ولاسکو: حرف مردم برایم اهمیتی ندارد!

به گزارش افکارنیوز،خولیو ولاسکو در مورد شرایط مختلف والیبال ایران صحبت‌هایی را مطرح کرد؛ البته وی در بخشی از صحبت‌هایش هم در مورد فوتبال اظهار نظر کرد که متن مصاحبه وی را در زیر می‌خوانید:

* حریفان‌مان سرویس‌های پرشی خوبی می‌زنند

ولاسکو در مورد تمرینات تیم ملی اظهار داشت: ملی‌پوشان شرایط خوبی دارند و در تمرینات، اتفاقاتی که معمولا در بازی‌ها رخ می‌دهد را مرور می‌کنیم. برنامه داریم که پس از دریافت از چه مناطقی حمله کنیم و پاسورها به چه مناطقی باید پاس بدهند. حریفانی که ما باید آنها بازی می‌کنیم سرویس‌های پرشی خوبی می‌زنند و هنگام دریافت کمی با مشکل روبه‌رو می‌شویم به همین دلیل باید بدانیم با این توپ‌ها چه باید بکنیم.

* تمام تیم‌ها از هم شناخت دارند

سرمربی تیم ملی والیبال در مورد تغییرات احتمالی در بازی برابر صربستان خاطرنشان کرد: قطعا تغییراتی خواهیم داشت. تصمیم داریم در هر بازی با ترکیب متفاوتی بازی کنیم؛ بارها گفته‌ام که لیگ جهانی تورنمنتی است برای یادگیری و کسب تجربه. خیلی‌ها فکر می‌کنند که باید در لیگ جهانی پیروز شویم، اما این مسابقات به گونه‌ای نیست که در آن پیروز شویم.

وی در مورد سابقه بازی کردن پتکوویچ، پاسور صربستان در لیگ ایران تصریح کرد: این روزها همه همدیگر را می‌شناسند. در لیگ جهانی شرایط به گونه‌ای است که اگر امروز بازی می‌کنید، فردا باید فیلم بازی‌تان را در سایت فدراسیون جهانی قرار دهید و اینگونه تمام تیم‌ها می‌توانند از هم اطلاعات کسب کنند.

ولاسکو در مورد برنامه‌های مهار پشت ‌خط زن صربستان که یکی از بهترین‌های لیگ جهانی تا اینجای مسابقات بوده، عنوان کرد: ما می‌خواهیم مقابل وی خوب بازی کنیم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت؛ بدون شک برنامه‌هایی را هم برای مهار ستاره‌های صربستان داریم.

* مربیان ایرانی اگر مرد هستند رو در رو با من حرف بزنند!

ولاسکو در پاسخ به این سوال که چرا در بازی برابر روسیه و در حالی که تیم ایران از حریف پیش بود دست به دو تعویضه(خروج معروف و محمودی و ورود مهدوی و غفور) زد و نتیجه بازی به ضرر ایران برگشت، تصریح کرد: برخی مواقع دو تعویضه‌های ما کارایی دارد و برخی مواقع نه؛ البته این سوال نیست و یک پیشنهاد است.

وی ادامه داد: به خوبی‌ می‌دانم که این پیشنهاد یک خبرنگار نیست، بلکه پیشنهاد تمام مربیان ایرانی است. مربیان ایرانی همه چیز می‌دانند و چیزهای زیادی به من یاد می‌دهند. من هم مشکلی ندارم و از آنها یاد می‌گیرم، اما خیلی خوب است اگر واضح صحبت کنند، نه اینکه سوالات و انتقادهای خود را از طریق روزنامه‌نگاران منتقل کنند. مثلا یک مربی نزد من بیاید و بگوید که من فلانی هستم و فکر می‌کنم تو در آن موقعیت اشتباه کردی؛ نه اینکه روزنامه‌نگاران را بفرستند سراغ من؛ اگر مرد است رو در رو صحبت کند. بیاید و به خودم بگوید که مثلا من فکر می‌کنم ولاسکو نمی‌فهمد و باید روش خود را تغییر دهد.

* حرف مردم برایم اهمیتی ندارد!

ولاسکو خاطرنشان کرد: ظاهراً برخی‌ها متوجه نشده‌اند که من از هیچکسی نمی‌ترسم. این پیشنهادی که مطرح شده برای من تمام شده است و اگر می‌خواهد اینگونه باشد باید بروند و به داورزنی بگویند که مربی تیم ملی تغییر کند، نه اینکه خبرنگاران را بفرستند سراغ من! من خودم همیشه رو در رو و مردانه صحبت می‌کنم و هیچ‌وقت پشت سر کسی صحبت نمی‌کنم.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: من هیچ‌وقت نظر مردم در رسانه‌ها را نمی‌خوانم و دلم نمی‌خواهد وارد این فضاها شوم؛ هرکسی هر حرفی که دلش می‌خواهد را می‌تواند بیان کند، اما برای من اهمیتی ندارد.

* دو تعویضه‌ام به درد نخورد!

ولاسکو گفت: هیچ‌وقت از یک خبرنگار نخواستم که من را حمایت کند؛ چیزهایی که بتوانم را توضیح می‌دهم و برای مثال آن دو تعویضه من برابر روسیه به درد نخورد، شاید در یک بازی دیگر بسیار موثر واقع شود؛ این یعنی بازی. چطور می‌‌توان از قبل پیش‌بینی کرد؟ امیدوارم دفعه بعد کارایی داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی‌ها می‌گویند ما خوب بازی می‌کنیم، اما منظور از بازی خوب چیست؟ در بازی برابر روسیه معمولا امتیاز رالی‌های طولانی را ما گرفتیم. برخی مواقع هم مساوی بودیم با روسیه، اما معنی این کار خوب بازی کردن نیست. زمان‌هایی که مهم است باید بهتر از حریف باشیم و امتیازهای حساس را بگیریم. باز هم تاکید می‌کنم که باید از لیگ جهانی یاد بگیریم و اشتباهات کمی مرتکب شویم.

سرمربی تیم ملی والیبال خاطرنشان کرد: ما در بازی با روسیه اشتباهات زیادی در سرویس داشتیم؛ سرویس تنها به تکنیک مربوط نمی‌شود و مسائل روحی و روانی هم بسیار در آن نقش دارد؛ مانند پنالتی در فوتبال. در آن لحظه دیگر تیمی وجود ندارد که ما را حمایت کند و تنها خودمان هستیم که باید خوب باشیم. برای مثال بازی ۲۴ بر ۲۴ است و سرویس زدن در این شرایط آسان نیست و به همین دلیل نیاز به تجربه داریم.

* اشتباه در والیبال با فوتبال فرق می‌کند


ولاسکو در مورد رضایت از عملکرد تیم ملی و اینکه برخی از بازیکنان گفته بودند که خودشان از عملکرد خودشان راضی نبودند، تصریح کرد: اینکه بازیکنانم اینگونه فکر می‌کنند خیلی خوب است، چراکه به فکر ارائه بازی بهتر هستند. همین که تشخیص دادند اختلاف زیادی با روسیه ندارند هم نکته مثبتی است. شاگردانم یاد گرفتند که نباید اشتباه کنند، چراکه اشتباه در والیبال با فوتبال و سایر رشته‌ها فرق می‌کند. در فوتبال اگر هافبک‌ها اشتباه کنند اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، اما در تنیس یا والیبال اینگونه نیست، چراکه هر اشتباه یک امتیاز است.

وی ادامه داد: به بازیکنانم هم گفته‌ام که ما تازه اول راه هستیم و باید کم کم یاد بگیریم. در ابتدای راه نمی‌توان به سطح تیم‌های اول جهان رسید؛ شاید سال آینده زمان خوبی برای کسب پیروزی در لیگ جهانی باشد. ممکن است در یک روز حریف‌مان بد باشد و ما خوب بازی کنیم و بتوانیم سورپرایز داشته باشیم.

* زمانی که فکر می‌کنیم برنده‌ایم معمولاً می‌بازیم


ولاسکو در مورد بازی با صربستان و احتمال پیروزی برابر این تیم عنوان کرد: صرب‌ها یک بازی خود را تغییر داده‌اند. دو سه بازیکن صربستان جوان هستند و سایر بازیکنانش هم باتجربه هستند. دو برادر در این تیم بازی می‌کنند که یکی راست دست و دیگری چپ دست است. صربستان جوان است، اما تجربه بالایی دارد و فکر می‌کنم می‌توانیم برابر این تیم بازی کنیم و به پیروزی فکر کنیم.

وی ادامه داد: وقتی خبرنگاران در مورد نتیجه بازی از من می‌پرسند، من واقعا نمی‌توانم نتیجه را پیش‌بینی کنم نه اینکه نخواهم اظهار نظر کنم. تصمیم ندارم محافظه‌کار باشم، بلکه واقعا نمی‌دانم چه خواهد شد. زمانی هم که فکر می‌کنیم برنده‌ایم معمولاً می‌بازیم؛ زمانی که در ایتالیا بودم و دوران خوبی داشتیم هم هیچ‌وقت ادعا نمی‌کردیم که همه را می‌بریم.

سرمربی تیم ملی والیبال اظهار داشت: در سال ۱۹۹۰ بارها با کوبا بازی کردیم و نتیجه را واگذار کردیم، اما در فینال رقابت‌های جهانی به هم رسیدیم و همه فکر می‌کردند که آنها پیروز خواهند شد؛ همه رسانه‌ها گفتند که کوبا قوی‌تر از ایتالیا است، حتی در فینال گیم اول را هم واگذار کردیم، اما در نهایت ۳ بر یک پیروز شدیم. حالا هم همین حالت است و ما نباید بگوییم که حتما تیمی را شکست می‌دهیم.

* خانواده بازیکنان هم باید تفکر لیگ جهانی داشته باشند


ولاسکو گفت: آرژانتین با آن بزرگی‌اش در نخستین سال حضورش در لیگ جهانی تمام بازی‌هایش را باخت؛ حالا ما چطور می‌توانیم بگوییم که باید همه بازی‌ها را ببریم؟ اما از هیچ تیمی نمی‌ترسیم و نگران چیزی نیستم. اعلام کردن نتیجه پیش از بازی غیر ممکن است. اگر بدانیم که همیشه پیروز هستیم خیلی خوب است، اما وقتی لیگ جهانی به پایان برسد مشخص می‌شود که ما در چه جایگاهی حضور داریم و اختلاف‌مان با تیم‌های مطرح جهان برای‌مان معلوم خواهد شد. هدف من این است که در بین ۱۰ تیم برتر قرار بگیریم.

وی افزود: فدراسیون برای نخستین بار برنامه‌ریزی بسیار خوبی داشت؛ بازیکنان باید زندگی کردن در شرایط لیگ جهانی را درک کنند. زمان طولانی از خانواده دور هستند و این هم خودش نوعی تمرین است. سال اول و دوم این شرایط کمی سخت است، اما در سال سوم بازیکنان به این موضوع عادت می‌کنند و حتی خانواده و همسر بازیکنان هم همین شرایط را دارند، یعنی سال اول از دوری بازیکنان ناراحت می‌شوند و در سال سوم شرایط را درک می‌کنند.

* ملی‌پوشان فوتبال به صحبت‌های مربی کره اهمیت ندهند


سرمربی تیم ملی والیبال در خصوص شرایط تیم ملی فوتبال، بازی برابر کره‌جنوبی و صحبت‌های سرمربی این تیم پیش از بازی با ایران تصریح کرد: بازیکنان ایرانی نباید برای حرف‌های مربی کره اهمیتی قائل باشند، چراکه وی می‌خواست بازیکنان ایران را عصبی کند. فدراسیون جهانی مراقب اتفاقات درون زمین مسابقه است و اجازه نمی‌دهد اتفاق خاصی رخ دهد. در زمین نه داور کره‌ای هست و نه هیچ چیز منفی علیه بازیکنان ایران، پس بهتر است ملی‌پوشان ایران فقط به بازی و پیروزی فکر کنند.

* حضور مردم در انتخابات، صعود فوتبال به جام‌ جهانی و موفقیت والیبال می‌تواند عوامل خوشحالی مردم باشد


وی افزود: برای تیم ملی آرزوی موفقیت میکنم. نباید بگویم که امیدوارم خوششانس باشند، چراکه خوششانسی واژه درستی نیست و باید بگوییم که بازیکنان باید بروند در دهان گرگ! نباید همیشه منتظر شانس باشیم، چراکه ما آرژانتینیها اصطلاحی داریم و میگوییم باید وارد دهان گرگ شد. نمیخواهیم شانس داشته باشیم، بلکه باید بجنگیم و پیروز شویم. امیدوارم که فوتبال بتواند به جام جهانی برود و والیبال هم بتواند نتیجه خوبی کسب کند. مردم از حضور در انتخابات خوشحال هستند و امیدوارم این سه دلیل موجب شود تا مردم باز هم شادمان باشند. من هم خوشحال میشوم وقتی مردم ایران را خوشحال میبینم.