اخوان المسلمین مصر دست به اسلحه نخواهند برد
گروه بین الملل؛

یک کارشناس مسایل بین المللی درباره تحولات اخیر مصر و احتمال رسیدن به شرایط سوریه، گفت: بعید به نظر می‌رسد مصر به سمت جنگ داخلی برود.

به گزارشافکار نیوز،محسن جلیلوند اظهار داشت: اخوان المسلمین دست به اسلحه نخواهد برد و وضعیت ارتش در مصر نیز متفاوت از سوریه است.

وی ادامه داد: در سوریه گروه های متفاوتی وجود دارند که در حال فعالیت هستند ولی در مصر گروه های دیگر غیر از اخوان در شرایطی نیستند که تحرک قابل ملاحظه ای انجام دهند.

این استاد دانشگاه در مورد وضعیت ارتش مصر عنوان کرد: این ارتش تحت نظارت آمریکاست چون همانطور که می دانیم آمریکا سالی دو میلیارد دلار به ارتش این کشور کمک می کند ولی ارتش سوریه از کشورهای دیگر مستقل است و به صورت مستقل عمل می کند.

جلیلوند با اشاره به اینکه بعد از به وجود آمدن هر تحول اجتماعی مدت زمانی طول می کشد تا جامعه به ثبات برسد، تصریح کرد: در انقلاب اسلامی ایران هم چند سالی طول کشید تا کشور به ثبات برسد ولی در مجموع رسیدن به آرامش بستگی به عمق تحولات ایجاد شده دارد ولی این تنش ها محصول شرایط گذار جامعه به دموکراسی است.

وی درباره چرایی وضعیت کنونی مصر با توجه به اینکه مرسی با رای مردم به قدرت رسیده بود، گفت: هر چند مرسی به صورت دموکراتیک و از طریق آرای مردم به قدرت رسید ولی نباید این موضوع را از نظر دور داشت که تنها ۵۰% مردم در آن انتخابات شرکت کردند و از آن تعداد نیز تنها ۵۰% به مرسی رای دادند و این به آن معناست که مرسی تنها با رای یک چهارم مردم مصر به قدرت رسیده است.

این کارشناس مسایل بین المللی افزود: با توجه به اینکه در خاورمیانه هنوز ساز و کار رفتارهای دموکراتیک نهادینه نشده است و گروه های مخالف نظراتشان را در کف خیابان اعلام می کنند، در مصر نیز گروه های مخالف به این رفتار روی آورده اند.

جلیلوند در مورد تحرکات احتمالی اخوان در شرایط موجود خاطر نشان کرد: اخوان المسلمین نشان داده است اهل خشونت نیست چون اگر تمایل به انجام تحرکات خشونت آمیز داشت در زمان ناصر و مبارک که سرکوب شد این استراتژی را در پیش می گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به دو موضوع به عنوان عوامل ایجاد بحران فعلی در مصر، تصریح کرد: این موضوع از دو زاویه قابل بررسی است که یکی مبحثمنافع آمریکا در مصر است که آنها دائما در پی تامین منافع خود هستند و برخی از جهت گیری های مرسی به مذاقشان خوش نیامدو دیگر مساله ارتش در مصر است که نهاد قدرتمندی محسوب می شود و در دست سکولارهاست هر چند که مرسی سعی کرده بود در جهت گیری هایی نظر ارتش را نیز تامین کند ولی در مجموع، ارتش با تصمیم گیری‌هایش چندان موافق نبود و هر جا این دو پارامتر با هم جمع شوند باید منتظر ایجاد تحولاتی بود.

وی در مورد وضعیت حال حاضر اخوان المسلمین اظهار داشت: این گروه باید خود را با تحولات امروز مصر هماهنگ کند چون در این کشور گروه های سلفی گری و بنیاد گرایی دیگر مورد استقبال نیستند و از جهت دیگر اخوان باید سعی کند گروه های دیگر سیاسی و خصوصاً ارتش را به رسمیت بشناسد تابتواند دوباره در تحولات آینده مصر نقشی ایفا کند .