به گزارش بی بی سی فارسی ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می گوید که محمد خزاعی که از نیویورک به قاهره رفته، قرار است با شماری از مقام های مصری ملاقات کند.

این نخستین سفر یک مقام ایرانی به مصر پس از تحولات این کشور و استعفای پیش از موعد حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین مصر در نتیجه تظاهرات مردمی است.

به گزارش خبرآنلاین پیش از این صالحی ابراز تمایل کرده بود چنانچه از سوی مقامات مصری دعوت شود به این کشور مسافرت خواهد کرد. رامین مهمانپرست نیز در گفت وگویی که با خبرآنلاین داشت نسبت به این موضوع گفت: «اقداماتی را در دست بررسی داریم و این موضوع در حال پیگیری است.»

هرچند وزیر امور خارجه مصر هفته گذشته نسبت به آنچه دخالت ایران در امور کشورهای عربی خواند، هشدار داده بود اما پس از سقوط حسنی مبارک، امیدها به عادی سازی روابط ایران و مصر افزایش یافته است.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران به تازگی با ارسال پیام کتبی برای همتای مصری خود، از او برای سفر به تهران دعوت کرد. نامه آقای صالحی را مجتبی امانی، رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران به وزیر خارجه مصر تحویل داده بود.

وزیر خارجه مصر در دیدار با رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران، خواستار ادامه تلاش ها برای بهبود روابط دو کشور شد.

پیش از این و برای نخستین بار ظرف سه دهه گذشته، مصر با عبور دو ناو نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از کانال سوئز برای رسیدن به سواحل سوریه موافقت کرده بود.

این اقدام در گرماگرم ناآرامی ها در مصر انجام شد و برخی از ناظران منطقه ای آن را نشانه ای دیگر از افزایش احتمال عادی سازی روابط ایران و مصر دانستند.

در همین حال یک منبع آگاه در دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر در خصوص سفر سفیر ایران در سازمان ملل به قاهره ضمن اشاره به طبیعی بودن این سفر با توجه به عضویت خزاعی در بانک ایران و مصر بر اهمیت این سفر در شرایط جاری تاکید کرد.

به گزارش مهر این منبع مطلع گفت: سفر خزاعی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل به قاهره با توجه به عضویت وی در هیئت مدیره بانک ایران و مصر انجام شده است.

وی افزود: آقای خزاعی با توجه به این مسئولیت هر سال برای شرکت در جلسات به مصر سفر داشته و بر همین اساس سفر اخیر وی طبیعی است.

وی در عین حال بیان داشت: باتوجه به تحولات اخیر مصر و اظهارات وزرای خارجه ایران و مصر درباره از سرگیری روابط سفر خزاعی حایز اهمیت است. در این سفر احتمالا دیدارهایی بین خزاعی و مقامات مصری برگزار خواهد شد.