به گزارشافکارنیوز، ۲۵ خرداد ماه سالجاری سومین سال از امضای قرارداد توسعه فازهای ۳۵ ماهه پارس جنوبی می گذارد و در این بین هنوز حفاری اولین چاه دریایی فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی به عنوان یکی از طرح های ۳۵ ماهه این میدان مشترک گازی به پایان نرسیده است.

شرکت ملی نفت ایران امروز با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت حفاری چاه های دریایی فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، اعلام کرد: عملیات حفاری اولین چاه فاز ۲۰ پارس جنوبی اوایل اردیبهشت ماه سالجاری در آب های خلیج فارس با استقرار جک آپ حفاری پاسارگاد ۱۰۰ آغاز شده است.

بر اساس پیش بینی شرکت ملی نفت حفاری اولین حلقه چاه گاز توصیفی در فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی تا اواسط تیر ماه سالجاری در خلیج فارس به پایان می رسد.

قرارداد فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی در قالب پروژه‌های ۳۵ ماهه پارس جنوبی ۲۵ خرداد ماه سال ۱۳۸۹ امضا شد و این در حالی است که قرارداد اصلی نهم خرداد ۱۳۸۸ امضا و در نهایت با افزودن یک الحاقیه به جمع طرح‌های ۳۵ ماهه پارس جنوبی افزوده شده است.

هدف از در طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، حفاری ۲۲ حلقه چاه دریایی، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی پالایشگاه ساحلی با ظرفیت روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز و ۲ سکوی دریایی هر کدام به ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب گاز است.

پیش بینی می شود در صورت بهره بردایر از طرح توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، روزانه ۵۰ ميليون مترمكعب گاز، ۷۵ هزار بشكه ميعانات گازي، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه ۱.۰۵ ميليون تن گاز مايع و يك ميليون تن اتان به ظرفیت تولید کشور افزوده شود.