به گزارشافکارنیوز،پونه سروران امروز در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که روزانه به طور متوسط ۸ فنجان یا دو لیتر مایعات می‌نوشند، کمتر به یبوست مبتلا می‌شوند.

وی افزود: یبوست حالتی است که با سفتی مدفوع همراه است و احتمال ابتلا به بواسیر، شقاق و ازهمه مهم تر سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

به اعتقاد این پزشک متخصص، بهترین نوشیدنی‌ها آب آشامیدنی، عصاره میوه و سبزیجات و سوپ رقیق است.

او یادآور شد: خیار(‌۹۶ درصد)، گوجه فرنگی(‌۹۳ درصد‌)، شیر(‌۹۰ درصد‌) و هندوانه(‌۸۵ درصد) از جمله موادغذایی است که دارای آب فراوانی است.

سروران گفت: آشامیدن الکل ونوشیدنی‌های کافئین دار از جمله چای وقهوه سبب کم شدن آب بدن می‌شوند و باید از مصرف آن‌ها خودداری کرد‌.

وی گفت: ارزش فیبرهای غذایی و تحرک بدنی را در کاهش ابتلا به یبوست نباید نادیده گرفت و باید به این نکنه توجه کرد که علاوه بر افزایش مصرف مایعات، تغذیه مناسب‌، فیبر غذایی و ورزش هنوز هم در پیشگیری از یبوست موثرند.

کارشناس گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: بر اساس تحقیقات گزارش شده در حال حاضر حدود ۱۹ درصد مردم جهان از یبوست رنج می‌برند و وقتی سخن از یبوست می‌شود منظور قوام مدفوع است نه دفعات اجابت مزاج.

سروران گفت: مصرف آب و مایعات در پیشگیری از یبوست موثرند، در حالی که ورزش و فیبر غذایی، ممکن است بر تعداد اجابت مزاج تاثیر گذارد، همچنین بار دیگر تاکید میشود که برای افزایش حرکات روده، روزانه حداقل ۲ لیتر آب و ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر غذایی که در میوه جات و سبزیجات فراوان است، استفاده کنید.