک، دو و سه نداریم تصریح کرد: هر ایرانی در داخل یا خارج از کشور، ایرانی است و باید به طور یکسان از امکانات موجود در این کشور استفاده کند؛ این معنای عملی عدالت است.

ولایتی ادامه داد: عدالت به تنهایی بدون پیشرفت به معنای تقسیم عادلانه فقر است، بنابراین عدالت و پیشرفت باید توام با هم باشند و اگر چنین شد ما می‌توانیم هم عدالت را داشته باشیم و هم پیش رویم، اگر پیشرفت بدون عدالت هم باشد، فاصله طبقاتی زیاد می‌شود و این خلاف ارزش‌های اسلامی و ایرانی است.

محمدرضا عارف در پاسخ به سخنان حسن روحانی گفت: برای تحقق گسترش عدالت اقتصادی که بخشی از شعارهای انقلاب اسلامی است باید تولید ثروت کرده و رشد اقتصادی داشته باشیم.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم یادآور شد: در برنامه سوم رشد اقتصادی ۶ درصد را داتیم و شرایط را برای کاهش فاصله دهک اول و دوم فراهم کرده بودیم؛ به نظر می‌رسد در حال حاضر به رشد بالاتری نیاز داریم.

وی افزود: ما رشد هشت درصد را در برنامه خود تدارک دیده‌ایم و امیدواریم در راستای عدالت اسلامی آن را دنبال کرده و جلو برویم.

عارف تاکید کرد: اولویت را باید به نقاط غیر برخوردار و مرزی در توسعه داد و فاصله پیشرفت را در نقاط مختلف با مرکز کشور کم کنیم؛ متاسفانه خط فقر بالا رفته است.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه در سال ۸۳،۲۲. ۴ درصد زیر خط فقر بودیم اما اکنون به ۴۴ درصد رسیده است، یادآور شد: باید تلاش کرد حتی‌الامکان تعداد فقرا را کمتر کنیم و اولویت را به اقشار آسیب‌پذیر دهیم تا این که خط فقر در وضعیت قابل قبولی قرار گیرد.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به سخنان حسن روحانی در خصوص بحثعدالت گفت: عدالت به نظر من نه گفتنی نیست و نه شنیدنی بلکه عدالت مجموعه اقداماتی است که باید اتفاق بیفتد و مردم باید آن را بچشند.

وی افزود: ما یک عدالت فردی داریم که براساس قانون اساسی آحاد این ملت از هر مذهب و قومیتی که دارند باید در برابر قدرت برابر باشند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: عدالت بعدی باید در عدالت جغرافیایی خود را نشان دهد بالاخره ما به مرکز حکومت برسیم و بقیه هر چقدر از مرکز حکومت دورتر می‌شوند محروم‌تر شوند.

قالیباف گفت: ما عدالت اجتماعی در خصوص قشرهای مختلف را باید مد نظر قرار دهیم؛ واقعاً زنان، کارگران، کشاورزان را ببینید. ما باید بدانیم هر حرفی که در خصوص عدالت بزنیم اما بدون رشد اقتصادی باشد یک شعار بیشتر نیست و بعد ما هر چقدر بگوییم که به مناطق محروم بیشتر می‌رسیم درست نیست.

وی افزود: من زمانی که در نیروی انتظامی فعالیت می‌کردم عدالت را در نیروی انتظامی این برقرار کردم که پلیس ۱۱۰ را درست کردم تا یک بچه و یا کودک بتواند به پلیس دسترسی داشته باشد. در شهرداری تهران نیز بر توسعه مناطق محروم تأکید شد. ما در شهرداری عملکرد شهرداری را بالا بردیم و رشد شمال شهر را متوقف نکردیم اما جنوب شهر را چند برابر کردیم.

غلامعلی حدادعادل در پاسخ به سخنان حسن روحانی در مناظره تلویزیونی گفت: دهه کنونی دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده که این نامگذاری بی‌سبب نبوده است.

وی با اشاره به برخی تئوری‌های غربی مبنی بر تاکید بر پیشرفت و عدم توجه به عدالت گفت: متاسفانه شاهد برخی از این انحراف‌ها و کج روی‌ها در مبانی برنامه چهارم بودیم.

حدادعادل تاکید کرد‌: وقتی این برنامه در مجلس ششم به تصویب رسید در برخی موارد در اسناد بالادستی عدالت را فرودست انگاشته بودند و به پیشرفت ولو از دست رفتن محرومان تاکید کرده بودند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: عدالت و پیشرفت باید با هم همراه باشد.

وی ادامه داد: یکی از نمونه‌های تامین عدالت، هدفمندسازی یارانه‌هاست که باید تعقیب شود.

حدادعادل تصریح کرد: لازمه عدالت اقتصادی، تامین زیرساخت‌ها بوده و دولت باید این زیرساخت‌ها را در کشور تامین کند تا عدالت اقتصادی محقق شود.

محسن رضایی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به گفته‌های حسن روحانی اظهار داشت: بنده در طی ۶ ماه گذشته در سفرهایی که در استان‌های کشور داشتم به موضوع عدالت پرداختم و نباید تبعیض و رشوه در سیستم اقتصادی ما نفوذ کند.

وی افزود: نباید بین اقشار مختلف مردم فاصله طبقاتی زیاد شود و دوره شعار دادن تمام شده است.

رضایی تاکید کرد: بنده در ۱۴ برنامه که توضیح داده‌ام همه برنامه‌هایم ناظر بر این بوده است که چگونه عملا به عدالت برسیم و چگونه بتوانیم ثروت را در بین مردم به طور عادلانه توزیع کنیم.

کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در تئوری و در شاخص در بحثعدالت مشکل داریم که باید این مشکل را برطرف کنیم.

حسن روحانی در جمع‌بندی چهارمین سوال مناظره با بیان اینکه در مسئله عدالت باید به مقوله رانت و فساد توجه کنیم، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر با مسئله رانت و فساد مواجه بودیم و مسئله فساد، مسئله‌ای است که مقام معظم رهبری نیز به مقابله با آن تاکید دارد.

وی با بیان اینکه عدالت به این معنا است که برای کل مردم و اتباع ایرانی اعم از زن و مرد فرصت یکسان فراهم شود، افزود: ‌طبق فصل سوم قانون اساسی باید شرایط عادلانه‌ای برای همه ایرانیان فراهم شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید عدالت اجتماعی را در اولویت قرار دهیم، خاطرنشان کرد: اکنون ما شاهد بیکاری زنان هستیم و ۶۶ درصد از زنان بین ۲۰ تا ۲۹ سال جزء افراد بیکار هستند.

روحانی توزیع یکسان امکانات را از دیگر اهداف عدالت خواند و افزود: باید شرایطی فراهم شود که همه افراد در توزیع عدالت شرایط یکسانی داشته باشند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بحثتمرکززدایی گفت: ‌اکنون برخی استان‌های ما احساس می‌کنند که توانایی استان را دارند اما متاسفانه اداره استان‌ها به تهران متمرکز شده است. باید بار را از دوش تهران برداریم.

*دولت تدبیر و امید نمی‌خواهد در ورزش تصدی‌گری داشته باشد(یک شنبه ۱۲ خردادماه)

حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه انتخاباتی خود در برنامه «برای فردا» رادیو ورزش، اظهار داشت: در متن اسناد بالادستی ما بر ورزش تاکید شده است و اخیراً وزارتخانه‌ای هم در این زمینه تاسیس شد که امیدوارم موجب کمک بیشتر در عرصه ورزش باشد.

وی با تاکید بر اینکه ورزش را باید جزء متن و نه حاشیه زندگی دانست، اظهار کرد: ورزش را باید از ضروریات زندگی بدانیم و با این نگاه شاهد تحول بزرگتری خواهیم شد.

روحانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید با چنین نگاهی برای ورزش برنامه‌ریزی کند ادامه داد: از دیدگاه سنتی در کشور ما به جای کلمه ورزشکار کلمه پهلوان مورد استفاده قرار می‌گرفت که بار فرهنگی زیادی در جامعه داشت.

وی تصریح کرد: پهلوان به معنای مردانگی، ایستادگی در برابر ظلم و سجایای اخلاقی توام با تواضع بود و همواره از پهلوانان انتظار تواضع و حمایت از مظلوم را داشته‌اند.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: می‌خواهم واژه ورزشکار فقط به عنوان لفظ به کار برده نشود بلکه از لحاظ معنا به پهلوانی نزدیک شود چراکه پهلوانان همواره مرجع و الگو در جامعه بوده‌اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ورزشکاران همواره در نسل جوان تاثیرگذار بوده‌اند، یادآور شد: در سال‌های اخیر در کشور ما و سایر کشورهای دنیا می‌بینیم که قهرمانان بزرگ ورزشی در دنیای سیاست هم تاثیرگذار بودند به عنوان مثال در زمان انتخابات وقتی ورزشکاران به سمت کاندیدایی متمایل می‌شدند می‌توانستند مردم را با خود همراه کنند که این یک فرصت است.

روحانی با اشاره به هدف دشمن در تهاجم فرهنگی برای فاصله انداختن میان جوانان با رفتار ایرانی اسلامی اظهار کرد: برای مبارزه با تهاجم فرهنگی، ورزشکاران می‌توانند با عمل و منش خود تاثیرگذار باشند.

وی به برخی سیاست‌های مشخص خود در زمینه ورزش اشاره کرد و ادامه داد: باید برنامه خاصی برای تربیت اخلاقی ورزشکاران در کنار تربیت فنی و ورزشی آنها در نظر گرفت؛ اخلاقی که با اخلاق ایرانی منافات دارد باید کنار بزنیم و فضاهای ورزشی توام با اخلاق باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد که ورزشکاران باید با احساس مسئولیت به سمت پیشرفت‌های فنی و ورزشی پیش بروند.

وی سیاست دیگر خود را تشویق ورزشکاران برشمرد و در توضیح آن گفت: باید به گونه‌ای فرهنگ تشویق را در میان مردم گسترش دهیم که ورزشکاران اخلاق‌مدار مورد تفقد جامعه قرار گیرند و ورزشکاران بدانند که اگر از اخلاق دور شوند از مردم دور شده‌اند.

روحانی همچنین تاکید کرد: اگر در مواردی تخلف، فساد و ایرادی هم بود باید واقعاً برخورد صورت گیرد و مجازات‌های این قشر از جامعه باید بیش از مجازات‌های معمولی باشد چراکه محیط ورزش محیط مقدسی است و این قداست باید حفظ شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری درباره برنامه‌هایش برای توسعه ورزش همگانی گفت: باید موضوع ورزش همگانی در سبد خانوارها قرار گیرد و رئیس‌جمهور باید برای این بخش به طور مشخص برنامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: بعضی می‌گویند ورزش باید از مدرسه شروع شود اما من معتقدم که باید از خانه شروع شود و مادرها باید مهارت بیایند که چه طور حتی به کودک دو ساله خود برنامه ورزشی دهند و در کنار نشاط بچه‌ها با آموزش درست مهارت‌ها سلامت آنها را نیز تضمین کنند.

روحانی ادامه داد: ‌ بعد از دوران کودکی باید برای دوره دبستان هم برنامه‌ریزی صورت بگیرد چه در زمینه آموزش و چه در زمینه فضاهای لازم این بخش نیازمند توجه است.

روحانی ورزش همگانی را در تامین سلامت جسمی و روحی جامعه حائز اهمیت برشمرد و افزود: شعار دولت تدبیر و امید فرهنگ ورزش و ورزش فرهنگی است. یعنی در کنار گسترش فرهنگ ورزش می‌خواهیم ورزش‌مان نیز فرهنگی باشد و در عین ارزان و در دسترس بودن در خانه‌ها، ‌ مدارس، دانشگاه‌ها، ‌مساجد و حسینیه‌ها و حوزه‌های علمیه، اصالت ورزش نیز در همه جا دیده و حس شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: ورزش برای سلامت است و نباید سلامت را فدای ورزش کنیم باید این نکته مدنظر قرار گیرد که ورزش اصل نیست بلکه سلامت اصل است. دولت تدبیر و امید در زمینه ورزش نمی‌خواهد تصدی‌گری داشته باشد بلکه باید پشتیبان باشد.

روحانی تاکید کرد: یک بعد ورزش سلامت است هم سلامت جسمی هم روحی و اساسا اگر انسانی سالم بود با نشاط هم خواهد بود و ورزش به همراه خود نشاط، اخلاق و تعامل را به جامعه بازمی‌گرداند.

وی همچنین با بیان اینکه ورزش پا را از مرزها فراتر می‌گذارد و در دنیا نمود پیدا می‌کند، تصریح کرد: ورزش می‌تواند جایگاهی پیدا کند که همتای جایگاه فرهنگ و تاریخ ملت ایران باشد. ما ایران هستیم جامائیکا نیستیم. مهم این است که در المپیک چه مقدار ورزشکار بفرستیم و چه مقدار مدال بگیریم اینها در افکار عمومی جهان تاثیر دارد.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ارتقای ورزش قهرمانی را ارتقای جایگاه کشور در عرصه بین‌الملل معنا کرد و گفت: ورزش را باید به مثابه قدرت نرم جامعه مدنظر قرار دهیم و جزئی از قدرت ملی ما باشد. چرا که توفیق یا شکست ورزش قهرمانی در عرصه بین‌الملل نشان از کارآمدی سیاست‌های ورزش کشور دارد.

وی همچنین اظهار داشت: باید در ورزش سیاست‌های ما افقی باشد نه عمومی به این معنا که در سیاست عمودی ابتدا استعدادهای خاصی را شناسایی می‌کنند و همان‌ها را پرورش می‌دهند تا به رقابت‌های بین‌المللی بفرستند اما در سیاست افقی فرصت حضور در عرصه ورزش به همگان داده می‌شود و افراد شایسته از میان جمع آنها انتخاب می‌شوند.

روحانی همچنین تاکید کرد: ‌ افتخارات ما نباید محدود به گذشته باشد بلکه باید معطوف به کسب افتخارات در تمامی عرصه‌ها و با نگاه به آینده باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌هایش برای اجرایی شدن اصل ۴۴ و توجه به بخش خصوصی در عرصه ورزش تاکید کرد: این موضوعی بسیار اساسی است و دولت باید تصدی‌گری خود را محدود به مواردی کند که باید متصدی آن باشد مانند امنیت، آموزش و بهداشت و در سایر زمینه‌ها برای فعالیت مردم زمینه و تسهیلات را فراهم کند و اساس قانون اصل ۴۴ هم همین است.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: ‌دولت اگر رقیب باشد بخش خصوصی نمی‌تواند فعالیت کند لذا دولت باید زمینه‌های لازم را برای رقابت بخش خصوصی با یکدیگر فراهم کند و هر بخشی که موفقیت بیشتری را کسب کرده با حمایت، سیاست کلی و هدایت عام زمینه فعالیت هر چه بهترش فراهم شود.

روحانی تاکید کرد: در دولت آینده برای توجه به بخش خصوصی، سیاست‌های مدونی را در نظر گرفته‌ایم.

روحانی با بیان اینکه در بحثورزش همگانی باید به استعدادها اهمیت دهیم، اظهار داشت: جمعیت کشور ما یک جمعیت جوان است و ما باید متناسب با این شرایط برنامه‌های خود را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه باید به سمت خصوصی‌سازی حرکت کنیم، افزود: دولت باید آنجا که مانع بخش غیردولتی می‌شود کنار برود و زمینه را برای حضور بخش خصوصی در همه عرصه‌ها از جمله عرصه ورزش، فراهم کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه باید امید و نشاط را به جامعه برگردانیم، ‌افزود: امید و نشاط در ورزش می‌تواند تاثیر مناسبی در دیگر عرصه‌ها داشته باشد.

روحانی فضای ورزشی را از جمله فضاهای نشاط‌آور در کشور دانست و با بیان اینکه باید فضاهای نشاط‌آور را در جامعه زیاد کنیم، تصریح کرد: ورزش یکی از مهمترین بخش‌های اسلام است که باید مورد توجه باشد؛ برای ایجاد نشاط جامعه باید زمینه را برای فعالیت‌های ورزشی فراهم کنیم و اگر قرار است ورزشی دسته‌جمعی برگزار شود، آن را به صورت دسته‌جمعی برگزار کنیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید سیاست‌های بخش سلامت را تقویت کنیم، افزود: بدون ایجاد جامعه بانشاط نمی‌توان به امیدبخشی در جامعه امید بست چرا که این جامعه بانشاط است که امید را به دنبال دارد.

روحانی با بیان اینکه امید یعنی پیش‌بینی خوب برای آینده، افزود: باید زمینه‌های مختلف را برای حضور اقشار مردم در فضای ورزشی فراهم کنیم. آشفتگی‌ها که بعضا مشاهده می‌شود تنها با فضای امید و نشاط می‌تواند از بین برود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ورزش بانوان گفت: مسئله بانوان و مسئله خانواده یک مسئله مهم و قابل توجه است. زمانی که در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بحثورزش بانوان مطرح شد، عده‌ای حرف‌های زیادی زدند برخی‌ها گفتند نباید خانم‌ها وارد میادین ورزش شوند و ورزش همگانی کنند و برای رقابت به خارج از کشور بروند اما دیدیم که خانم‌ها رفتند ورزش همگانی انجام دادند و مشکلی پیش نیامد.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه گام‌های مهمی در ورزش بانوان برداشته شده است، افزود: باید سلامت جامعه بانوان را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم.

روحانی با بیان اینکه باید به لحاظ فرهنگی تحجر را کنار بزنیم، افزود: برخی تصور می‌کردند که ورزش بانوان با معیارهای دینی مغایرت دارد اما این در حالی است که هیچ مغایرتی بین ورزش بانوان و مبانی دینی ما وجود ندارد. بانوان ایرانی با حجاب و عفاف اسلامی در رقابت‌های جهانی حاضر شدند و رقابت کردند.

وی افزود: ‌کاری که از ایران شروع شد موجب شد فرصتی به دنیای اسلام داده شود تا خانم‌های مسلمان در سراسر دنیا وارد عرصه‌های ورزشی شوند.

این کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به ورزش معلولین گفت: وزیر جدید بهداشت یک اقدام ارزشمند انجام داده و یک معلول را معاون ورزش معلولان قرار داد که این نشان می‌دهد که معلولیت مانع ورزش و فعالیت نمی‌شود.

روحانی با اشاره به تشکیل بوستان‌های ویژه بانوان در تهران گفت: لازم است از شهرداری تهران که بوستان‌های ویژه‌ای برای بانوان تدارک دیده تشکر کنم. باید این فضاها را در سراسر کشور تشکیل دهیم تا بانوان ایرانی بتوانند به راحتی ورزش کنند.

وی نقش ورزش در دیپلماسی را مهم برشمرد و افزود: وقتی قهرمانان ایرانی در سراسر دنیا حضور پیدا می‌کنند و رقابت می‌کنند نشان می‌دهد که ما به عنوان ایرانی اهل ورزش هستیم و البته دیپلماسی ورزشی خود را بیش از گذشته تقویت کنیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه ورزش می‌تواند کلید حل مشکلات در دیپلماسی باشد، ‌ افزود: اینکه روی کلمه کلید تاکید می‌کنم به این معناست که ما می‌توانیم همه قفل‌های مقابل‌مان را باز کنیم چرا که ظرفیت آن را داریم. اما برخی می‌خواهند مشکلات را آنقدر پیچیده کنند که دیگر مسائل قابل حل نباشد.

روحانی افزود: اخیرا شنیده‌ام که غرب و آمریکا به دنبال محروم کردن حضور قهرمانان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی هستند امیدوارم چنین چیزی را دنیا نپسندند چرا که ورزش مرز نمی‌شناسد؛ اگر رئیس دولت شوم قطعا جلوی این کارها را خواهم گرفت چرا که حضور قهرمانان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی لازم است.

وی با بیان اینکه ورزش می‌تواند به کمک سیاست خارجی بیاید، افزود: ‌ البته باید در عین حال سیاست خارجی در کنار ورزش باشد و به ورزش کمک کند. نباید ورزشکاران ایرانی وقتی به خارج از کشور می‌روند، در صف انگشت‌نگاری بمانند اما سایر ورزشکاران به راحتی وارد آن کشور شوند.

این کاندیدای ریاست جمهوری درباره تشکیل کابینه خود نیز گفت: همانطور که قبلا گفته‌ام بنده هیچ وزیری را برای هیچ پستی انتخاب نخواهم کرد مگر اینکه مرتبط با آن صنف باشد. باید وقتی فردی برای یک صنفی انتخاب می‌شود اعضای آن صنف خوشحال باشند احساس غرور و افتخار کنند لذا بنده با مشورت گرفتن از بزرگان و صاحب‌نظران آن صنف، اعضا را انتخاب خواهم کرد.

روحانی با بیان اینکه باید عدالت را در حوزه ورزش دنبال کنیم، افزود: باید شرایطی یکسان برای بروز ظرفیت‌های همگان در عرصه ورزش فراهم باشد و انشاءالله این کار را در دولت خود انجام خواهم داد.

وی با تاکید مجدد بر جایگاه موثر ورزش در کشور افزود: باید شرایطی فراهم شود که قهرمانان ورزشی ما بعد از پایان کار خود کنار گذاشته نشوند؛ ورزشکاران افتخار ملت هستند و ما باید از آنها تا پایان عمرشان حمایت کنیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری با تاکید بر تقویت تیم‌های ورزشی ایران افزود: امروز اسپانیا را با رئال مادرید و بارسلونا می‌شناسند گویا که اسپانیا همان رئال مادرید و بارسلونا است. ما نیز باید باشگاه‌های ورزشی خود را تقویت کنیم.

*روحانی در شبکه خبر: آمدم تا خط اعتدال را جایگزین خط افراط کنم(دوشنبه ۱۳ خردادماه)

همچنین حجت السلام روحانی که در برنامه‌ ضبط شده شبکه خبر سخن می‌گفت، در پاسخ به این سوال که آیا اختیاراتی که در قانون اساسی برای رییس‌جمهور در نظر گرفته شده است مناسب است؟ گفت: قانون اساسی حدود و وظایف و اختیارات رییس‌جمهور را مشخص کرده و اساس این قانون تناسب را بین مسئولیت و اختیارات معین کرده و رییس‌جمهور در همین چارچوب فعالیت خود را آغاز می‌کند و کار خود را انجام می‌دهد. البته بسیاری از این امور وابسته به این است که توانایی و تیم رییس‌جمهور چه باشد تا این که بتواند با سایر قوا بهتر فعالیت کند.

وی خاطرنشان کرد: ‌ اگر رییس‌جمهور در این راستا مشکلی داشته باشد مقام معظم رهبری می‌توانند هماهنگی را به وجود بیاورند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: اگرچه این اختیارات متناسب است منتهی باید با هماهنگی قوای دیگر اجرا شود و گاهی وقت‌هاست که باید از مقام معظم رهبری استمداد خواست.

روحانی همچنین درباره شاخص‌های مورد نظرش برای تشکیل کابینه آینده دولت خود گفت: معیار برای در نظر گرفتن اعضای کابینه‌ام راستگویی، درست‌کرداری، روشن‌اندیشی، واقع‌بینی و آینده‌نگری است که همه اینها را می‌توان در کلمه درست‌کرداری جمع کرد.

کسی که درست‌کردار است، پاک‌دست هم است و تجربه و دانش کافی برای درست عمل کردن دارد. چنین شخصی بینش، روش و کنش درست نیز خواهد داشت و با مدیریتی خوب عمل می‌کند.

وی همچنین گفت: من تا زمان انتخابات برخی از شخصیت‌ها و افرادی که برای کابینه‌ام در نظر گرفته‌ام را ضمن سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایم اعلام می‌کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برخی از افراد کابینه‌ام مشخص شده و به برخی نیز فکر می‌کنم.

روحانی همچنین درباره جایگاه تکنوکرات‌ها در کابینه خود، گفت: ما باید از افراد متخصص در موضوعات ویژه استفاده کنیم و لزوما کسی که متخصص امری است معنایش این نیست که مسئولیت‌های رده بالا هم به او داده شود. شما می‌توانید از یک متخصص برای یک امر خاص بهره‌برداری کنید. مثلا در این راستا حتی می‌شود از یک فرد خارجی در راه‌اندازی یک کارخانه استفاده کرد اما مدیریت‌های میانی به بالا ویژگی‌های خاص خود را دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در کابینه‌تان منتقدان و مخالفان شما چه جایگاهی دارند، گفت: اگرچه وجود انتقاد طبیعی است و کسی می‌تواند حتی با نظر رییس‌جمهور کاملا موافق نباشد، اما کسی که در اساس راه و روش نسبت به دولت انتقاداتی دارد باید با او حرف زد وگرنه همکاری با او سخت می‌شود.

روحانی در ادامه درباره نوع نگاهش به احزاب و جریان‌های سیاسی و بکارگیری آنها در دولت خود، گفت: من با کار کردن با جناح‌ها که اسم‌شان اصولگرا و اصلاح‌طلب است مشکلی ندارم. من با افراطیون مشکل دارم و با آنها که در خط اعتدال نیستند میانه‌ای ندارم به خاطر همین آمدم تا خط اعتدال را جایگزین خط افراط کنم چرا که خط افراط همیشه برای ما مشکل‌آفرین بوده است و اصلا مشکل اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست، مشکل افراطیون هستند.

وی در پاسخ به سوالی که آیا قطار دولت بر ریل مجلس شورای اسلامی حرکت خواهد کرد؟ گفت: من کلمه ریل را نمی‌پسندم. ریل دولت، قانون است و خود مجلس هم باید بر ریل قانون اساسی حرکت کند. ریل دولت، مصالح و منافع ملی و سیاست‌های کلان است که همه اینها دست مجلس نیست.

روحانی افزود: دولت موظف است به قانون و اسناد فرادستی متعهد باشد و به آن عمل کند. ا

ین کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه در مورد اولویت‌های خود در سیاست خارجی، کار با همسایگان و کشورهای منطقه و دنیای اسلام را دارای اولویت خواند و گفت: ‌ در مورد دیگر کشورها باید به موضوعات خاص نگاه کنیم.

وی درباره بحثسوریه و نوع نگاهش به بحران رخ داده در این کشور، گفت: سوریه یک مساله مهم منطقه است چرا که جزء کشورهای خط مقدم مبارزه با اسرائیل بوده است، ضمن اینکه سوریه همسایه لبنان است و ما روابط نزدیکی با مردم شیعه لبنان داریم، همچنین سوریه نزدیک عراق است و یک کشور مسلمان است و ما بعد از انقلاب روابط خوبی با این کشور داشته‌ایم. حفظ جان مردم سوریه و توقف کشتار در این کشور برای ما مهم است، ضمن اینکه ما مبارزه با تروریسم را نیز مهم می‌دانیم. تروریست‌ها، افراطیون، سلفی‌ها و آنها که دست به اسلحه می‌برند و به کشتار، جنگ و ترور می‌پردازند را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: کمک‌های انسان دوستانه از جمله کمک‌های انسان دوستانه در سوریه برای ما اهمیت دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: تا سال ۲۰۱۴ که دولت قانونی در این کشور وجود دارد از آن حمایت می‌کنیم و بعد از آن حامی یک انتخابات سالم، آزاد و فراگیر هستیم و علاقه‌مندیم تا از دولتی که طی این انتخابات بیرون آمده حمایت کنیم.

وی گفت: اساسا مساله سوریه مساله‌ای است که برای آن باید به سمت حل در جهت اجماع بین‌المللی برویم و تلاش کنیم با یک اجماع بین‌المللی و نزدیک کردن عقاید مساله سوریه را حل و فصل و کشتار را متوقف کنیم.

روحانی همچنین در مورد بحثمذاکره با آمریکا نیز گفت: ما با هر کشوری از جمله آمریکا بخواهیم مذاکره کنیم چارچوب کلی‌مان از جمله احترام متقابل و منافع متقابل مشترک سر جای خودش است.

وی افزود: در مورد اعتماد کردن به آمریکا که با ما در این ۳۵ خصومت داشته حساب دیگری داریم و باید مطمئن شویم که مذاکرات واقعی انجام می‌شود و در واقع هر جا اعتماد متقابل و تقویت امنیت ملی و منافع ملی مورد توجه باشد ما مشکلی نداریم.

روحانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شما از دیپلماسی عمومی نیز استفاده خواهید کرد، با بیان اینکه دیپلماسی عمومی برای تقویت رابطه و گرم شدن روابط با دنیا مهم است، گفت: رسانه، متخصصین، دانشگاهیان و صاحب‌نظران و هنر و ورزش جزء همین‌هاست و حتی بخش‌های دینی، مذهبی و ارتباط علما، صاحب‌نظران و ادیان مختلف را نیز شامل می‌شود و اساسا در دنیای امروز دیپلماسی عمومی بسیار نقش دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره بحثهسته‌ای، گفت: باید ببینیم ما در مساله هسته‌ای به دنبال چه هستیم و این موضوع را نیز باید برای مردم روشن کنیم. ما اعلام کردیم که به دنبال بمب نیستیم و این موضوع را نیز بالاترین مقام رسمی کشور اعلام کرده است. قاعدتا ما در مساله غنی‌سازی و ساخت راکتور به دنبال توسعه هستیم و در همین راستا باید محاسبه کنیم که در این توسعه چه چیزهایی نقش اول و دوم را خواهد داشت.

وی ادامه داد: موضوع انرژی هسته‌ای در حال حاضر به یک افتخار ملی تبدیل شده که باید حفظ شود و البته باید حواس‌مان باشد که با کمترین هزینه و با بیشترین فایده دنبال شود و من در این جهت تلاش خواهم کرد که دقیق‌ترین سناریوها را در مساله هسته‌ای در بخش تصمیم‌سازی به وجود بیاورم.

وی خاطرنشان کرد: در دوران مسئولیتم من همواره این هدف را دنبال می‌کردم که کمترین هزینه و بیشترین فایده را داشته باشیم بنابراین ما توانستیم صلح‌آمیز بودن پروژه‌های هسته‌ای را به اثبات برسانیم و جنگ، شورای امنیت و تحریم را در حساس‌ترین مقطع از کشور دور کنیم. در ادامه راه هم چنین خواهیم کرد.

روحانی همچنین در راستای مورد توجه قرار دادن مسائل اقتصادی از جمله تورم و گرانی، اظهار کرد: در این راستا لازم است تا اقداماتی انجام شود از جمله اینکه دولت خرجش را کم و از بزرگ‌تر شدن پرهیز کند. اگر بتوانیم به تولید رونق کمک کنیم در کسب و کار بهبودی ایجاد می‌شود و کالا در بازار افزوده خواهد شد.

وی همچنین اظهار کرد که اگر من مسئولیت دولت آینده را بر عهده بگیرم قانون گردش اطلاعات شفافیت و بهبود مستمر فضای کسب و کار را مورد توجه قرار خواهم داد و ظرف ۹۰ روز اول آیین‌نامه‌های مربوط به آن تدوین، ابلاغ و اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم اگر ببینند دولت، دولت تدبیر و راستگویان است و فقط شعار نمی‌دهد ۲۰ درصد مساله حل شده است.

روحانی با مورد توجه قرار دادن بحثهدفمندی یارانه‌ها، گفت: اول از همه باید کاری کنیم که این یارانه‌ها هدفمند شود و سپس به رفع اشکالات آن بپردازیم. اشکالات این قانون این بوده که اولا به درستی اجرا نشده و پول این هدفمندی از جاهایی برداشته شده که طی آن تخلفاتی صورت گرفته است، ما باید این تخلفات را برداریم تا این قانون به درستی اجرا شود البته از آنجا که مردم روی ۴۵ هزار تومان حساب باز کرده‌اند باید این موضوع ادامه پیدا کند اما من یارانه کالایی را نیز مدنظر قرار دادم تا مردم مطمئن شوند که قیمت کالای اساسی تغییر نمی‌کند.

روحانی همچنین درباره اصل اقتصاد بدون نفت نیز گفت: این اصل جزء سیاست‌های کلی نظام است و در این راستا لازم است تا اتکا بودجه جاری از نفت برداشته شود. تقویت صادرات غیرنفتی و از بین بردن خام‌فروشی می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه در بحثتحریم‌ها در قدم اول راهی جز اقتصاد مقاومتی یا استقامتی نداریم، اظهارکرد: استقامت ادامه مقاومت است و این اقتصاد اقتصادی است که باید طی آن سریع و چابک حرکت کنیم و از اهداف‌مان فاصله نگیریم و نگذاریم دشمن ما را منزوی کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با مدنظر قرار دادن مباحثفرهنگی، اظهار کرد: ما باید کلیه موانع را کنار بگذاریم و خلاقیت‌ها را تسهیل کنیم و نگذاریم آدم‌هایی که متخصص نیستند برای کنترل کتاب و فیلم حضور داشته باشند. من به کنترل و نظارت قبل از انتشار اعتقادی ندارم.

روحانی با بیان اینکه فرهنگ باید از طریق فرهنگ توسعه داده شود، اظهار کرد: توسعه فرهنگ از طریق پلیسی امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین سینما و تئاتر را بهترین زبان برای ترویج هنر و فرهنگ دانست و گفت: نباید اینطور باشد که برای اهالی سینما، تئاتر و تشکل‌هایشان مثل تشکل خانه سینما گرفتاری‌هایی درست شود و من اگر مسئولیت به عهده بگیرم اینگونه مسائل را در ماه‌های اولیه حل و فصل می‌کنم.

*حسن روحانی در مناظره فرهنگی اجتماعی: آسیب‌های اجتماعی در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است(چهارشنبه ۱۵ خردادماه)

همچنین حسن روحانی در مناظره فرهنگی اجتماعی در زمان تعیین شده خود برای معرفی دغدغه های فرهنگی‌اش، گفت: مسئله فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی و ملی ماست.

وی افزود: انقلاب ما اساسا یک انقلاب فرهنگی بود اما امروز متاسفانه بعد از ۳۵ سال آنچه مردم ما می‌بایست شاهد آن باشند، نیستند. انقلاب ما، انقلاب نور و اخلاق بود. اما آیا امروز در جامعه ما اخلاقی وجود دارد؟

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری تاکید کرد: بزرگانی در جامعه ما بودند که مروج اخلاق بودند. من در حیطه دولت صحبت می‌کنم. در رسانه‌های عمومی سخنی گفته می‌شود که مردم آشکارا می‌دانند اغراق و مبالغه است و گاهی آمار غیردقیق و نادرست است.

روحانی ادامه داد: افرادی از مسئولین از رسانه استفاده می‌کنند و به افراد تهمت و افترا می‌زنند بدون اینکه حکم قضایی صادر شده باشد. وقتی افرادی که مسئولیت سنگینی دارند، اخلاق را زیر پا می‌گذارند، چه چیز باقی می‌ماند.

وی افزود: وقتی اخلاق از بین رفت، اعتماد عمومی از بین می‌رود و وقتی اعتماد عمومی از بین رفت، آمار چک‌های بلامحل، اعتیاد، حاشیه‌نشین‌ها و طلاق روز به روز اضافه می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: همه آسیب‌های اجتماعی با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده، زیرا مبنای فرهنگ صدمه دیده است.

وی ادامه داد: در میان انواع راهکارهای مختلف، مهمترین راهکار حل این مشکل را تمرکززدایی می‌دانم. تا زمانی که فرهنگ ما دولتی است، مسائل حل نمی‌شود.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری تاکید کرد: تا زمانی که به جای تعمیق به ترویج بپردازیم و به جای کیفیت به دنبال کمیت باشیم و آمارهای غیرواقعی و یا حتی واقعی بدهیم، مسائل حل و فصل نمی‌شود.

روحانی تصریح کرد: چرا همه کارها در دست دولت است، دولت باید در زمینه فرهنگ، سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت کند و اولین حمایتش می تواند ایجاد شفافیت در مقررات و ایجاد فضای امن در جامعه باشد.

وی اظهار داشت: کارها را باید به اصحاب اصلی فرهنگ واگذار کنیم و دولت حامی آنها باشد.

محمدباقر قالیباف در واکنش به اظهارات روحانی اظهار داشت: نکته‌ای که آقای روحانی اشاره کردند، بحثدرستی است که عملکرد مدیریتی و رفتار مسئولین از بهترین مؤلفه‌ها برای تاثیرگذاری فرهنگی نسبت به مردم است.

وی افزود: مردم نگاه می‌کنند ببینند مسئولین در مدیریت، رفتار، گفتار و وعده‌هایی که می‌دهند چگونه رفتار می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: منکر نمی‌شویم ولی سؤالم این است که به هر حال دولت به معنای دولت قرار است با چه رویکرد فرهنگی به موضوع نگاه کند؟

قالیباف با بیان اینکه باید بررسی کرد اگر تمرکز در فرهنگ از بین برود، تمام مشکلات برطرف می‌شود یا باید طرح جدیدی را ارائه داد؟

وی تصریح کرد: یکی از ضعف‌های فرهنگی رفتار دوگانه بین دولت و ملت است که یک آسیب محسوب می‌شود.

محسن رضایی در نقد سخنان روحانی خاطرنشان کرد: در صحبت‌های آقای روحانی تنها به یکی از عواملی که در رفتار منفی دولت‌مردان دیده می‌شود اشاره شد که پیش از این هم در توضیح مقوله فرهنگ به آن اشاره کردم.

وی افزود: به عقیده من ما باید رابطه دولت و مردم را به نحوی بازسازی کنیم که در جامعه یک تحول فرهنگی و یک اتفاق متفاوت در این زمینه به وجود بیاید.

سیدمحمد غرضی در ادامه مناظره، در پاسخ به سخنان حسن روحانی اظهار داشت: سؤال من از آقای روحانی این است که آیا فرهنگ یک جامعه اکتسابی است یا تزریقی؟

وی همچنین از نامزد دیگر انتخابات یازدهم پرسید: آیا می‌توان فرهنگ جامعه را با استفاده از برنامه‌های دولتی سامان داد؟

غرضی از حسن روحانی ‌خواست به این دو سؤال به‌طور شفاف و روشن پاسخ دهد.

محمدرضا عارف در پاسخ به اظهارات روحانی که درباره تمرکز‌زدایی در حوزه فرهنگ سخن گفت، اظهار داشت: تمرکز‌زدایی باید بر اساس قانون باشد تا هر کسی سلیقه‌های شخصی خود را اعمال نکند.

وی افزود: ‌ مثلا نباید به خاطر یک اختلاف سلیقه بین خانه سینما و وزارت ارشاد، افراد سلیقه‌ای عمل کنند.

سعید جلیلی در پاسخ به روحانی اظهار داشت: نگاه به فرهنگ دو گونه باید باشد که یکی تهدیدمحور و دیگری فرصت‌محور است.

وی اضافه کرد: شما سعی کردید به تهدیدها اشاره کنید اما فرصت‌های زیادی داریم که به آنها توجه نشده و اگر به آنها توجه نشود، طبیعتاً همان تهدیدها را نیز نمی‌توان دفع کرد.

نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم افزود: نکته دوم این است که آنچه در موضوع فرهنگ اهمیت دارد این است که نباید نگاه گزینشی و صرفاً‌ سیاسی داشت و در کنار مقولاتی که گفته شد، موضوعات فراوان دیگری نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: زمانی فرهنگ اشرافی‌گری در این کشور در حال اوج گرفتن بود و این طبیعتاً تأثیر می‌گذارد بر آسیب‌های اجتماعی که به آن اشاره شد.

جلیلی یادآور شد: فرهنگ اسراف و دوری از ساده‌زیستی و تبعیض در مقابل عدالت‌خواهی در حال شکل‌گیری بود و نباید این موارد را فراموش کرد. اگر مجموعه آسیب‌ها به ویژه در عرصه حکومت و دولت بتواند آثار سنگین فرهنگی داشته باشد، حتماً تأثیرات مخرب دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به مجموعه این موارد نگاه کنیم و مانع آنها شویم به ویژه دولت که خود در مسئولیت این کار است و باید جلوی اشرافی‌گری، تبعیض، فساد و اسراف و ریخت و پاش را بگیرد. در این صورت می‌تواند آثار مثبت بر روی فرهنگ اجتماعی داشته باشد.

علی‌اکبر ولایتی در پاسخ به روحانی اظهار داشت: آقای روحانی به بخشی از آسیب شناسی فرهنگی اشاره کرد در حالی که توقع بود پس از آسیب‌شناسی راه‌حل خود را نیز ارائه کند.

ولایتی افزود: البته دامنه فرهنگ بسیار وسیع و سخت است اما به هر حال منتظر راه‌حل‌های آقای روحانی هستیم.

غلامعلی حدادعادل در پاسخ به اظهارات حسن روحانی گفت: آقای روحانی که هم اسماً روحانی هستند و هم خودشان در کسوت روحانیت قرار دارند، اشاره کردند نگران باور‌ها و اعتقادات عمومی هستند و خیلی هم درباره سانسور احساس نگرانی کردند.

وی افزود: بنده هم مدافع سانسور نیستم ولی من از آقای روحانی سؤال می‌کنم اگر در یک اثر هنری یا در یک کتاب یا فیلم به مفاهیم اسلامی و مقدسات توهین شود و یا مفاهیم اخلاقی خانواده‌ها مورد هجوم قرار بگیرد، آیا شما اجازه می‌دهید آن اثر وارد خانواده‌ها شود و آن را سانسور نمی‌کنید؟ این یک مسأله بسیار مهم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: آقای روحانی می‌فرمایند آیا امروز در جامعه ما اخلاق وجود دارد و این را به صورت یک استفهام انکاری به کار می‌برند؛ یعنی اینکه در جامعه اخلاقی وجود ندارد.

حدادعادل افزود: اینکه دو یا چند نفر اخلاق را در سطح جامعه رعایت نمی‌کنند، ما نمی‌توانیم این را به کل جامعه تعمیم دهیم. آیا واقعاً در جامعه ما کسی نیست که طبق موازین اخلاقی رفتار کند؟ شما می‌بینید رهبری نظام و مراجع و اکثریت مردم موازین اخلاقی را رعایت می‌کنند.

وی در ادامه پرسش‌های دیگری از روحانی طرح کرد و گفت: اینکه می‌فرمایید فرهنگ باید دست مردم باشد، آیا الآن اینطور نیست؟ آیا برنامه‌های مذهبی و خیلی کارهای دیگر در دست مردم نیست؟ لطفاً در این باره توضیح دهید.

حسن روحانی در جمع‌بندی این بخش گفت: انجمن‌های صنفی و نظام‌های آموزشی فرهنگ باید توسط خود پیشکسوتان اداره شود و معتقدم اگر قانون شفاف شود بهتر می‌شود فرهنگ را کنترل کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: منظور من از اخلاق آن کمال اخلاقی بود که در انقلاب به دنبال آن بودیم؛ اگرنه این اخلاق که قبلا هم در کشور ما حاکم بوده است، چه می‌شود مسائل فرهنگی را به خود پیشکسوتان شایسته‌ای که در آن زمینه کار کرده‌اند واگذار کنیم.

روحانی با بیان اینکه فرهنگ اشرافی‌گری نباید بر کشور حاکم باشد گفته درستی است، اظهار داشت: باید دید کسانی که دم از ساده‌زیستی زدند امروز به کجا رسیدند؟ همین افرادی که دم از مبارزه با فساد زدند امروز در کارنامه‌شان فساد ۳ هزار میلیارد تومانی ثبت شده است.

وی راه مقابله با فساد را آزادی دادن به رسانه‌ها و مطبوعات دانست و گفت: اتکا به نظارت‌های فرهنگی کافی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه اشکال ما این است که امروز فرهنگ را مانند آبشار بر سر مردم فرومی‌ریزیم، خاطرنشان کرد: فرهنگ مانند چشمه‌های جوشانی است که در نهان مردم پنهان است.

روحانی اظهار داشت: امروز نگاه به فرهنگ نگاهی قیم‌مآبانه است در حالی که باید نگاه به فرهنگ قوام‌گونه باشد

*حسن روحانی در مناظره با کارشناسان: قانون اساسی میثاق بین دولت و ملت است(پنجشنبه ۱۶ خردادماه)

حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز پنجشنبه طی سخنانی در برنامه تلویزیونی «رویکردها، برنامه‌ها» در پاسخ به این سوال که به نظر شما مهمترین میثاق بین مردم و مسئولین چیست، اظهار داشت: بی‌تردید قانون اساسی میثاق ملی بین ملت و دولت است؛ و حیطه وظایف و اختیارات در قانون اساسی مشخص شده است.

وی افزود: رئیس‌جمهور نسبت به قانون اساسی وظیفه ویژه‌ای دارد. و مکلف است که قانون اساسی را اجرا کند.

روحانی ادامه داد: رئیس جمهور هر جا که لازم است باید مستقیم و در جاهای دیگر هم با ارائه لایحه و طرح نواقص را اجرا کند و بعد قانون را به اجرا درآورد.

وی گفت: امروز بخش مهمی از قانون اساسی مخصوصا فصل سوم که حقوق ملت را بیان می‌کند، اجرا نشده است و تا زمانی که کاملا اجرا نشود این میثاق نیز اجرایی نمی‌شود؛ البته اجرایی نشدن قانون اساسی دلایل مختلفی دارد ولی در کل مطالبات مردم اجرای قانون اساسی است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اجرای فاز اول قانون هدفمندکردن یارانه‌ها چیست، گفت: یارانه موضوع مهمی است که سالیان دراز مسئولان دنبال آن بودند و از برنامه دوم تاکید شده بود که دولت‌ها به دنبال هدفمندکردن بروند.

روحانی ادامه داد: در نهایت قانون هدفمندی اجرا شد اما به اعتقاد من هدفمندی یارانه‌ها هنوز هدفمند نشده است و فاز اول آن ناقص و در برخی مواقع هم با تخلف اجرا شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: یارانه برای آن بود که عدالت اجرا شود و مردم راحت‌تر زندگی کنند؛ هدفمندی باید در یک مجموعه مقررات اقتصادی دیده می‌شد ولی امروز مشکلاتی را می‌بینیم که در این رابطه وجود دارد.

وی افزود: امروز مردم زندگی خود را با پول یارانه تنظیم کرده‌آند و این بخش باید ادامه پیدا کند ولی در کنار آن باید کارهای دیگری هم انجام شود. چرا که بر اساس محاسبات کنونی ارزش ۴۵ هزار تومان یارانه به اندازه ۱۵ هزار تومان کاهش یافته بر همین اساس باید تورم را مهار کرد.

روحانی ادامه داد: در بحثیارانه به دنبال این هستیم که یارانه کالایی هم بدهیم تا مردم نسبت به کالاهای اساسی دغدغه نداشته باشند.

وی گفت: در اجرای فاز اول هدفمندی دو تخلف بزرگ صورت گرفت، یکی این بود که ۳۰ درصد به تولید داده نشد و دوم اینکه قرار بود یارانه از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی پرداخت شود که از منابع دیگر هم پرداخت شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید با صاحبان صنایع بنشینیم و ببینیم که بهترین راه برای پرداخت یارانه به صنعت چیست.

وی افزود: ما وقتی با مردم مشورت کنیم طرح یا لایحه کاملتر خواهد بود و در مقام عمل هم مردم احساس تعلق بیشتری برای اجرای قانون پیدا می‌کنند.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجی گفت: سیاست داخلی و خارجی از یک اصل مهم پیروی می‌کندو آن اصل مهم هویت و منافع است؛ هر کشوری بر اساس هویت و منافع سیاست داخلی و خارجی را دنبال می‌کند؛ البته سیاست خارجی برخی مواقع با شرایط ویژه‌ای مواجه می‌شود.

وی اظهار داشت: برخی‌ها دنیا را فقط حق و باطل می‌بینندو می‌‌گویند که روزگاری حق بر باطل پیروز می‌شود و برخی‌های دیگر هم دنیا را همچون بازاری می‌دانند و به دنبال منافع خود هستند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعضی‌ها دنیا را به آرمان‌ها و منافع تقسیم می‌کنند؛ من موافق نیستم که آرمان و منافع را جدا کنیم بلکه باید منافع را طوری تعریف کنیم که آرمانها هم در آن بگنجد.

روحانی با بیان اینکه جهان امروز بر مبنای قدرت برنامه‌ریزی می‌شود، گفت: در سازمان ملل کسانی حق وتو دارند که قدرت بیشتری داشته باشند و ما هم باید قدرت ملی خودمان را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: آرمان چراغ راه ماست و چگونگی حرکت به سمت آن به خیلی چیزها بستگی دارد؛ آرمان قله کوه را به ما نشان می‌دهد اما اینکه چطور باید به آن برسیم مهم است؛ برخی اوقات باید در پیچ حرکت کرد و به آن رسید.

روحانی در پاسخ به سوالی در مورد مسکن مهر و کنترل قیمت مسکن اظهار داشت: اصل ساخت مسکن ارزان و مسکن مهر یک ایده خوب بود ولی این ایده برای یک دوره کوچکتر طراحی شده بود و یک دفعه افزایش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروز در برخی جاها به جای مسکن خوابگاه برای مردم درست شده بر همین اساس باید نواقص این پروژه برطرف شود.

وی درباره راهکارش برای مهار قیمت مسکن گفت: وقتی نقدینگی در جامعه بی‌حساب و کتاب بالا می‌رود و طی ۸ سال ۶.۵ تا ۷ برابر می‌شود تورم بزرگی ایجاد می‌شود. وقتی ارزش پول ملی تنزل می‌یابد مردم به دنبال این می‌روند که کاری کنند تا ثروت‌شان کاهش نیابد. یکی از این کارها مسکن و زمین است لذا فوری این پول سرگردان و سیل بنیان‌کن به سمت مسکن می‌رود.

به گفته وی قیمت خانه کلنگی و آپارتمان با وجود فعال بودن مسکن مهر طی یک سال اخیر افزایش داشته است. چرا که از آن طرف ارزش پول ملی کاهش یافته است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با تاکید بر اینکه طلاق در جامعه بسیار نگران کننده است و آثار بسیار خطرناکی دارد، گفت: در یک سال گذشته طلاق هفت درصد افزایش داشته است. از سویی دیگر اعتیاد نیز اهمیت زیادی دارد. به رغم مجازات‌های سنگین مشکل اعتیاد در کشور ما حل نشده است.

وی با اشاره به برنامه تدبیر و امید خود گفت: بخش خاصی در برنامه تدبیر و امید برای معتادان جامعه در نظر گرفته شده است در این بخش از تمام روش‌های علمی برای ترک استفاده خواهد شد. باید از طریق اقتصادی، حقوقی، امنیتی و فرهنگی اقدام برای کاهش اعتیاد کرد. اما شروع این اقدامات از فرهنگ است باید فرهنگ جامعه را ارتقا دهیم دنیای امروز متفاوت شده است باید وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی تغییر کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: در بحثطلاق و اعتیاد نیز باید نهادهای خیریه فعال شوند و مشکلات ناشی از طلاق را کاهش دهند. مشارکت مردم نباید فقط به راهپیمایی و انتخابات محدود شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه همانطور که رنگ‌ها و زبان‌ها از آیات الهی هستند اختلاف سلیقه نیز از آیات است، خاطرنشان کرد: به نظر بنده حتی نقد و نظر مخالف نیز نعمت است. وقتی تیمی در کابینه کار می‌کند باید هماهنگی ‌هایی داشته باشند. در سال‌های اخیر در هیئت وزیران جو دموکراتیک و غیرآزاد برقرار بود به طوری که با انتقادی کوچک وزیر جابجا می‌شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، افزود: در دولت بنده شایسته‌سالاری حاکم است باید از شایسته‌ها استفاده کرد متاسفانه طی ۸ سال اخیر اتوبوسی رفتند و اتوبوسی آمدند من با این کارها مخالفم. شایسته منتقد بهتر است شایسته‌ای است که مخالفتش را بیان نکند.

وی با اشاره به حقوق شهروندی برای تمام اتباع ایرانی، خاطرنشان کرد: تدوین حقوق شهروندی و تبدیل آن به یک سند و لایحه و تصویب در مجلس شورای اسلامی یکی از برنامه‌های دولت بنده است.

روحانی تاکید کرد که به هیچ حزبی تعهدی ندارد و اعلام کرد که دولت تدبیر و امید فراجناحی خواهد بود و از جناح‌های مختلف و افرادی که جناح‌های مختلف دارند استفاده خواهد کرد و تاکنون نیز در مسئولیتهای مختلف این کار را کرده و به مشکلی نیز برنخورده است.

به گفته وی این فاصله‌ها بیشتر تصوری است و واقعی نیست و باید از تمام شایستگان و نخبگان استفاده کرد.

وی با انتقاد از دولت فعلی گفت: طی سال‌های اخیر خیلی‌ها را منزوی کردند خیلی از اساتید را به خاطر اینکه به فلانی رای داده‌ است را کنار گذاشتند در حالی که باید دست تمام افرادی را که پای صندوق رای رفتند را بوسید. افراد زیادی بازنشسته و اخراج شدند حتی نیروهای ارزشمند و الماسی بودند که آنها را به خاک افکندند و فکر کردند با این کار هنر کرده‌اند. بسیاری از نخبگان از کشور خارج شدند نباید بگذاریم این اتفاقات بیفتد.

روحانی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره سیاست‌های اصل ۴۴ با بیان اینکه این سیاست‌ها نتیجه یک فرآیند بود، اظهار داشت: اصل بحث‌های مربوط به این سیاست در دولت اصلاحات شکل گرفت و پس از آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد و در مجمع نیز آیت‌الله هاشمی بسیار کمک کرد.

وی با با یادآوری که در نهایت با تمامی مسائل موجود سیاست‌های اصل ۴۴ تدوین شد، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نه تنها این سیاست‌ها را به امضا رساندند بلکه ایشان جلسه خاصی را گذاشتند و طی آن فرمودند سیاست‌های کلی اصل ۴۴ انقلاب اقتصادی است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مقصود این سیاست‌ها این بود که اقتصاد دولتی تبدیل به اقتصاد مردمی شده و هدف این بود که اقتصادمان یک بازار آزاد عادلانه شود اما متاسفانه در مقام عمل ۲ اشکال اساسی پیش آمد.

وی در بیان اشکال اول، گفت: به جای اینکه بنگاه‌های اقتصادی، دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، به بخش شبه دولتی دادیم. و بعضی از آنها به مراتب بعد از واگذاری بدتر از قبل شد.

روحانی هم اشکال دوم را اینگونه بیان کرد که بعضی از آنها تبدیل به سهام عدالت شد که هر چند این سهام مطلوب بود، اما در سهام عدالت مدیریت به مردم واگذار نشد و فقط مالکیت به مردم داده شد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید اصل ۴۴ را به تدریج به سیاست‌های تدوین شده برگردانیم، اظهار داشت: البته یک مشکل دیگر نیز در این زمینه بوجود آمد مبنی بر اینکه دولت بنگاه‌های دولتی را برای رد دیون واگذار کرد که در سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان از بنگاه‌های واگذار شده برای رد دیون واگذار شد.

وی اضافه کرد: این اقدام به این معنی است که ثروت‌های تهیه شده توسط دولت‌های قبلی از سوی این دولت به بودجه اجرایی آمد و این جای بسیار تاسف است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تا اقتصاد ما دولتی است و تا انحصار در آن وجود داشته و امکان رقابت فراهم نیست، مشکلات وجود دارد، تصریح کرد: اگر ما می‌خواهیم رشد پیدا کرده و با کشورهای همسن و سال خود رقابت کنیم، نیاز به یک تحول در این بخش داریم.

روحانی با بیان اینکه در این زمینه بایستی در گام اول اقدامات صورت گرفته به درستی انجام شود، تاکید کرد: باید یک تیم فوری برای تخلفات تشکیل شده و عده‌ای نیز باید پیگیر مواردی باشند که اقدامات به درستی پورت نگرفته است.

روحانی در بخش بعدی سخنان خود، گفت: اطلاعات مربوط به دولت باید به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد که این مسئله بسیار مهمی است؛ مقررات و قوانین باید به صورت شفاف در اختیار همه قرار گیرد و نباید یکی زودتر از این مسائل آگاه شود و فردی دیگر دیرتر.

وی با بیان اینکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که محدود کردن اطلاعات به راحتی امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: ما باید نسل‌مان را به صورتی آماده کنیم که در زمان بمباران اطلاعاتی واکسن‌های لازم به وی تزریق شده باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما اکنون در شرایطی هستیم که دانشجو و محقق ما به دنبال استفاده از اینترنت است و نمی‌شود شرایط را به صورتی درآورد که فرد ساعت‌ها معطل شود و چنین شرایطی در شأن مردم و ملت ما نیست.

روحانی با بیان اینکه ما فکر کردیم اگر در بحثماهواره چند دیش را جمع کنیم، مسائل حل می‌شود، اظهار داشت: ما باید خودمان را با مسائل روز منطبق کنیم و برنامه‌های درستی در این زمینه داشته باشیم.

وی خطاب به رسانه ملی گفت: صدا و سیما باید تولیداتش را در دنیای رقابتی تولید کند؛ البته تولید باید با کیفیت باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره آزادی رسانه‌ها نیز گفت: باید به رسانه‌ها مقداری آزادی عمل دهیم؛ امروز بنگرید رسانه‌های ما چه وضعی دارند، در حالی که تعدد دارند اما تنوع ندارند.

روحانی با بیان اینکه امروز دیگر کسی روزنامه نمی‌خرد، تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد کنیم که در آن تنوع لازم وجود داشته باشد و جوان‌ها بتوانند مطالعه کنند.

وی در عین حال گفت: رسانه‌ها باید دارای چارچوب باشند و بدون چارچوب نمی‌توان کار کرد؛ مگر می‌شود با حیثیت مردم در رسانه‌ها بازی کرد؟ نه رسانه ملی و نه رسانه غیر ملی حق ندارند با آبروی افراد بازی کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: باید مسائل این حوزه را به صنف مربوطه واگذار کنیم و با تشکیل یک تشکل اجازه دهیم مسائل توسط همان تشکل پیگیری شود؛ نباید تفکر دولتی بودن ادامه پیدا کند.

روحانی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره مسائل هسته‌ای گفت: اصل فناوری هسته‌ای سال ۱۳۶۷ آغاز شد و من از اولین قدم‌هایش حضور داشتم؛ البته منظورم از فناوری هسته‌ای غنی‌سازی است.

وی اضافه کرد: در دولت سازندگی تقریبا فناوری را بدست آوردیم در دولت اصلاحات این فناوری کامل شد، یعنی اولین بار که دیدیم غنی‌سازی با یک سانتریفیوژ انجام شده تابستان ۸۱ بود که ما از طرف شورای عالی فناوری با مهندس موسوی برای بازدید رفتیم و پس از آن اعلام کردیم که ما به غنی‌سازی رسیدیم.

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا ما در آن زمان چرخه کامل داشتیم، گفت: آن زمان تازه یک سانتریفیوژ توانسته بود به ما محصول دهد و سپس آن را به چرخه کوچک ده‌ تایی تبدیل کردیم.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از اقدامات در دولت سازندگی و اصلاحات صورت گرفت، اظهار داشت: دولت جدید که روی کار آمد فناوری کامل شده و همه چیز آماده بود.

روحانی با بیان اینکه اثبات صلح‌آمیز بودن و فناوری هسته‌ای یکی از اهداف‌مان بود، تصریح کرد: اگر ثابت می‌کردیم که صلح‌آمیز است هم ازلحاظ قانونی می‌توانستیم غنی سازی را دنبال کنیم و هم می‌توانستیم به اثبات برسانیم که آمریکایی ها دروغ می‌گفتند.

وی تاکید کرد که ما ثابت کردیم فناوری ما صلح‌آمیز بوده و آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه در این مسئله امروز با شرایط جدیدی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: امروز پرونده در شورای امنیت است و دشمن دست بالاتر را دارد و ما بایستی تلاش مضاعفی را انجام دهیم.

روحانی در ادامه سخنان خود در بحثهسته‌ای، گفت: آیا می‌توان با هزینه کمتر دستاورد هسته‌ای را حفظ کرد و یا باید با همین هزینه بالا کار را دنبال کرد؟ مدام به جلسه برویم و بعد بگوییم جلسه بعدی سه ماه بعد برگزار می‌شود و این وسط تحریم‌ها اضافه شود.

وی تاکید کرد: سانتریفیوژها باید بچرخد و زندگی مردم نیز باید بچرخد؛ باید یادمان باشد کشور توسعه می‌خواهد؛ ما برای بمب که هسته‌ای نمی‌خواهیم به دنبال توسعه‌ایم و اگر دنبال توسعه هستیم باید درست رفتار کنیم و این بسیار تدبیر می‌خواهد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در بخش بعدی سخنان خود که به بحثکشاورزی و مواد غذایی اختصاص داشت، گفت: ۱۴ درصد تولید ناخالص ما از کشاورزی است و ۴ میلیون نفر در این بخش فعال هستند در نتیجه باید برنامه‌های درستی در این راستا داشت.

روحانی حفظ‌ زمین، تامین آب و استفاده از فناوری نوین را از جمله مسائل مهم و مرتبط با بخش کشاورزی دانست و ادامه داد: باید در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کافی صورت گیرد که البته سرمایه‌گذاری فعلی اصلا کافی نیست.

وی افزود: دیدیم که چند سال پیش جشن خودکفایی گندم را گرفتیم ولی سال‌های گذشته چند میلیون تن گندم وارد کردیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در خصوص برنامه‌هایش در حوزه سلامت اظهار داشت: در بخش سلامت مردم مشکلات زیادی دارند بخصوص در ماه‌های اخیر که وضع دارو زندگی مردم را دچار مشکلاتی کرده است.

روحانی اضافه کرد: اکنون در بیماری‌های صعب ‌العلاج داروها بسیار گران شده و مردم باید تمامی زندگی خود را بگذارند تا بتوانند داروها را تامین کنند.

وی از حل معضل بخش درمان به خصوص داروها سخن گفت و افزود: در حوزه سلامت توجه به بخش بیمه نیز لازم است. بیمه‌های ما اکنون وضع عجیبی دارند و برخی از دفترچه‌های بیمه مورد پذیرش مراکز درمانی قرار نمی‌گیرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در همین زمینه اظهار داشت: راه حل این مشکل این است که در گام اول باید پوشش بیمه عام شود و در گام بعدی بیمه‌ها بایستی اختیاری شود.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه زنان در دولت تدبیر و امید از فرصت برابر استفاده خواهند کرد، تصریح کرد: روستانشینان که فکر می‌کنند باید برای راحتی به شهرها بیایند دولت زمینه‌ای را آماده می‌‌کند که مهاجرت معکوس محقق شود.

*روحانی در سومین مناظره سیاسی: برای حضور فعال مردم به عقلانیت و اعتدال نیاز داریم(جمعه ۱۷ خردادماه)

حسن روحانی نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره خود در برنامه نگاه خود به تشریح برنامه‌‌هایش در عرصه سیاست خارجی و داخلی پرداخت.

روحانی با بیان اینکه اساس سیاست داخلی دولت تدبیر امید بر مبنای تامین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران در تمام ابعاد زندگی است، اظهار داشت: مسئله دوم بحثآزادی است که در همه ابعاد زندگی باید آزادی را احساس کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه مردم باید بتوانند نظر خود را آزادانه بیان کرده و یا در یک انتخابات با آزادی تمام حضور پیدا کنند، افزود: متاسفانه امروز آزادی حضور مردم در صحنه انتخابات با سخت‌گیری‌هایی که لازم نیست همراه شده است که چند نمونه آقای عارف اشاره کرد و بنده نیز چند نمونه دارم که نمی‌خواهم وقت بگذرد لذا باید با سعه صدر برخورد کرد.

وی مسئله سوم را عدالت در سراسر کشور و حقوق شهروندی دانست و خاطرنشان کرد: همه مردم کشور از هر قبیله و نژاد ترک، لر، عرب، بلوچ و ترکمن باید این را احساس کنند که از حقوق عادلانه برخوردارند تا زمینه برای مشارکت همه مردم فراهم شود و با اعتماد کامل در بخش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی مشارکت کنند و این مشارکت نباید فقط برای ۲۲ بهمن و انتخابات باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه ما برای حضور فعال مردم به عقلانیت و اعتدال و دوری از افراط و تفریط داریم، به بحثسیاست خارجی اشاره و تصریح کرد: ما در سیاست خارجی باید منافع کشور و امنیت ملی را حفظ کنیم و شرایطی فراهم کنیم که فرصت‌های لازم برای مردم به وجود بیاید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با اذعان به اینکه این بحث‌هایی که در دوران سازندگی و اصلاحات و در بحثسیاست خارجی اشکال داشتیم باعثتعجب است، گفت: برخی اشاره به حرفی دارند که در گوشه سایتی آمده است در حالی که خوب است کتابی که اخیرا البرادعی آن را نوشته را نگاه کنند.

وی به نقل از کتاب البرادعی ادامه داد: وی می‌گوید جنگ پشت دروازه ایران بود اما تدبیر ایران این بود که جلوی آن را گرفت و سه کشور را به تهران دعوت و سپر انسانی قرار داد.

روحانی به کتاب دیگری که در این زمینه از سوی جک‌ استروا نوشته شده است، اشاره و خاطرنشان کرد: وی می‌گوید که جنگ حتمی بود و من اعلام کردم این جنگ احمقانه است و مرا برکنار کردند لذا نباید واقعیت‌های تاریخ را تحریف کنیم و امروز هم باید این شرایط را برای کشور حفظ کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، اذعان داشت: در سیاست خارجی و سیاست‌های مهم، تاییدهای مقام معظم رهبری و هدایت‌های ایشان وجود داشته است و آنچه درباره آن دو دولت گفتم بخش بزرگی از هدایت‌های مقام معظم رهبری است.

غلامعلی حدادعادل درخصوص اظهارات روحانی گفت: سؤال من از روحانی درباره استفاده از لفظ «کدخدا» در تبلیغات انتخاباتی برای مذاکره با آمریکا این است که این کدخدا آمریکاست؟ و اگر آمریکا واقعا کدخداست، پس ما و کشورهای دیگر رعیت آمریکا هستیم؟

سعید جلیلی در پاسخ به روحانی گفت: شما اشاره خوبی به ماجرای البرادعی داشتید. او همان زمان در صفحه ۴۴ کتاب خاطرات خود نوشت برخورد با ۳ کشور منطقه نه تنها ناچیز بلکه توهین‌آمیز تلقی می‌شد. اروپایی‌ها ادعا کردند که دانشمندان ایرانی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند اما خود روحانی همان زمان در صفحه ۵۳۸ کتاب خود این طور جواب او را داد و گفت متاسفانه اگر در مقابل ادعای آمریکا نگوییم هیچ امتیازی به ایران تعلق نگرفت، بلکه آنها ریاکاری خود را ادامه داده، توقعاتشان را بالا برده و در عوض با قول‌های انجام نشده به کار خود ادامه دادند. این صحبت روحانی در جای خود خوب بود و ایشان خیلی خوب به البرادعی جواب داد.

وی افزود: آن زمان حتی اگر برای مذاکره رفتیم با یک اقتدار به گونه‌ای جلو رفتیم و بعد گفتیم بیایید و مذاکره کنید.

سید محمد غرضی در سوال خود از روحانی پرسید: شما مطلع هستید که مشکل بودجه در کشور بسیار زیاد و اشکالات داخلی بسیار است. آیا اعتقاد شما این است که سیاست داخلی باید پیگیری شود یا سیاست خارجی؟ اگر اعتقاد دارید در این مرحله می‌توانید بدون تاییدیه داخلی با آمریکا مذاکره کنید آیا فکر می‌کنید موفق می‌شویم؟

وی افزود: زمانی که مصدق مجلس هفدهم را تعطیل کرد مرحوم آیت‌الله کاشانی از مصدق فاصله گرفت و آمریکایی‌ها دیدند که دست مصدق خالی است و کودتا کردند، البته پس از آن زمان مردم ایران جواب آمریکا را دادند ولی من می‌خواهم بدانم چرا شما شرایط را در این زمان چطور می‌بینید؟

در ادامه محسن رضایی با اشاره به صحبت‌های روحانی و جلیلی، اظهار داشت: من در زمان گوش کردن صحبت‌های دوستان فکر می‌کردم که صحبت کنم یا نه. اگر حرف نزنم ظلم به مردم است و اگر حرف بزنم در برابر دوستانی قرار می‌گیرم که اگر دولتی تشکیل دهم می‌خواهم از همه آنها استفاده کنم. بنابراین حرف‌هایم را می‌گویم.

وی ادامه داد: ‌ البته صحبت‌های ما به این معنی نیست که بگویند کاندیداهای ریاست جمهوری پته یکدیگر را روی آب ریختند، این میز میز صداقت دولتمردان ایران با مردم است و مردم از صحبت‌های ما جمع‌بندی می‌کنند تا کاندیدای اصلح خود را انتخاب کنند بنابراین ما نباید بگوییم به دلیل اینکه دشمن سوء استفاده می‌کند حرف نزنیم.

رضایی افزود: به نظر من هم در زمان آقای جلیلی و هم در زمان آقای روحانی افراط و تفریط صورت گرفته است، این مسئله درست است که در زمان آقای روحانی از جنگ جلوگیری کردیم ولی آیا نمی‌توانستیم با بهای کمتری این کار را انجام دهیم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در زمان آقای جلیلی نیز ما به توافقاتی رسیده بودیم که می‌توانستیم این توافقات را مستحکم کرده و پس از آن دوباره ادامه می‌دادیم.

وی با بیان اینکه انجام افراط و تفریط از سیاست‌های اصلی نظام دور است، اظهار داشت: من هم در شورای عالی هسته‌ای حضور داشتم و هم گزارشات آن به دستم رسیده است و به نظرم در هر دو زمان افراط و تفریط صورت گرفته است.

رضایی افزود: اگر دوستان می‌گویند همه چیز درست بوده است، پس ما امروز نباید مشکلی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب تازه‌پا است و باید ضعف‌هایمان را تقویت کنیم، عنوان کرد: دوستان بگویند که ضعف‌های ما کجا بوده است، کسانی که فقط از خودشان دفاع می‌کنند ضعف‌های خود را نیز بگویند.

وی مردم را مهمتر از کاندیداها برشمرد و گفت: ما در برخی موارد دفاع از خودمان را به ملت ترجیح می‌دهیم در حالی که مردم مهمتر هستند و ما باید صداقت را انجام دهیم.

سعید جلیلی در پاسخ به اظهارات رضایی اظهار داشت: بین حق و باطل راه رفتن به معنی افراط و تفریط نیست.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آقای لاریجانی نزد آقای سولانا رفتند و تصریح کرد: این دو به توافقاتی رسیدند اما سولانا بعد زیر آن زد و قبول نکرد؛ اینکه ارزیابی داشته باشیم خیلی خوب است و اینکه مرتب کاستی‌ها را ببینیم و ایرادها را بگیریم، درست نیست.

غلامعلی حدادعادل نیز در ادامه این بحثاظهار داشت: جناب آقای رضایی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی همه ما غیر مردمی هستیم و به مردم توجه نداریم و فقط ایشان غصه مردم را می‌خورند در حالی که ما همه به فکر مردم هستیم و برای مردم این حرف‌ها را می‌زنیم.

وی اضافه کرد: راه‌ها متفاوت است وگرنه هدف همان حمایت از مردم و تأمین سعادت و رفاه مردم است.

محمد غرضی نیز در ادامه این بحث، اظهار داشت: ‌ به هم ایراد گرفتن اشکال ندارد اما باید ماهیت قضیه را دید؛ استعداد کشور برای مقابله با این همه مشکل به اندازه کافی تولید نشده است.

وی اضافه کرد: ما کسری بودجه و واردات زیاد داریم و مشکلات فراوانی وجود دارد؛ اینکه دشمن نقشه می‌کشد و هر کس را به سطحی می‌برد و اختلاف‌انگیزی می‌کند این ناشی از عدم استعداد داخلی است.

غرضی ادامه داد: بالاخره ارز ۷ تومانی به ۳۵۰۰ تومان رسیده است و در این راستا نیز دشمن طمع کرده است باید به این مسائل پرداخت. اینجا محلی است که باید هر کسی استعداد خود را نشان دهد که چگونه این استعداد می‌تواند بالاتر رود.

محمدباقر قالیباف درخصوص اظهارات روحانی گفت: سیاست داخلی در سال ۷۹ درگیر وقایع کوی دانشگاه بود آن زمان بنده فرمانده نیروی انتظامی و روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

وی افزود: بعد از حادثه ۱۸ تیر هر سال دانشجویان برای اتفاقات کوی دانشگاه مراسم می‌گرفتند و اتفاقا من موافق برگزاری این مراسم بودم و اعتقاد داشتم دانشجو باید حرفش را بزند هر چند این مسئله باید در چارچوب قانون باشد. اما جنابعالی مدام اشاره می‌کردید به دنبال دردسر نروید.

قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد: در نهایت یکی از اعضای تحکیم وحدت که حالا در خارج از کشور حضور دارد، آمد و آن روز با برگزاری مراسم تجمع موافقت شد.

وی افزود: حرف من این است که وقتی در مسئولیت هستیم همان نگاه به آزادی را داشته باشیم که در منظر منتقد هستیم. در حوادثخوابگاه کوی دانشگاه و خوابگاه طرشت علامه طباطبایی، نیروی انتظامی جلوی لباس شخصی‌ها ایستاد و ما معتقد بودیم افراد، پشت صحنه دانشجوها نیستند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: در زمان صدور مجوز برای برگزاری تجمع من به همکارانم گفتم هیچ اتفاقی نمی‌افتد و اتفاقا هیچ اتفاقی هم نیفتاد. حتی در مجلس ششم من، وزیر علوم، وزیر اطلاعات حاضر شدیم و بابت اتفاقات توضیح دادیم حتی من برای صحبت‌هایم مستنداتی داشتم که به یکی از نمایندگان برمی‌گشت. اتفاقا خود او چون متوجه کارهایش بود، در جواب من گفت منظور تو به من است اما من حرفی نزدم و گفتم صحبت‌هایم رو به شما نیست.

قالیباف در پایان گفت: بعد از این موضوع من در سخنرانی برای دانشجویان صحبت کردم که متاسفانه BBC و VOA بخشی از صحبت‌های من را حذف کردند و گفتند قالیباف دوگانه برخورد کرده است. در صورتی که من دوگانه عمل نکردم و همچنان معتقدم اعتقاد به آزادی در برخورد با دانشجویان باید در همه جایگاه‌ها به صورت یکسان باشد.

محمدرضا عارف در پاسخ به اظهارات روحانی سکوت کرد و نظری نداد.

علی‌اکبر ولایتی در واکنش به اظهارات روحانی اظهار داشت: لاریجانی در مذاکراتی که با سولانا داشت به جای خوبی رسید و همین تعداد سانتریفیوژ که آقای رضایی گفتند توافق کرد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ‌ یکی از مواردی که سولانا عقب‌نشینی کرد این بود که همزمان با اینکه لاریجانی با سولانا مذاکره می‌کرد یکی از مقامات بلندپایه اجرایی ما اعلام کرد که ما مذاکره هسته‌ای نمی‌کنیم و بعد سولانا در مذاکره بعدی، تلکسی را که از تهران مخابره شده بود نشان داد و به این ترتیب یک کارشکنی صورت گرفت.

وی گفت: مشابه این مسئله نیز در برخی موضوعات در رابطه با سیاست خارجی داشتم، وجود دارد تا معلوم شود دشمن زمانی که تناقض بین ما می‌بیند و اینکه کسی مانند لاریجانی با زحمت به آنجا رفتند و به توافقاتی رسیدند و می‌شد مسئله هسته‌ای را در آنجا حل کرد.

ولایتی ادامه داد: اما یک مرتبه کسی در اینجا حرف دیگری زد و آن فرد و افراد منتسب به وی در صحنه نماندند که مسئله هسته‌ای را حل کنیم، وگرنه آقای لاریجانی حل کرده بود.

جلیلی در پاسخ به ولایتی افزود: این اطلاعاتی که شما می گویید درست نیست.

ولایتی پاسخ داد: هرچه که ما می‌گوییم آقای جلیلی می‌گوید درست نیست. بنده اطلاع دقیق دارم که درست است که مشابه این مسئله درباره خود من نیز اتفاق افتاد.

جلیلی گفت: بنده اطلاعات کامل‌تر را دارم که بیان می‌کنم.

ولایتی ادامه داد: مردم نیز قضاوت می‌کنند.

غرضی نیز در ادامه این بحثاظهار داشت: عدم انسجام داخلی و سوء‌استفاده از مقام‌های مختلف، کشور را به این شرایط رسانده است که شخصیت‌های مختلف با دیدگاه‌های خود به تمام منافع ملت ضربه می‌زند.

حسن روحانی در پاسخ به انتقادات و سوالات هفت کاندیدای دیگر در مورد سوال حداد عادل مبنی بر کدخدا خواندن آمریکا اظهار داشت: در مورد کدخدا، سوال این بود که از بنده پرسیده بودند آیا مذاکره با آمریکا راحت تر است یا مذاکره با اروپا و بنده پاسخ دادم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از اروپا است، چرا که اروپایی‌ها کدخدایی دارند و باید از آن اجازه بگیرند بنابراین ما برویم با همان کدخدای آنها صحبت کنیم و بهتر است.

وی در پاسخ به جلیلی نیز گفت: آقای البرادعی در بحثسه کشوری که مطرح بود، آن سخنان من درمورد ممانعت از جنگ مربوط به سال ۸۲ است و این نکته‌ای که آقای جلیلی خواندند مربوط به سال ۸۴ است، یعنی آخرین پیشنهاد اروپایی‌ها را در آن زمان آقای البرادعی می‌دهد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: آقای البردعی گفتند که من متاسفم که سه کشور راه بازاری‌ها یعنی چانه زنی را پیش گرفته‌اند و آن چه می‌‌خواستند یک مرتبه ارائه ندادند و گفتند ما در مراحل بعد ارائه می‌دهیم. چرا کدورت تازه عوض شده بود و تندترین جواب را ما به آن پیشنهاد دادیم.

روحانی با بیان اینکه قبل از رسیدن پیشنهاد اروپا ما دستور راه اندازی اروپا را صادر کرده بودیم خاطر نشان کرد: ما نامه این راه اندازی را به آژانس نیز نوشته بودیم، بنابراین این تاریخ‌ها نباید مخلوط شوند چرا که یکی بحثسال ۸۴و دیگری مربوط به ۸۲ بود.

وی خطاب به قالیباف اظهار داشت: من از آقای قالیباف خیلی تعجب می‌کنم، درست است که ما باید با هم رقابت کنیم ولی نه به این شیوه.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آقای قالیباف من زیاد دلم نمی‌خواست این حرفها را بگویم اما شما من را ناچار کردید بنابراین در بحثکوی دانشگاه تهران، بحثاین بود که شما گفتید دانشجویان بیایند تا ما گاز انبری عمل کنیم تا این مسائل خاتمه یابد و ما گفتیم راه این نیست که ما مجوز دهیم گاز انبری این ها را دستگیر کنند.

روحانی تصریح کرد: راه این است که از ابتدا یا به آنها بگوییم که مجوز می‌دهیم یا خیر. اگر مجوز دادیم تظاهرات کنند و مبدا و مقصد معلوم باشد.

وی با تاکید بر اینکه بنده در مورد چند کلانتری تهران به آقای قالیباف گزارش داده بودم گفت: آقای قالیباف! شما به من چه پاسخی دادید، من قصد ندارم اینجا بازگو کنم ولی شما گفتید کل آدمهای سالم من این تعداد هستند و عددش کاملا در ذهن من است بنابراین شما برنگردید به بحث‌های آن زمان، چرا که ما حرف برای گفتن بسیار داریم و این سینه از مسائل فراوان پر است و بگذارید رقابت یک رقابت سالم باشد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع اقوام که قالیباف که آن را مطرح کرد اظهار داشت: شورای عالی امنیت ملی چه اقدامی علیه اقوام انجام داده است؟ همواره مد نظر شورا بر این بوده است که حقوق حقه همه اقوام مورد مراعات قرار گیرد و اگر ماموری موردی انجام داده که که صحیح نبود شورای امنیت ملی با هم برخورد می‌کرد، این حرف امروز شما یک اتهام بزرگ به شورای امنیت ملی است.

روحانی ادامه داد: بنده فردی هستم که از ابتدای زندگی سیاسی مسیرم روشن بوده است و هیچ وقت پادگانی فکر نکردم و هیچ وقت نیز پادگانی عمل نکردم.

وی به رشته تحصیلی خود یعنی «حقوق» اشاره و تصریح کرد: من حقوقدان هستم، سرهنگ نیستم بنابراین حواسمان جمع باشد چگونه سخن می‌گوییم و حرف می‌زنیم، اگر لازم باشد اطلاعات را ارائه می‌دهم البته الان در ذهن دارم.

«آقای قالیباف شما اینگونه با یک مسئله برخورد نکنید من می‌گویم سیاست من این است که با همه اقوام و اقلیت که حقوق شهروندی مساوی برخورد کنند من می‌گویم باید دنبال آزادی بیان باشیم شما می‌گویید که بنده دنبال آزادی بیان نبوده‌ام.»

روحانی اضافه کرد: من در زمان شاه روبروی شاه ایستادم و سپس همیشه در تمام موارد روبروی افراطیون ایستادم، بنابراین همیشه طرفدار آزادی بیان و خطم همیشه اعتدال بوده است بنابراین این شیوه درستی نیست ولی اگر قرار است شیوه اینگونه باشد بنده حرف برای گفتن زیاد دارم.

حسن روحانی گفت: من می‌خواهم به ملت بزرگ ایران بگویم که بنده شیوه تخریب را نمی‌پسندم و حاضر نیستم رقیبم را تخریب کنم، من حاضر نیستم اسناد سری نظام را اینجا افشا کنم، من حاضر نیستم در اینجا جملات را بالا پایین کنم همانطور که بسیاری از سخنان را آقای قالیباف گفت و من در اینجا پاسخ ندادم.

وی افزود: بحثمن پلیس نیست، بنده دست تمام پلیس‌های خدمتگذار کشور را می‌بوسم، بحثمن شیوه آقای قالیباف است.

روحانی با اشاره به بخشی از سخنان محسن رضایی تصریح کرد: آقای رضایی با یک لحنی صحبت می‌کند که انگار او یک نظرات بسیار دقیقی داشته و آن نظرات اجرا نشده است، آقای رضایی! جنابعالی همان کسی هستید که در جمعی گفتید که «شورای امنیت سازمان ملل به مراتب بهتر از شورای حکام است و آقای روحانی چرا جلوی این کار را گرفته است که پرونده هسته‌ای از شورای حکام به شورای امنیت نرود؟» شما همان آدم هستید. آنوقت شما اینجا می‌آیید و ما را نصیحت می‌کنید؟ ما که نمی‌خواهیم این موضوعات را بگوییم، چون شما آغاز کننده بحثهستید بنده پاسخ می‌دهم.

وی با بیان اینکه بنده درباره نظرات دیگر شما هم حرف دارم، تصریح کرد: اولین جلسات هسته‌ای که ما گذاشتیم و به طور کلی سری بود، کدام سایت افشا کرد؟ چه کسانی بودند در جلسه سران که همه ناراحت شدند؟ آقای ولایتی آنجا حضور داشت و دید که کدام سایت بود افشا کرد. خیلی حرف‌ها هست، نباید گفته شود، جای این بحث‌ها نیست، ما اگر می‌خواهیم رقابت کنیم، باید رقابت سالم داشته باشیم، یعنی بیاییم بگوییم من در فلان جا چنین برنامه‌ای داشتم، بنده هم پاسخ دهم این برنامه این مشکلات را داشته است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: با این لحنی که آن غلط بوده و این غلط بوده، آن درست نبوده. شما(رضایی) از چه چیزی دارید حمایت می‌کنید؟ تمام گرفتاری‌های ما این است که همه تلاش نشد برای اینکه پرونده هسته‌ای به شورای امنیت نرود. هیچ کس در این زمینه مقصر نبود، می‌خواهم بگویم همه تلاش باید انجام می‌شد تا این اتفاق نیفتد. امروز هم همه ما باید تلاش کنیم تا این پرونده به شورای حکام برگردد و از شورای امنیت خارج شود.

وی ادامه داد: پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ظالمانه به شورای امنیت رفت؛ باید پرونده به شورای حکام بازگردد.

در ادامه، محسن رضایی در پاسخ به روحانی گفت: اولا بنده حرف اساسی‌ام این بود که ما اینجا می‌خواهیم یک اطلاعاتی به مردم بدهیم که مردم یک تصمیمی برای سرنوشت خود بگیرند؛ چرا طوری صحبت می‌کنیم که گویا هیچ اشکالی وجود ندارد؟ آیا معنای این حرف آن است که اگر یکی از شما رئیس‌جمهور شد، می‌خواهید با همان شرایط قدیمی که دارید از آن دفاع می‌کنید، کشور را اداره کنید؟ یا نه، اشکالاتی بوده است ولی به آن اشکالات اشاره نمی‌کنید؟

وی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: شما می‌گویید که آن مذاکرات منجر به این شد که جنگ نشود و نظام هم آن را کنترل می‌کرد، هم حرکات آقای جلیلی را نظام کنترل می‌کند و هم حرکات شما را کنترل می‌کرد؛ ولی بحثمن این بود که آیا نمی‌شد شما با هزینه کمتری این کار را انجام می‌دادید؟

محسن رضایی همچنین گفت: شما ببینید سؤال من چقدر مؤدبانه است، آقای روحانی اگر بخواهد با این عصبانیت و به این شکل داد و بیداد کردن، سکان کشور را به دست گیرد، خدا رحم کند به این کشور.

وی خاطرنشان کرد: ما باید خونسردی‌مان را حفظ کنیم، بنده کسی را تخریب نکردم و تنها یک سؤال مؤدبانه پرسیدم، یک زمانی ما واقعا در حال تحریم نبودیم ولی فکر می‌کردیم تحریم می‌شویم، اشتباه کردیم، ما در حال تحریم نبودیم، احتمال جنگ بود اما جنگ را از طریق دیگری هم می‌شد کنترل کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک زمانی ما واقعا در حال تحریم بودیم، آقایان گفتند یک کاغذ پاره‌ای بیش نیست، تصریح کرد: اتفاقا من اشکال اساسی را به سیاست خارجی در مسئله تشخیص می‌دانم، یک وقت‌هایی جنگ نیست، شما فکر می‌کنید جنگ می‌شود، می‌دانید در این شرایط کشور چه هزینه عظیمی را خواهد پرداخت؟ یک تشخیص غلط می‌تواند مشکلاتی درست کند.

وی اضافه کرد: ما که می‌خواهیم خودمان را در معرض انتخاب مردم قرار دهیم، باید طوری صحبت کنیم که اگر اشتباهاتی هم بوده، گفته شود که مردم بتوانند تصمیم‌گیری کنند و بر آن اساس عمل شود.

حسن روحانی در خاتمه گفت: من نه عصبانی شدم، نه ناراحت شدم، البته با صدای رسا بایستی پاسخ می‌دادم چون‌ اشکالات مطرح شده اشکالات توهین‌آمیزی بود و من لازم بود با صدای رسا برای ملت عزیز توضیح دهم.

قالیباف در پاسخ به روحانی تاکید کرد که بنده درباره اقوام گفتم که حقوق آنها تحقق نیافته است آن زمان شما دبیر شورای امنیت ملی بودید و می‌توانستید این کار را انجام دهید.

روحانی در پاسخ به وی، گفت: ما این کار را کردیم و مصوبه‌ای برای احقاق حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی صادر کردیم.

قالیباف در واکنش به گفته‌های وی با تاکید بر اینکه بهترین رابطه و ارتباط بین پلیس و دانشجویان در زمان مدیریت من بوده است، گفت: یک نمونه از حرکات گاز‌انبری که مطرح کرده‌اید را بیان کنید. بنده در مقابل لباس‌شخصی‌ها ایستادم و هزینه‌ آن را دادم. حرف این بود که آن زمان به دفتر تحکیم وحدت اجازه دهید تجمع کنند و شما گفتید دنبال دردسر هستید، ولش کنید.

روحانی در پاسخ گفت: من این حرف را گفتم؟ من گفتم اگر می‌خواهید دانشجوها بیایند و شما گازانبری برخورد کنید؟ این کار را نکنید؟

قالیباف پاسخ داد: نماینده رسمی دفتر تحکیم وحدت پس از موافقت با تجمع با بنده صحبت کرد قرار شد محل، سخنران و موضوع تجمع را بیان کند تا امنیت با من باشد.

قالیباف خطاب به روحانی، گفت: بنده شما را به عنوان فردی معتقد می‌شناسم بنده افتخار می‌کنم که رزمنده بوده‌‌ام و از کشور دفاع کرده‌ام.

وی ادامه داد: چرا در کوی دانشگاه آن اتفاقات افتاد اما در خوابگاه طرشت مشکلی پیش نیامد؟ چون پلیس در طرشت هم از لباس‌شخصی‌ها و هم از آن طرفی‌ها کتک خورد.

غرضی کاندیدای دیگر انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از عملکرد این دو کاندیدا گفت: این اتفاقات مربوط به گذشته است باید به آینده فکر کرد، این دو بزرگوار بین هم اختلاف دارند اینها چه به درد مردم می‌خورد که مطرح شود؟ از بحث‌های دوطرفه کسی سود نمی‌برد این بحث‌ها دعوای بین احزاب است چرا کسی برنامه‌اش را ارائه نمی‌دهد؟ همه برنامه‌های عرفانی و ادبی ارائه می‌دهند پس سیاست‌های داخلی و خارجی چه می‌شود؟

*روحانی در رادیو جوان: باید بر ارزش‌هایمان پافشاری کنیم / ورود شکاف‌های سیاسی به درون خانواده‌(سه شنبه ۲۱ خردادماه)

حسن روحانی همچنین با حضور در ویژه برنامه پرس‌وجو که از رادیوجوان پخش شد، اظهار داشت: من معتقدم باید بر ارزش‌هایمان پافشاری کنیم و آنها را ادامه دهیم. بر انقلاب و نظام اسلامی و بر ایرانی بودنمان افتخار کنیم تا بتوانیم با این افتخار مسیر آینده را بهتر با قدمی استوارتر شکل دهیم.

وی در ادامه سخنان خود، مهمترین دغدغه نسل جوان ما را مسئله اشتغال دانست و تصریح کرد: در گذشته دغدغه جوان ما ورود به دانشگاه بود و در کنار ورود به دانشگاه نه تنها شغل را می‌دید بلکه شغل خوب با حقوق مکفی را نیز شاهد بود. ورود به دانشگاه امید به آینده را نیز با خود به همراه داشت اما متأسفانه امروز اینچنین نیست. حتی دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند و حتی در مقطع ارشد و دکتری باز هم دغدغه اشتغال دارند.

روحانی ادامه داد: راه حل اصلی این است که ما باید تولید را رونق دهیم. محیط و فضای کسب و کار را بهبود بخشیم از امکانات بالقوه نهایت استفاده را ببریم اگر طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام را تکمیل و پروژه‌های عمرانی نیمه تمام را اجرا کنیم خود به خود اشتغال خواهد آمد. البته در کنار این باید برای آنهایی که آماده به کار می‌‌شوند و در ماه‌های اولیه شغل فوری وجود ندارد بیمه‌ای را در نظر بگیریم تا به حداقل‌های زندگی‌شان برسند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سؤال که برای رفع مشکلات اقتصادی ازدواج چه برنامه‌ای دارید، اظهار داشت: مسائل اقتصادی به ویژه بیکاری با مسائل اجتماعی و فرهنگی گره خورده است که یکی از آنان مسئله ازدواج نسل جوان ماست که با افزایش سن ازدواج و به همراهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی را به همراه دارد. اولین مشکل ازدواج مسئله اشتغال است. وقتی جوان درآمدی ندارد چطور می‌تواند به فکر اشتغال باشد درحالیکه باید به حداقل زندگی در آینده اطمینان پیدا کند.

وی افزود: مسئله مسکن نیز در اولویت دوم جوانان است که به آن توجه ویژه‌ای دارم. مسائل اقتصادی است که برای ازدواج مشکل به وجود آورده است. همچنین همین مشکل اقتصادی بسیاری از ازدواج‌ها را به طلاق رسانده است. البته در حال حاضر آشفتگی‌هایی از لحاظ فرهنگ و آداب و رسوم نیز شاهدیم و اصلاً همسریابی نیز تغییر کرده است.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود در رادیو جوان در پاسخ به این سؤال که برای ارتقای بحثامنیت اجتماعی و اخلاقی چه برنامه‌ای دارید، تصریح کرد: البته که اخلاق را باید ارتقاء دهیم اما با مأموران ویژه نمی‌شود. ما باید آگاهی نسل جوان را بالا ببریم. اینقدر در زندگی مردم نباید دخالت کنیم ارتقای اخلاقی با چادر درست نمی‌شود. کار فرهنگی را باید به صاحبان فرهنگ سپرد. هنرمندان و موسیقی‌دانان و صاحبان سینما و علما باید فرهنگ را عوض کنند.

وی ادامه داد: کار فرهنگی را نباید به پلیس سپرد. شاید در ایستگاه آخر نیاز به پلیس باشد اما در حال حاضر ما پلیس را در ایستگاه اول وارد کرده‌ایم. ما اخلاق پلیسی نمی‌خواهیم بلکه پلیس اخلاقی را می‌خواهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به جایگاه والای هنرمندان تصریح کرد: ما اهداف زیادی داریم اما ابزار لازم را برای پیشبرد آن اهداف در اختیار نمی گیریم. ما باید مشخص کنیم که آیا نظارت دولت بر هنرمندان را می‌خواهیم یا نظارت هنرمندان بر دولت. من معتقدم هنرمندان ما می‌توانند هدایتگر باشند و راه را بر جامعه و دولت نشان دهند. کار هنر را نباید به «دستوربگیر» بسپاریم. کار فرهنگ را باید به اصحاب هنر بسپاریم به کسانی که هنر را تجربه کردند و در فضای هنر زندگی کرده‌اند و من معتقدم این مردم هستند که به کار هنرمند ارزش می‌دهند.

روحانی در پاسخ به این پرسش که چه تعاملی با رسانه‌های جمعی خواهید داشت، گفت: امروز در کشور ما نهادهای نظارتی مختلفی وجود دارند که این نهادها بر عملکرد دولت نظارت می‌کنند اما معتقدم نظارت رسانه‌های جمعی بر عملکرد دولت موثرتر است.

وی با بیان اینکه باید فضای نقد در رسانه‌ها را باز کنیم، افزود: محاکمه یک فرد متخلف توسط رسانه‌ها دردناک‌تر از محاکمه این شخص توسط نهادهای قضایی خواهد بود و لذا رسانه‌ها بهترین نهاد برای نظارت بر دولت هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تاکید کرد: امروزه بار احزاب قوی در کشور را رسانه‌ها به دوش می‌کشند.

روحانی معتقد است که رسانه‌ها می‌توانند برای چرخش امور به ملت، دولت و کشور کمک کنند و می‌توانند بهترین حامی، ناظر و یار دولت باشند.

وی رسانه‌های تصویری، صوتی، مکتوب و اینترنتی را در نسل جوان و ساخت الگوها در جامعه موثر برشمرد و بر الگو بودن رسانه‌ها در جامعه بعد از خانواده و محیط‌های آموزشی تاکید کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره علت مراجعه برخی جوانان به رسانه‌های بیگانه توضیح داد: دنیای امروز دنیای ارتباطات و رسانه است و همه رسانه‌ها و کشورها می‌خواهند محصولات خود را به کشورهای دیگر عرضه کنند؛ ما نیز همین هدف را دنبال می‌کنیم.

روحانی افزود: نمی‌شود دروازه ورود صدا و تصویر رسانه‌ها را به کشور بست؛ چرا که امکان‌پذیر نیست و تنها راه کند کردن اثر رسانه‌های دیگر فعال‌تر و قوی‌تر کردن رسانه‌های داخلی است.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌های داخلی ما سبک‌های مورد پسند و فعال جوانان ما را به رسمیت نمی‌شناسند، علت اصلی مراجعه جوانان ما به رسانه‌های بیگانه را همین موضوع عنوان کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: رسانه‌ها باید سلیقه‌های مختلف را به رسمیت بشناسند و چارچوب تعیین نکنند چرا که چارچوب‌ها همان فرهنگی است که مردم به آن باور دارند.

روحانی به مقایسه ایران با کره شمالی پرداخت و گفت: اینجا ایران است، کره شمالی نیست که شعار، رفتن به کلاس درس و یا راه رفتن تحت نظارت باشد؛ ما باید تکثر رسانه‌ها را بپذیریم.

وی با بیان اینکه به جای مهندسی فرهنگی باید از واژه معماری فرهنگی استفاده کرد، اظهار داشت: عده‌ای از این کلمه مهندسی فرهنگی سوءاستفاده می‌کنند؛ بنابراین مقصود ما همان معماری و طراحی است که اسلام و فرهنگ ایرانی از آن سخن می‌گوید.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رسانه ملی را رسانه‌ای برشمرد که وظیفه آن تنها بلندگو و بوق خالی دولت بودن نیست و گفت که رابطه دولت و رسانه نباید جاده یک‌طرفه باشد و دولت هرچه می‌پسندد انتظار داشته باشد از رسانه‌ها تبلیغ و اعلام شود.

روحانی با بیان اینکه پیشرفت رسانه‌ای در کشور ما به اندازه لازم صورت نگرفته است، ادامه داد: دوست دارم پیشرفت رسانه‌ای به گونه‌ای باشد که خواست مردمی در آن به وجود آید چرا که اگر در عصر حاضر اگر توجهی به نیاز جوانان نشود، آنان نیازهای خود را از راه دیگری تامین می‌کنند که شاید راه درستی نباشد.

وی در مورد دغدغه‌های فرهنگی جوانان و برنامه‌های خود در این حوزه نیز اظهار داشت: نیازهای فرهنگی نسل جوان ما بیشتر از نسل میان‌سال است و این به خاطر دو مولفه انرژی و دوران «انتخاب‌ها» است و ما باید شرایط لازم برای خلق هنرهای لازم را فراهم کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنوع در کتاب‌ها را کم ارزیابی و خاطر نشان کرد: تنوع‌بخشی به بخش کتاب سبب افزایش علاقه نسل جوان به کتابخوانی خواهد شد.

روحانی معتقد است که نباید در انتشار کتاب زیاد در ممیزی ها سخت‌گیری شود چرا که به گفته وی نظارت را می‌شود بعد از چاپ نیز صورت داد زیرا چاپ‌های اول عموما کم‌تیراژ هستند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره سیاست خارجی نیز اظهار داشت: من رابطه سیاست خارجی امروز را اصلا نمی‌پسندم چرا که در شأن کشور و ملت ما نیست و معتقدم باید با دنیا با اخلاق حرف زد.

روحانی با تاکید بر اینکه کلمات خشونت‌آمیز در سیاست خارجی به ما کمکی نخواهد کرد، افزود: دنیا برای خود جایگاه و منافع مشخصی دارد و با شعار چیزی عوض نمی‌شود؛ تعامل با دنیا از احترام و منافع متقابل برمی‌خیزد و منافع یک‌طرفه در دنیای امروز امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: با دنیا باید رابطه سازنده برقرار کرد چرا که خط قرمزها زیاد نیست و قانون اساسی و نکاتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته از خط قرمزها محسوب می‌شود و نباید برخی‌ها سلیقه‌ای این خط قرمزها را افزایش دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایران اسلامی را از لحاظ ژئوپلوتیک، ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک خاص تلقی و تصریح کرد: باید از این جایگاه خاص برای توسعه فرهنگ، اقتصاد و سیاست استفاده کرد و دانست که توسعه در انزوا متولد نخواهد شد؛ بلکه در سایه تعامل با جهان امکان‌پذیر است.

روحانی ادامه داد: باید با قدرت‌های بزرگ و تعامل سازنده متوازن داشت که منافع ما را تامین کند؛ بنابراین تعامل با دنیا فرصت است نه تهدید.

و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اجرای هدفمندی یارانه‌ها را قانونی دانست که دولت‌های گذشته از برنامه دوم توسعه به دنبال تحقق بخشیدن آن بودند.

روحانی اضافه کرد: آنچه امروز در هدفمندی یارانه‌ها تحقق یافته یارانه‌ها را آن‌طور که باید و شاید هدفمند نکرده است؛ چرا که علیرغم یارانه نقدی به مردم خیلی کارهای دیگر نیز باید در هدفمندی یارانه‌ها صورت می‌داد.

وی با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید هدفمندی یارانه‌ها را دنبال خواهد کرد، اظهار داشت: یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی به مردم را ادامه می‌دهیم اما باید دانست که امروز ارزش این یارانه ۴۵ هزار تومان به اندازه ۱۵ هزار تومان است.

روحانی بر همین اساس تاکید کرد که یخ سرد یارانه در فضای گرم تورم آب می‌شود و لذا باید تورم و گرانی را مهار کرد.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید در کنار یارانه نقدی یارانه کالایی نیز دیده شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم درباره نظام بیمه در کشور نیز اظهار داشت: در بحثتامین هزینه‌های درمانی مردم با مشکل جدی مواجهند و هزینه‌های درمان و حتی بهداشت آنها روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: همه مردم باید بتوانند از پوشش بیمه‌ای استفاده کنند؛ در حال حاضر ۵ میلیون نفر از مردم از بیمه استفاده نمی‌کنند و از این رو، همگانی کردن بیمه یکی از اهداف دولت تدبیر و امید خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: امروز بیمه‌ها در یکی دو بیمه محصور شدند در حالی که باید رقابتی شوند و به جای سازمان تامین اجتماعی چند سازمان و نهاد دیگر تشکیل شود تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند.

وی متذکر شد: مردم در برنامه بیمه نباید مجبور باشند و اگر بیمه رقابتی باشد، می توان خدمات بیشتری را ارائه کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی سهم پرداختی مردم از بیمه درمان ۷۰ به ۳۰ است که باید این نسبت طی سال‌های آینده به تدریج معکوس شود و مردم بتوانند از خدمات بهتری در بحثبیمه برخوردار شوند.

روحانی اضافه کرد: امروزه ما شاهد معضلات و فسادهای عظیمی نیز در سازمان تامین اجتماعی هستیم که دود این موضوع در چشم مردم و بیماران می‌رود.

وی ادامه داد: ثروتمندترین سازمان، سازمان تامین اجتماعی است اما متاسفانه این سازمان در معاملات و فعالیت‌های اقتصادی خود کمترین شفافیت را دارد و این مشکلی است که جامعه ما با آن مواجه است.

نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات یازدهم گفت: ‌ دولت تدبیر و امید خود را در همه زمینه‌ها پاسخگوی مردم می‌داند و این را جزو وظایف خود می‌داند.

روحانی افزود: اساسا اولین شرط دولت شایسته و کارآمد در کنار شفافیت پاسخگویی است؛ دولت باید ضمن شفافیت در همه امور به مردم پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: من یک برنامه نوبه‌ای تنظیم می‌کنم و در این برنامه نوبه‌ای به مردم گزارش کار می‌دهم و در این گزارش کار، نکات و سؤالاتی که مدنظر مردم است، می‌توانند از طریق رسانه‌ها مطرح کنند و دولت پاسخگوی آنها خواهد بود و مشکل جوانان با کلید تدبیر و امید حل خواهد شد.

*روحانی در شبکه ۳: نحوه تعامل قوا باید در جهت منافع مردم باشد(چهارشنبه ۲۲ خردادماه)

همچنین حسن روحانی در برنامه شبکه سوم سیما حسن روحانی که در برنامه پاسخ به جوانان شبکه سه سیما حضور یافته بود، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: ‌ در برابر جوانان غیور ایران‌زمین تواضع می‌کنم و خوشحالم که در این دقایق که قبل از روز انتخابات است و آخرین فرصت محسوب می‌شود با شما سخن می‌‌گویم.

وی در بدو سخنان خود در پاسخ به پرسشی در خصوص تعامل با دیگر قوا تصریح کرد: تعامل رئیس‌جمهور با دو قوه مقننه و قضاییه در چارچوب قانون اساسی تعیین شده است و باید تعامل قوا به گونه‌ای باشد که خواست مردم و منافع آنان مد نظر قرار بگیرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: مردم مسئولان را انتخاب کردند تا در چارچوب قانون اساسی برای عزت و رضایت جامعه خود تلاش کنند. بنابراین معتقدم تعامل قوا را به وجدان، قانون، منافع و درک از آینده کشور تعیین می‌کند.

روحانی گفت: رئیس‌جمهور مقامی است که با رأی بالای مردم انتخاب می‌شود اما رأی و پشتوانه بالا مصونیت نمی‌‌آورد بلکه مصونیت آن زمان به وجود می‌آید که فرد در چارچوب قانون و اختیارات حرکت کند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر با سایر قوا اختلاف نظر پیدا کردید چه می‌کنید، تصریح کرد: اگر اختلاف نظر ناشی از عدم توجه یکی از قوا به قانون باشد، چون رئیس‌جمهور وظیفه اجرای قانون اساسی را نیز دارد، می‌تواند تذکر دهد. کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه نیز گفت: ارتباط بین دانشگاه و بخش‌های تولیدی یعنی صنعت و کشاورزی باید فعال باشد. بنابراین معتقدم علوم را باید تا حد زیادی کاربردی کرد که سبب نزدیکی کار به دانش، دانش به فناوری و فناوری به تجارت می‌شود.

روحانی در مورد سند چشم‌انداز و اصل ۴۴ نیز خاطرنشان کرد: سند چشم‌انداز ۲۰ ساله بعد از مدت‌ها دعوا بین راست و چپ برای توسعه آینده در دولت اصلاحات در سازمان مدیریت مورد بررسی قرار گرفت و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت که این دعواها و تضارب آرا را حل و فصل و استراتژی کلی کشور را توسعه قرار داد.

وی با تأکید بر اینکه استراتژی ملی همه باید توسعه باشد، اظهار داشت: بیش از یک سوم از زمان اجرای سند چشم‌انداز بیست‌ساله گذشته است اما ما از آن عقب هستیم چرا که قرار بود نرخ رشد به طور متوسط ۸درصد باشد اما ما دیدیم که در برنامه پنجم به جای رشد ۸درصد، رشد ۴.۵درصدی را داشتیم و در سال اخیر نیز رشد ما منفی بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کشور از سند چشم‌انداز بیست ساله فاصله دارد، گفت: ما راه پرشتابی را باید آغاز کنیم و تصمیم بر توسعه بگیریم. چرا که در مقام عمل خیلی حرف‌ها و رفتارها دیده می‌شود اما با توسعه و پیشرفت سازگاری ندارد.

روحانی اصل۴۴ قانون اساسی را یکی از بخش‌های تحقق سند چشم‌انداز بیست ساله عنوان کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اصل۴۴ را انقلاب اقتصادی دانستند اما تا الآن محقق نشده چراکه قرار بود ما بخش بزرگی از صنعت را به مردم واگذار کنیم اما آمار نشان می‌دهد که فقط ۱۳ درصد خصوصی شده و بقیه به شبه دولتی‌ها واگذار شده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، افزود: اصل ۴۴ تنها برای واگذاری مالکیت شرکت‌ها و صنعت نبود بلکه غیر از مالکیت واگذاری مدیریت نیز باید به مردم اختصاص داده می‌شد.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اولویت‌های شما در برنامه ششم توسعه چیست، گفت: امروز ما با مسائل جدیدی روبرو هستیم آن زمانی که سند چشم‌انداز نوشته شده بود اوضاع با هم‌اکنون بسیار تفاوت می‌کرد. ما احساس آرامش می‌کردیم، درست بود که آمریکایی‌ها به منطقه ما آمده بودند و عراق و افغانستان را اشغال کرده بودند و هوس‌هایی برای ایران داشتند اما مسئله به خوبی مدیریت شد.

وی افزود: با تدبیر از همه این مسائل ما عبور کردیم و شرایطی را در کشور شاهد بودیم که در تمام اطراف سر و صدا، کشتار و نا امنی است اما ایران مانند یک جزیره ثبات بود که می‌توانستند در آن امنیت را احساس کنند.

روحانی در پاسخ به این سؤال که اگر برنامه سند چشم‌انداز با برنامه‌های شما هماهنگ نباشد چه اقدامی خواهید کرد، گفت: برنامه پنجم توسعه علی‌القاعده در چارچوب سیاست‌های کلی بوده است که از طرف رهبری نظام ابلاغ شده است اما اگر دولتی در اجرای برنامه مشکلی دید راه حل آن است که لایحه اصلاحیه به مجلس فرستاده شود.

وی افزود: دست دولت هیچگاه در اصلاح قانون بسته نیست، اگر در مواردی قانون ۵ساله مشکل دارد مجلس می‌تواند آن را حل کند.

این کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا شما به ورزش قهرمانی اعتقاد دارید یا نه، ادامه داد: ورزش بسیار مهم و جزو ضرورت‌های زندگی است. ورزش همگانی بیشتر در حوزه‌های سلامت است و ما را از بسیاری از دردها رها می‌کند.

وی افزود: ورزش حرفه‌ای و قهرمانی جایگاه خود را دارد و امروز نه تنها به یک نشاط ملی بلکه به یک غرور ملی تبدیل شده است.

روحانی گفت: زمانی که در مسابقات بین‌المللی در میادین بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند آثار معنوی و همچنین سبب محکم کردن اعتماد ملی می‌شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: ورزش حرفه‌ای ما باید به همان ورزش قهرمانی قبلی تبدیل شود و با اخلاق و جوانمردی همراه شود. از این رو به ورزش قهرمانی باید توجه ویژه‌ای شود.

روحانی در پاسخ به سؤالی درباره حل مشکل بیکاری دانشجویان و راهکار حل آن گفت: اساساً یک معضل بزرگ ما بیکاری جوانان است. اینکه ما ۳.۵میلیون بیکار داشته باشیم از مسائل بسیار غم‌انگیز برای کشور ما است.

وی افزود: ‌ بیکاری به غیر از مشکلات اقتصادی تبعات دیگری نیز دارد و در میان بیکاران نیز بیکاران فارغ‌التحصیل ما هم‌اکنون بیش از ۸۰۰هزار فارغ‌التحصیل بیکار داریم. برای اشتغال راه حل اساسی روغن تولید است.

روحانی افزود: زمانیکه هر روز یک کارخانه تعطیل می‌شود همه در حال بیکار شدن هستند.

وی افزود: در زمانیکه بتوانیم مسائل اشتغال را حل کنیم می‌توانیم به این هدف برسیم. ما در زمینه مشاغلی که سرمایه زیادی نمی‌خواهد باید فعال شویم. به اعتقاد من یکی از مهمترین وظایف دولت آینده بحثاشتغال است.

روحانی در ادامه تصریح کرد: من در برنامه دولت تدبیر و امید برنامه جامعی را برای این کار تدوین کرده‌ام و این برنامه در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی گفت: در این برنامه به اشتغال پرداخته شده است که چگونه می‌توانیم اشتغال را ایجاد کنیم.

روحانی افزود: سه راهبرد در بخش اشتغال ذکر شده است و برای هر کدام راه‌ حل‌های ریز تدوین شده است راه تا ما بتوانیم مشکل بیکاری را در همان سال اول تا حد زیادی تقلیل دهیم.

وی در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: در دهه ۴۰ هرکس وارد دانشگاه می‌شد به عنوان یک شغل تضمین شده با درآمد بالا دیده می‌شود اما این چنین نیست و زمانی که دانشجوی ما فارغ‌التحصیل می‌شود به دنبال کار می‌گردد و ناچار می‌شود کاری را انتخاب کند که شایسته او نیست و این هم ضربه‌ای به کشور است که دانشجویی در رشته‌ای درس بخواند و نتواند کار مناسب خود را پیدا کند.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود در شبکه سوم سیما اظهار داشت: رئیس‌جمهور باید بداند که بحثرقابت‌ها مربوط به قبل از انتخابات است. همه حرف‌ها و جناح‌بندی‌ها مربوط به فضای قبل از انتخابات است، زمانی که رئیس‌جمهور مشخص شد باید بین حامیانش و آن کسی که حامی رقیبش بوده رئیس‌جمهور به عدالت رفتار کند.

وی افزود: در هشت سال اخیر افرادی منزوی شدند بدین خاطر که به رقیب رأی دادند. اگر می‌خواهیم ما را به عنوان جمهوری بشناسند و ببینند باید همه مردم در انتخابات یکسان تلقی شوند. مردم نیازها و خواسته‌های مختلف دارند و دولت باید بداند که در برابر ملت پاسخگوست. دولت آمده تا خواست ملت را اجرا کند.

روحانی پیرامون بحثنقد و مقدار پذیرش آن در دولت وی خاطرنشان کرد: نقد خیلی زیباست البته دلسوزانه و سازنده، با نقد منصفانه می‌شود تصمیمات را تصحیح کرد و نقاط ضعف را برطرف. نقاد بهترین خدمت را به کشور و دولت خواهد کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، پیرامون مسائل سینمایی خاطرنشان کرد: من معتقدم در ابتدا باید انقلابی در سینما به وجود آید. من نمی‌بینم چیزی از سینما باقی مانده باشد امروز مردم از رسانه‌های دیگر در حال دیدن فیلم‌های ایرانی هستند بیاییم سینما را به اهالی و آنانی که هنرمند و فیلمساز هستند واگذار کنیم. اخلاق با زبان سینما بهتر در دل‌ها جا می‌افتد. زیباترین راه برای بیان فرهنگ و ارتقاء آن سینماست بگذاریم تشکل‌های سینمایی آزاد باشند. باید به فرهنگ ایرانی و اسلامی توجه کنیم تا سینمای ما در این چارچوب بدرخشد.

وی در ادامه سخنان خود پیرامون خرد جمعی تصریح کرد: ما باید از صاحب‌نظران استفاده کنیم در دولت من نه تنها از کارشناسان دولتی استفاده می‌شود بلکه از بخش خصوصی و کار آفرینان نیز استفاده خواهد شد. در انتخاب وزیر نیز با تشکل‌های مربوطه مشورت خواهم کرد. ما در خرد جمعی باید به مشورت اهمیت دهیم و آن زمانی رخ خواهد داد که خودشیفته نباشیم.

حسن روحانی با تأکید بر اینکه بهترین مرجع نظارت مردم هستند، گفت: البته نمایندگان مردم در مجلس نیز بر کار رئیس‌جمهور باید نظارت کنند.

رئیس‌جمهور باید رابطه نزدیک با مجلس داشته باشد و از نظرات مجلس استفاده کند. باید رابطه نزدیک و روانی بین دولت و مجلس برقرار باشد. من دوست ندارم در سفرهای استانی نامه‌ای دریافت کنم که درخواست پول کنند. من دوست دارم در نامه‌ها نقد عملکرد من باشد. باور کنیم که اگر به حرف مردم گوش دهیم کشور بهتر اداره می‌شود.

وی افزود اگر روشن شود فردی در دولت تخلف کرده باید با وی برخورد شود در اینجا خط قرمزی وجود ندارد و قانون برای همه مساوی است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، پیرامون احقاق حقوق هسته‌ای خاطرنشان کرد: حق هسته‌ای حق مسلم مردم ماست البته در کنار آن توسعه کشور نیز حق مسلم مردم است. ایستادگی در برابر تحریم و رفع آنان و رابطه خوب با دنیا داشتن نیز حق مسلم مردم ماست. برنامه هسته‌ای برای توسعه و عظمت کشور است و دولت من با کمترین هزینه این حق را تثبیت می‌کند.

وی افزود: ‌مردم باید بدانند اصل فناوری هسته‌ای برای دولت سازندگی است و تکمیل آن برای دولت اصلاحات. صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ما در دوران اصلاحات در جهان پذیرفته شد.

روحانی در پایان سخنان خود در برنامه پاسخ به جوانان که از شبکه سوم سیما پخش شد خاطرنشان کرد: به جوانان میگویم من علاقهای ندارم برای پیروزی در انتخابات جشن بگیرم بلکه دوست دارم زمانی که غمی بر چهره کارگر ندیدم جشن بگیرم. آن روز که ایران در جایگاه غرور و افتخار در جهان بود جشن بگیرم. آن روزی که مردم ما احساس رضایت کردند روز جشن ما خواهد بود.