تلاش تایمز اسرائیل برای تخریب وجهه روحانی

به گزارش افکارنیوز، روزنامه «تایمز اسرائیل» در گزارشی به تحلیل مواضع حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب کشورمان درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و با اشاره به نخستین کنفرانس خبری او نوشت: سخنان روحانی باعثاین خوشبینی ناظران شده که ایران یا مسیر برنامه هسته‌ای خود را تغییر می‌دهد و یا حداقل فعالیت خود را کُند و آرام می‌سازد. اما بررسی دقیق اقدامات روحانی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد، تصویر تیره‌ای را نشان می‌دهد.

این روزنامه سپس به مواضع روحانی اشاره کرد و نوشت: رئیس جمهور منتخب ایران با دادن تعهد برای طی کردن مسیر میانه‌روی، تاکید کرده به منظور کاهش‌ تحریم‌های بین‌المللی، در زمینه پرونده هسته‌ای همکاری نزدیکتری با غرب خواهد داشت. به علاوه، او خواستار شفافیت‌ بیشتر در برنامه هسته‌ای ایران شد تا برای کل جامعه جهانی روشن سازد اقدامات و فعالیت‌های ایران در چارچوب مکانیزم و قوانین بین‌المللی است.

تایمز اسرائیل در بخش دیگری از مطلب خود آورده: روحانی به عنوان رئیس هئیت مذاکره‌کننده، غنی‌سازی اورانیوم را طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ به حالت تعلیق در‌آورد. اما «ساسان عقلانی»، محقق مسائل ایران در موسسه «چتم هاوس» گفت، این روحانی بود که غنی‌سازی را در دوران محمد خاتمی، رئیس‌‌جمهور اسبق ایران از سر گرفت.

«زیف ماگن»، محقق مسائل ایران در مرکز مطالعات استراتژیک در مرکز «بگین – سادات» نیز گفته، روحانی خود به لزوم داشتن برنامه هسته‌ای پیشرفته معتقد و مایل است از زبان نرم به عنوان تاکتیکی به نفع خواست هسته‌ای ایرانی‌ها استفاده کند.

وی به روزنامه تایمز اسرائیل گفت: روحانی به آرمان‌های آیت‌الله خمینی اعتقاد راسخی دارد و موافق انرژی هسته‌ای ایران نیز است؛ موضوعی که کلمه رمز برای تسلیحات هسته‌ای به شمار می‌آید.

وی افزود: روحانی نیز کمتر از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران خصم اسرائیل نیست. تنها تفاوت میان این دو، سبک و شیوه آنهاست.

طبق گزارش نشریه فارین پالیسی نیز، سخنرانی حسن روحانی در سال ۲۰۰۴ نشان می‌دهد، هدف رئیس جمهور جدید ایران، قرار دادن جهان در مقابل عمل انجام شده است. او در این سخنرانی گفته بود، «اگر روزی بتوانیم چرخه سوخت را کامل کنیم و جهان ببیند که دیگر گزینه‌ای ندارد، آن زمان شرایط متفاوت خواهد بود. جهان نمی‌خواست پاکستان بمب هسته‌ای داشته باشد و برزیل چرخه سوخت داشته باشد اما پاکستان بمب خود را ساخت و برزیل هم دارای چرخه سوخت است و جهان نیز همکاری با آنها را آغاز کرده.»

ماگن در بخشی از سخنان خود مدعی شد: ایران تسلیحات هسته‌ای را به عنوان ابزاری تهاجمی و دفاعی تلقی می‌کند. با توجه به موفقیت ایران در مدیریت کردن جامعه بین‌المللی طی بیش از یک دهه مذاکرات بی‌ثمر، باعثشده تهران دلیلی برای تغییر مسیرش نداشته باشد.

وی ادامه داد: ایران در حال حاضر در جایگاه برتر قرار دارد. او تصمیمگیری میکند و همه در غرب سراسیمه به این سو و آن سو میروند. این احمقانه است که روحانی این شرایط را از دست بدهد. این اقدام همچنین خودکشی سیاسی خواهد بود.