موج جدید بیکاری در اقتصادهای پیشرفته

به گزارش افکارنیوز، سازمان جهانی کار در تازه ترین گزارش خود درباره روند جهانی اشتغال جوانان اعلام کرد: تاثیر بلندمدت بحران اشتغال جوانان می تواند برای چند دهه احساس شود و افراد رنج کسری کار مناسب و معقول را در سراسر زندگی خود احساس کنند.

با وجود برخی از تفاوتهای منطقه ای، نرخ بیکاری جوانان همچنان رو به افزایش است. حدود ۷۳.۴ میلیون نفر جوان هم اکنون بیکار هستند و انتظار می رود نرخ بیکاری جوانان در سال جاری میلادی به ۱۲.۶ درصد برسد که این میزان به نرخ بیکاری اوج بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۹ نزدیک است.

در فاصله سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ تعداد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر به تعداد بیکاران جوان افزوده شده است. نرخ بیکاری جوانان در اوایل سال ۲۰۱۲ به میزان ۱۲.۷ درصد تخمین زده شده بود که این میزان در رقم ۱۲.۴ درصد قرار گرفت، با این حال این نرخ همچنان رو به بالا ماند.

در شمال آفریقا نرخ بیکاری جوانان در سال ۲۰۱۲ بسیار بالا و به میزان ۲۳.۷ درصد بود و هم اکنون نرخ بیکاری زنان در خاورمیانه به میزان ۴۲.۶ درصد است. این نرخ در شمال آفریقا به میزان ۳۷ درصد است.

پایین ترین نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۲ برای شرق آسیا به میزان ۹.۵ درصد و آسیای جنوبی به میزان ۹.۳ درصد بوده است. نرخ بیکاری جوانان در اقتصادهای پیشرفته طی سال ۲۰۱۲ به میزان ۱۸.۱ درصد بود و این احتمال وجود دارد تا سال ۲۰۱۵ در بالای ۱۷ درصد باقی بماند، اما در ۲۰۱۶ این نرخ به کمتر از ۱۷ درصد خواهد رسید.

در یونان و اسپانیا بیش از نیمی از جمعیت اقتصادی فعال را جوانان بیکار تشکیل می دهد. پیش بینی شده که تعداد جوانان بیکار و یا دلسرد شده از پیدا شدن کار در اقتصادهای پیشرفته به ۱۳ میلیون نفر افزایش یابد در حالی که این تعداد در ۲۰۱۲ تعداد ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزارنفر بوده است.

سازمان جهانی کار توصیه می کند که دولتها یک اقدام فوری و هدفمند برای مقابله با بحران اشتغال جوانان ترتیب دهند. ایجاد شغل مناسب و معقول از طریق سیاستهای کلان اقتصادی، سیاست های بازار کار و توسعه کارآفرینی جوانان باید مورد تاکید قرار گیرد.