میزان صادرات خودروی ایرانی طی سه ماهه اول ۹۲
گروه اقتصادی:

طبق جدید ترین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در خرداد ماه تنها ۱۱۶دستگاه خودروی سواری به خارج از کشور صادر شده است و بیشتر صادرات در این حوزه به صادرات قطعات و لوازم یدکی محدود شده است.

به گزارشافکارنیوز، آذربایجان و اوکراین دو کشوری هستند که مقصد عمده خودروهای صادراتی ایران بوده اند. سهم سایپایی ها در صادرات خودرو بیش از گروه خودروسازی ایران خودرو بوده است؛ به طوری که در آخرین ماه بهار ۹۲،۳۲دستگاه تیبا و ۶۰ دستگاه تندر ۹۰ به آذربایجان صادر شده است. صادرات ۲۴دستگاه رانا به اوکراین، تمامی فعالیت صادراتی ایران خودرو در خرداد ماه ۹۲ بوده است.

گرچه صادرات خودروی سواری کاهش چشمگیری را تجربه می کند اما در مقابل تنها در خرداد ماه ۱۴۰۰بدنه پراید و سمند به عراق صادر شده است و ظاهرا خودروسازان کاهش صادرات را اینگونه جبران کرده اند.

در مقابل کاهش صادرات خودروی سواری، صادرات تراکتور های نو و مستعمل در فهرست صادراتی های خرداد ماه خودنمایی می کند.

در کل در سه ماهه نخست سال جاری ۱۱۲۶دستگاه خودرو به ارزش ۹میلیون دلار به خارج صادر شده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته نزدیک به ۹۲درصد کاهش داشته است. عراق، آذربایجان و اوکراین سه مقصد عمده خودروهای صادراتی ایران هستند.

همچنین به گفته گمرک جمهوری اسلامی ایران، میانگین قیمت هر خودروی سواری صادراتی طی سه ماهه نخست سال ۱۳۹۲ مبلغ ۷,۸۴۷ دلار بوده که نسبت به سال گذشته، افزایش ۴۰.۹۱ درصدی را تجربه می کند.

میانگین قیمت هر دستگاه رانای صادراتی ۱۷میلیون تومان ذکر شده است. همچنین هر دستگاه تیبا و ال ۹۰ صادراتی نیز به ترتیب ۱۸ و ۲۲میلیون تومان بوده است. گرچه در خرداد ماه پراید، ارزان ترین خودروی ساخت داخل به عراق صادر نشده است، اما میانگین قیمت هر دستگاه پراید ۱۳۱ صادراتی در فروردین ماه ۹۲، ۱۱میلیون و ۸۸۰هزار تومان عنوان شده است.