زمينلرزهاي به قدرت ۶.۳ در مقياس ريشتر سواحل جزيره هونشو ژاپن واقع در شرق اين کشور زلزلهزده را لرزانده است.

به گزارش پرس تی‌وی از توکیو، زمین لرزه صبح سه‌شنبه(۲۳ فروردین) جزیره هونشو ژاپن، ساختمان‌های توکیو پایتخت این کشور را نیز لرزاند.

مرکز لرزه‌نگاری چین، مرکز این زلزله را در زوایه ۳۵.۴ درجه‌ای سمت شمال و زاویه ۱۴۰.۷ درجه‌ای شرق و در عمق بیست کیلومتری زمین، اعلام کرده است.

برخی گزارش‌ها همچنین از وقوع چندین پس لرزه پس از زمین‌لرزه ۶.۳ ریشتری استان چیبا در نزدیکی فوکوشیما و نیروگاه دائیچی خبر داده‌اند.

این خبر در حالی منتشر شده است که نتایج جدیدترین برآوردها، بحران هسته‌ای ژاپن که به دنبال زمین‌لرزه بی سابقه و سونامی سهمگین ماه گذشته در این کشور به وجود آمده است را با حادثه انفجار هسته‌ای در نیروگاه چرنوبیل اوکراین برابر دانسته است.

در همین حال، دولت ژاپن که اکنون میزان شدت این حادثه را ۵ برآورد کرده است، قصد دارد این میزان را به ۷ افزایش دهد.

زلزله ۸.۹ ریشتری یازدهم مارس(۲۰ اسفند) در ژاپن، که در سواحل شمال شرقی این کشور به وقوع پیوست، سونامی سهمگین ۷ متری و ۵۰ پس لرزه را به دنبال داشت.

این زمین‌لرزه همچنین با از کار انداختن سیستم خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای دائیچی فوکوشیما در مرکز ژاپن، بحران هسته‌ای را در این کشور پدید آورد. از آن زمان به بعد بیشتر شش رآکتور هسته‎ای موجود در این نیروگاه به دلیل انفجار، آتش‌سوزی یا ذوب نسبی مواد هسته‌ای، آسیب دیده‌اند.

بنابر گزارش پلیس ملی ژاپن، آمار قربانیان و مفقوین زمین لرزه و سونامی ماه مارس ۲۰۱۱ میلادی در سواحل شمال شرقی این کشور به ۲۸ هزار تن افزایش یافته است.

زمين لرزه ماه مارس ژاپن، مرگبارترين فاجعه طبيعي در اين کشور از زمان وقوع زلزله کانتو به شمار ميآيد که بيش از ۱۴۲ هزار قرباني برجاي گذاشت.