به گزارش افکارنیوز، ساعت زیستی که ساعت بدن هم نامیده می‌شود، چرخه تقریبا ۲۴ ساعته مربوط به فرآیندهای زیستی، فیزیولوژیکی یا رفتارهای یک موجود زنده را شامل می‌شود.

این مطالعه که به‌طور مشترک توسط پژوهشگران دانشگاه گلاسکو و موسسه مکس پلنک آلمان انجام شد، نشان داد که پرندگان ساکن شهرها در مقایسه با پرنده‌هایی که در جنگل زندگی می‌کنند، زودتر بیدار می‌شدند و کمتر استراحت می‌کردند.

پژوهشگران می‌گویند ممکن است این تفاوت‌ها ناشی از تغییرات تکاملی باشد.

در این پژوهش، رفتار تعدادی طرقه اروپایی بالغ نر که در مونیخ و جنگلی در نزدیکی این شهر صید شده بودند، مطالعه شد.

پژوهشگران به هر پرنده یک فرستنده سبک رادیویی وصل کردند تا سطح فعالیت روزانه آنها را در محل زندگی معمول(شهر یا جنگل) به مدت ۱۰ روز تحت نظر داشته باشند. آنها این پرنده‌ها را دوباره گرفتند و در اتاق‌هایی که در برابر نور و صدا عایق بودند، نگه داشتند تا ریتم شبانه‌روزی هر یک از آنها را در شرایط ثابت بررسی کنند. وقتی این آزمایش‌ها تکمیل شد، پرنده‌ها دوباره به محیط محل زندگی‌شان برگردانده شدند.

دکتر باربارا هلم از دانشگاه گلاسکو می‌گوید: دریافتیم که ریتم‌های شبانه‌روزی پرنده‌های شهری در محل زندگی معمول آنها با پرنده‌های مشابهی که در جنگل زندگی می‌کنند، تفاوت قابل توجهی دارد.

او اضافه کرد: به‌طور میانگین، آنها(پرنده‌های شهری) فعالیت روزانه خود را حدود ۳۰ دقیقه قبل از سپیده‌دم شروع می‌کنند، در حالی که روز پرنده‌های جنگلی با طلوع خورشید آغاز می‌شود.

وی گفت: پرنده‌های شهری روزهای خود را هم حدود ۹ دقیقه دیرتر به پایان می‌رسانند که نشان می‌دهد آنها هر روز حدود ۴۰ دقیقه بیشتر از پرنده‌های جنگلی فعال بوده‌اند.

دکتر هلم گفت که در " شرایط ثابت آزمایشگاهی " ریتم‌های شبانه‌روزی پرنده‌های شهری " تغییری واضح و مشخص " داشت و " به نظر می‌رسد که زندگی شهری ضرب‌آهنگ متفاوتی دارد. "

مجریان این مطالعه گفته‌اند که لازم است مطالعه بیشتری انجام شود تا مشخص گردد آیا این تغییرات می‌تواند به مشکلاتی در سلامتی افراد منجر شود یا خیر.

دکتر هلم اضافه کرد: مطالعه قبلی که توسط پژوهشگران دیگری انجام شده، نشان داده که در انسان‌ها ارتباطی عمیق بین بهم خوردن نظم خواب افراد و ابتلای آنها به افسردگی، چاقی و چند نوع سرطان وجود دارد.

او گفت: مطالعه ما برای اولین ‌بار نشان داد که یک گونه حیوان وحشی وقتی در محیط زندگی انسان‌ها به سر می‌برد، ساعت درون متفاوتی پیدا می‌کند.

به گفته پژوهشگران، این احتمال نیز وجود دارد که تفاوتها در ریتمهای شبانهروزی ناشی از تغییرات تکاملی و نوعی واکنش به پدیدههای شهری همچون نورهای مصنوعی و افزایش سطح سروصدا باشد.