افکارنیوز، دکتر فریدون عباسی در گفت وگوباایرنا و در پاسخ به سووالی درباره آخرین وضعیت تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در داخل کشور افزود: غنی سازی سوخت مورد نیاز این رآکتور در سطح ۲۰ درصد در دو زنجیره سانتریفیوژ در نطنز در حال انجام است و تولید سوخت در این سطح از غنی سازی تا میزان مورد نیاز رآکتور تهران ادامه خواهد داشت.

** مشکلی در تولید سوخت رآکتور تهران نداریم

معاون رییس جمهوری با اشاره به این که UF۶ تولید شده در نطنز نیازمند طی فرایند تبدیل به صفحه سوخت مناسب رآکتور تهران است گفت: تجهیزات مورد نیاز برای انجام این فرایند و تولید مجموعه سوخت به تعداد مورد نیاز در حال نصب و راه اندازی است.
وی خاطرنشان کرد که صفحه سوخت با مواد مشابه پیش از این ساخته شده است و از نظر مکانیکی، مشکلی در ساخت سوخت رآکتور تهران نداریم.
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پایان مرحله تحقیقاتی تولید صفحات سوخت افزود: هم اکنون فعالیتها در زمینه بسته بندی سوخت در غلاف با فلز اصلی(زیرکونیوم) در حال انجام است که مراحل پایانی خود را در جهت عملیاتی شدن می گذراند.

** اولویتها در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران

عباسی در پاسخ به سووال ایرنا در زمینه زمان آماده سازی سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران که ماموریت تامین نیازهای هزاران نفر از بیماران سرطانی و صعب العلاج در زمینه تشخیص و درمان بیماری را برعهده دارد نیز گفت: زمان تولید سوخت می تواند شهریورماه سال جاری باشد؛ اگرچه رآکتور تهران اولویت جاری سازمان انرژی اتمی است اما نباید فرایند راه اندازی رآکتورIR۴۰ اراک را به تاخیر بیندازیم و در عین حال باید برنامه ریزی و فعالیت لازم برای آماده سازی سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر در آینده را نیز داشته باشیم.
معاون رییس جمهوری درباره شرایط لازم برای تحقق هدف تامین سوخت رآکتور تهران در شهریورماه نیز گفت: بالا بردن ظرفیتهای کاری و انجام تعهدات پیمانکاران در زمینه تامین تجهیزات مورد نیاز در این موضوع دخیل است و اگر پیمانکاران نتوانند تجهیزات را به موقع برسانند ممکن است تاخیر جزیی چند ماهه ای در این زمینه داشته باشیم.
وی در ادامه تاکید کرد: در فرایند تولید ساخت میله ها و مجتمع‌های سوخت هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها مساله زمان بر بودن تولید آن است که زمان بندی معقول و منطقی محسوب می شود که در امور کارگاهی و کارخانه ای وجود دارد.

** تولید سوخت نیروگاه بوشهر در مراحل اولیه

رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین فرایند تولید داخل سوخت نیروگاه اتمی بوشهر که هم اکنون با سوخت روسی در حال راه اندازی است را در مراحل اولیه خواند و گفت: ‌ سوخت مورد نیاز این نیروگاه اتمی در سطح غنای ۳ تا ۵ درصد است و متفاوت با سوخت رآکتور تهران با غنای تا ۲۰ درصد و یا سوخت UO۲ طبیعی سرامیکی است که خط تولید آن در روز پنج شنبه هفته گذشته آغاز شد.
وی ادامه داد: سوخت نیروگاه آب سبک بوشهر همچنین با سوخت مخصوص رآکتور IR۴۰ اراک که با آب سنگین کار می کند متفاوت است.