عرضه سراسری بنزین یورو ۴ بهانه گرانی بنزین می شود؟

به گزارشافکارنیوز، روز بیست و هشتم خرداد برخی تانکرهای سوخت رسانی به جایگاههای عرضه فرآورده های نفتی تهران، در محل سوخت گیری انبار ری با سوخت یورو ۴ پُر شدند. این اقدام که پس از بارها خلف وعده مدیران مسئول برای آغاز عرضه بنزین یورو ۴ در طی سالهای گذشته، بدون اطلاع رسانی قبلی صورت گرفته بود نه تنها مصرف کنندگان سوخت بلکه جایگاهداران عرضه سوخت را نیز غافل گیر کرد.
به گفته برخی فعالان عرضه فرآورده های نفتی در تهران، با کسب اطلاع از اینکه بنزین یورو ۴ به جای بنزین معمولی همیشگی به برخی جایگاهها تحویل می شود، در این جایگاهها عرضه بنزین تا رسیدن حجم ذخایر جایگاه به صفر انجام گرفت تا بنزین جدید ارسال شده به صورت خالص عرضه شود.
در برخی از جایگاههای منتخب زمان رسیدن ذخیره بنزین جایگاه به صفر تا زمان رسیدن بنزین یورو ۴ به جایگاه چند ساعتی فاصله داشت که این امر موجب از مدار سرویس خارج شدن پمپ بنزین هایی شد که در نقاط پرتقاضای شهر واقع شده اند.
پس از گذر از عرضه غافل گیرانه بنزین یورو ۴، چالش بعدی در عرضه بدون ذخیره سازی بنزین نمود پیدا کرد. زمانی که بنزین تولیدی در پالایشگاه مستقیما با خروج از خطوط لوله انتقالی در تانکرها بارگیری شده و به جایگاههای عرضه منتقل شد، کسری های قابل توجه در جایگاههای عرضه در اندازه گیری سوخت ورودی و سوخت به فروش رسیده، داد جایگاهداران را درآورد.
در خصوص میزان تبخیر بنزین یورو ۴ در جایگاهها علی رغم گذشت بیش از ۱۷ روز از عرضه بنزین یورو ۴ هنوز اخبار ضد و نقیضی از بی تمایلی جایگاهداران از ادامه عرضه بنزین یورو ۴ شنیده می شود.
تمامی این شایعات با پاسخ گویی مناسب مسئولان امر در دو شرکت مسئول در تولید و عرضه بنزین یعنی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قابل رفع بود اما در تماس های مکرر خبرنگار تسنیم، برخی مسئولان اذعان داشتند که نیازی به اطلاع رسانی در وهله کنونی نمی بینند.
در حالی که هنوز میزان تولید و ذخیره بنزین یورو ۴ به مقدار قابل پشتیبانی عرضه نرسیده است و از سویی دیگر تغییرات موتور خودروهای داخلی به منظور مصرف بنزین یورو ۴ انجام نگرفته است، این سوال مطرح می شود که چرا شتاب زده عرضه بنزین یورو ۴ آغاز شد که افزایش سطح مطالبات مردم را بدون پشتوانه در پی داشته باشد؟
پاسخ این سوال را باید در پی تلاشهای مسئولان دولتی در افزایش نرخ بنزین در جریان تصویب قانون بودجه سال جاری دنبال کرد. زمانی که نمایندگان مجلس نهم، دلایلی چون لزوم اجرای فاز دوم هدفمندی و کاهش جذابیت قیمت سوخت در قاچاق را برای افزایش نرخ بنزین در موقعیت فعلی اقتصاد کشور کافی ندانستند.
به نظر می رسد دولت با آغاز عرضه بنزین یورو ۴ و افزایش سطح مطالبات عمومی، افزایش قیمت بنزین را در پایان دولت دهم هدفگذاری کرده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران پایان خرداد در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، یکی از شروط ضمانت اجرایی عرضه سراسری بنزین یورو ۴ را افزایش قیمت مصرف این حامل انرژی اعلام کرده بود.
هم اکنون تولید روزانه بنزین یورو ۴ در پالایشگاههای کشور به ۲۱ میلیون لیتر رسیده و به جز انبار ری در جنوب تهران، ذخیره سازی این فرآورده نفتی در انبارهای کن و قوچک نیز در برنامه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی قرار گرفته است.