فرناندز خواستار همکاری ایران برای حل پرونده آمیا شد

به گزارشافکارنیوز، کریستینا فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین، پس از دیدار با مسئول یهودی رسیدگی به حادثه " آمیا " در صفحه شخصی خود در توئیتر از مقامات ایرانی خواست تا هرچه سریع برای اجرای این تفاهمنامه اعلام آمادگی کنند.

فرناندز از مقامات ایرانی خواسته است تا متهمان را هرچه سریع‌تر فرا بخواند و بازجویی‌های لازم را انجام دهند.

فرناندز در این پیام‌ها اعلام کرده است که این مسئله بدون همکاری ایران به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

مطابق با منابع آگاه فرناندز طی دیدار با مسئول رسیدگی به مسئله آمیا ادعا کرده است که کلید قفل پرونده آمیا در دست ایرانیان قرار دارد؛ این کشور می‌بایست متهمان احتمالی را فراخواند. اینگونه قضاوت صورت خواهد گرفت. قاضیان قضاوت خواهند کرد و در صورتی که آن‌ها متهم شناخته شوند محکوم خواهند شد.

رئیس جمهور آرژانتین گفته است: بدون قضاوت محکومیتی وجود نخواهد داشت. نمی‌دانم چرا در آرژانتین هر مسئله مشخصی را می بایست چندین مرتبه توضیح داد.

فرناندز همچنین اعلام کرده است که افرادی وجود دارند که احتمال می رود در این حمله ترروریستی شرکت داشته‌اند؛ آن‌ها افرادی هستند که در کشور خودمان آرژانتین زندگی می کنند.

وی همچنین رسانه‌های این کشور را به علت عدم اشاره به متهمان احتمالی ساکن آرژانتین مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که در این کشور افرادی وجود دارند که از فاش شدن حقیقت واهمه دارند.

در حادثه انفجار مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا» که روز ۳۱ ژانویه سال ۱۹۹۴ رخ داد، ۸۵ نفر از یهودیان آرژانتین کشته شدند. دولت وقت آرژانتین ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده بود.

چندی پیش رئیس جمهور آرژانتین، از امضای قراردادی با ایران مبنی بر تشکیل گروهی حقیقت یاب درباره حادثه انفجار در یک مرکز یهودیان در بوئینس آیرس که ۱۹ سال پیش رخ داده است، خبر داد.