دولت یازدهم ۱.۹ میلیون واحد مسکن مهر نیمه‌تمام تحویل می‌گیرد

به گزارش افکارنیوز، اتمام پروژه‌های طرح مسکن مهر تا پایان فعالیت دولت دهم یکی از وعده های مدیران وزارت راه و شهرسازی حداقل در دو سال اخیر بوده است. بر این اساس وزیر راه و شهرسازی و تنی چند از معاونانش در ماه‌های اخیر وعده‌های خوشبینانه‌ای برای تکمیل واحدهای مسکونی این طرح و واگذاری آنها به متقاضیان داده‌اند.

با این وجود و در فاصله کمتر از دو ماه تا پایان دولت دهم، امید چندانی به افتتاح پروژه‌های تکمیل شده سال گذشته نیز نمی‌رود، چراکه این واحدهای مسکونی همچنان نزد پیمانکاران به گروگان گرفته شده‌اند تا دولت نسبت به پرداخت طلب‌های مورد ادعای آنها(سازندگان) اقدام کند. این مسئله در شهرک‌های اقماری اطراف تهران حادتر است و برگزاری جلسات متعدد نیز تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است. برآیند این اتفاقات نیز نیمه تمام ماندن حدود ۱.۹ میلیون واحد مسکونی است که بی‌شک دولت یازدهم باید برای آن چاره‌ای بیاندیشد.

علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت دهم به تازگی آمار ساخت مسکن در طرح مهر را ۴.۲۴۴ میلیون واحد مسکونی اعلام کرده که این تعداد مجموع ساخت واحدهای مسکونی در کلانشهرها، شهرهای زیر و بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت، روستاها و همچنین بافت‌های فرسوده شهری است.

لازم به ذکر است تنها از خط اعتباری مسکن مهر برای ساخت مسکن در بافت فرسوده استفاده شده و نمی‌توان چندان آنرا به طرح مهر مربوط دانست. به هر حال بر اساس آماری که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت آنرا منتشر کرده از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳۰۲ هزار واحد این طرح به بهره‌برداری رسیده و قرار است تا پایان سال نیز حدود ۳۰۰ هزار واحد دیگر نیز افتتاح شود.

بررسی این آمار حاکی از آن است که حدود ۲.۲ میلون واحد مسکونی این طرح در روستاها در حال احداث است که ۱.۵ میلیون واحد آن ساخته شده و ۷۰۰ هزار واحد دیگر در حال ساخت است. از سوی دیگر سهم مسکن مهر کلانشهرها، شهرهای زیر و بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز حدود ۲.۲ میلیون واحد است که ۱.۲ میلیون واحد آن تاکنون افتتاح شده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دیگر در حال ساخت بوده و در واقع نیمه تمام هستند.