تایم: نامه ۲۰۰۶ روحانی نویددهنده دورانی آرام و منطقی است

به گزارش افکارنیوز، هفته نامه «تایم» در مطلبی به نامه‌ سال ۲۰۰۶ حسن روحانی به این نشریه آمریکایی اشاره کرد و بر اساس محتوای همان نامه، به تحلیل مواضع وی به عنوان رئیس جمهور در قبال مسئله هسته‌ای ایران پرداخت.

تایمز در ابتدای مطلب خود، بخش نخست نامه روحانی را نقل کرده؛ بخشی که در آن آمده: «ایرانِ مجهز به سلاح هسته‌ای، منطقه را بی‌ثبات می‌سازد، رقابت تسلیحاتی در منطقه به وجود می‌آورد و منابع کمیاب در منطقه را به هدر می‌دهد. اکنون زرادخانه هسته‌ای آمریکا و سیاست آن برای اطمینان از وضعیت استراتژیک اسرائیل را در نظر بگیرید. در این صورت، بمب ایران هیچ منفعت امنیتی برای آن ندارد. علاوه بر این، برخی دلایل اسلامی وجود دارد که چرا یک کشور اسلامی و در حال پیشرفت، نباید تسلیحات کشتار جمعی، تولید و از آنها استفاده کند.»

این نشریه با اشاره به اینکه این جملات را حسن روحانی در سال ۲۰۰۶ برای تایم نوشته، افزود: هفت سال بعد از نگارش این نامه، روحانی بعد از پیروزی شگفت‌آور در انتخابات ۱۴ ژوئن، قرار است رئیس جمهور ایران شود. او با غلبه بر سایر کاندیداهای اصولگرا، بیش از ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص داد. اکنون توجهات بر این متمرکز شده است که روحانی چگونه ایران را به ویژه در زمینه برنامه هسته‌ای، به پیش می‌برد آنهم برنامه‌ای که به چند دور تحریم منجر شده و به اقتصاد ایران آسیب رسانده است.

این نشریه در ادامه با اشاره به مواضع روحانی در نخستین کنفرانس خبری که دوشنبه برگزار شد، نوشت: او با تاکید بر میانه‌رو بودن خود، گفته دولتش شفافیت بیشتری در زمینه برنامه هسته‌ای نشان خواهد داد.

به نوشته این هفته نامه آمریکایی، روحانی در بخش دیگری از نامه سال ۲۰۰۶ خود آورده: «بنابراین انگیزه تعجیل(برخی) در بزرگنمایی اوضاع و ایجاد بحران چیست؟ آیا علت آن منافعی است که افراط‌گرایان در سراسر جهان، از افزایش تنش و ایجاد بحران دارند؟ اگر با خونسردی مانع این بحران نشویم و اگر خطای محاسباتی ادامه یابد، اوضاع به آسانی به بحران تبدیل می‌شود. اکنون زمان آن است که پیروی از عواطف و احساسات و جنگ طلبی را متوقف کنیم، مکثکنیم و دو چندان به مسیری که در پیش گرفته‌ایم، بیاندیشیم.»

تایم با نقل این بخش از نامه روحانی نوشت: تمایل او برای ممانعت از «جنگ‌طلبی و پیروی از احساسات»، اکنون نیز به اندازه همان زمان، نکته خوبی به شمار می‌آید و مورد استقبال است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده: البته کسانی که انتظار تغییری بزرگ و مهیج داشتند، نباید منتظر بمانند. روحانی و سایر تشکیلات سیاسی ایران مدت‌هاست بر موضع تهران مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی علاقه‌ای به تولید تسلیحات هسته‌ای ندارد، تاکید دارند. حق این کشور برای دنبال کردن اهداف توسعه هسته‌ای، نیز بحثی ملی است که ایرانیان را از همه طیف‌های سیاسی متحد می‌کند. حسن روحانی نیز در این کنفرانس خبری درباره سیاست‌های قلدرمآبانه و یکطرفه آمریکا و متحدانش هشدار داده است.

تایم نوشت: روحانی در زمان هدایت مذاکرات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، توانست رهبران ایران را به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم متقاعد کند. اما از آن زمان تاکنون، اوضاع تغییر کرده است. هر چند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره خطر عبور ایران از خط قرمز در برنامه هسته‌ای‌اش هشدار داده، اما روحانی نیز اکنون گفته او نیز توقف غنی‌سازی را بررسی نخواهد کرد.

در پایان این مطلب آمده: از طریق قضاوت روحانی با سخنانش در سال ۲۰۰۶، جهان میتواند به رویکرد آرام و منطقی رئیس جمهور منتخب ایران امیدوار باشد؛ فردی که پوچی و بیهودگی تنشهای نظامی را درک میکند. اکنون باید منتظر بمانیم و ببینیم رویکرد دیپلماتیک روحانی، چه ارمغانی برای صلح منطقهای به همراه خواهد داشت.