به گزارشافکارنیوز، محمد حسین فلاح _ رییس انجمن صنعت ریخته‌گری _ با بیان این‌که صنعت ریخته‌گری از قدیمی‌ترین صنایع بشری بوده و ایران نیز همواره از پیشگامان این صنعت بوده است، گفت: تکنولوژی، نیروی انسانی و سرمایه همواره عمده‌ترین مشکلات عدم گسترش صنعت ریخته‌گری نبوده است، بلکه مهم‌ترین مساله‌ای که این صنعت با آن مواجه است کشش بازار است.

وی ادامه داد: کشش بازار اصل حیاتی برای توسعه و بقای این صنعت بوده و این صنعت در کشور با بازار زنده است.

فلاح با بیان این‌که اگر یک خرد متعارف در فضای اقتصاد کلان کشور جاری شود صنعت ریخته‌گری به خوبی می‌تواند به بازویی قوی برای دولتمردان تبدیل شود، گفت: این در حالی است که این صنعت از صنایع انرژی‌بر است و باید در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یارانه خاصی را نظیر صنعت سیمان و تولید فولاد برای آن در نظر می‌گرفتند.

رییس انجمن صنعت ریخته‌گری با تاکید بر این‌که در برخی از استان‌ها صنایع به‌طور عام تا ۶۰ درصد متوقف و تعطیل شده‌اند، گفت: مطالبات برخی از این صنایع از دولت به ۶۰ میلیارد تومان نیز رسیده است و این در حالی است که سرمایه کل آنها در حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی این مطالبات سنگین از دولت این معنی را می‌دهد که دولت در یک دوره از صنایع وام‌های سنگین بدون بهره گرفته است و زمان بازپرداخت این مطالبات نرخ ارز به سه برابر رسیده است.

فلاح با بیان این‌که در یک تعریف ساده تورم به معنی دزدی دولت‌ها از جیب مردم است خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنها برخی از صنایع با ۵۰ درصد ظرفیت خود ادامه می‌دهند، بسیاری از آنها تعطیل شده و بسیاری از آنها نیز با حداقل ظرفیت خود کار می‌کنند.

رییس انجمن صنعت ریخته‌گری اظهار کرد: شروع صادرات بعد از صنایع دستی می‌تواند به صنایع ریخته‌گری منتسب شود و این در حالی است که کشور‌های مختلفی از ما قطعات ریخته‌گری خریداری می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که مطالبات صنعت ریخته‌گری از دولت چه میزان است، تصریح کرد: مطالبات ما از دولت هیچ عدد و رقم خاصی را ندارد ولی سازمان‌های آب کشور، سازمان‌های برق کشور و پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر به دلیل عدم گردش نقدینگی بدهی‌های بالایی به صنعت ریخته‌گری دارند.

فلاح با تاکید بر این‌که بسیاری از کارگاه‌های این صنعت به دلیل فقدان گردش نقدینگی کافی تعطیل شده‌اند، در پاسخ به سوال ایسنا خاطر نشان کرد: تنها در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی خودروسازان به صنعت ریخته‌گری است.

رییس انجمن صنعت ریختهگری در پایان گفت: عمدهترین مطالبات ما از رییس جمهور منتخب مردم این است که کاری کند که بازار تحریک شود، حقیقت را بگوید، با مردم سخنی به راستی گفته تا مشکلات کشور کم شود و در نهایت روحانی، روحانی باقی بماند.