فرصت‌طلبی برخی افراد در اماکن مذهبی

به گزارش افکارنیوز،مدتی است در برخی اماکن مذهبی شاهد افرادی هستیم که با حضور در این اماکن مقدس به عناوین مختلف از کمک به مسجد، کمک به هیئت تا کمک به موسسات خیریه برای حمایت از مستمندان و نیازمندان با نشان دادن یک کارت شناسایی از یک موسسه خیریه که عمدتا جعلی هم می باشد از مردم وجوه قابل توجهی اخذ می کنند. نه اینکه ما باید همه موسسات خیریه و مردمی را با یک نگاه ببینیم اما بعضی با سوء استفاده از همین عناوین برای خود بازاری گرم کرده اند.

اما کسانی که برای زیارت قبور اموات و مزار مطهر شهدا در بهشت زهرا(س) حاضر می شوند این مدل کاسبی را در لباسها و عناوین مختلف مشاهده کرده اند. این افراد با حضور در قبورگذشتکان و سوء استفاده از جو معنوی و اعتقادات دینی مردم به صدقه و خیرات برای اموات با دادن یک برگه جعلی به عنوان رسید و غیر قابل پیگیری، مبالغی را از ۵۰۰ تومان تا ۱۰هزار تومان اخذ می کنند.

اگر چه اجر معنوی کسانی که این مبالغ را بدون هیچ چشم داشتی و فقط برای رضای خدا و احسان برای اموات و گذشتگان خود می پردازند نزد خداوند محفوظ است اما مسئولین ذیربط در سازمان بهشت زهرا(س) و دیگر اماکن مقدس هم نباید نسبت به این موارد و سوء استفاده افراد فرصت طلب ساکت باشند و اقدام لازم را در جهت جلوگیری از کلاهبرداری آشکار در این مکانهای مقدس به عمل بیاورند.


با شکایت برخی خانواده شهدا در همین رابطه بر‌آن شدیم جهت روشن شدن موضوع، با برخی مسئولان مربوطه اعم از مسئولان سازمان بهشت زهرا و مسئولین صندوق های خیریه که در بهشت زهرا فعالیت دارند تماس بگیریم و با آنها صحبت کنیم.

فعالیت بدون مجوز موسسات خیریه در اماکن مذهبی / دفتر در شهرستان فعالیت غیر مجاز در تهران

مدیر عامل یکی از همین انجمن های خیریه که دفتر اصلی آن در شهرکرج می باشد و درهشتگرد هم دفتر خیریه شعبه دارد و از معرفی نام خود هم طفره رفت، خانمی بود که در پاسخ به این سوال: آیا موسسه شما برای جمع آوری وجوهات نقدی از زائرین بهشت زهرا(س) از سازمان بهشت زهرا مجوز دارد یا خیر؟ گفت: ما کسی را برای دریافت هیچ مبلغی در بهشت زهرا نداریم و حتی برای جمع اوری وجوهات نقدی در بهشت زهرا مجوزی از سازمان دریافت نکرده ایم، اما موسسه ما ثبت شده و قانونی است.
رسیدی که برخی موسسات خیریه در قبال کمک های نقدی به خیرین تحویل می دهند


مسئول این خیریه ضمن تکذیب دریافت وجوهات توسط افراد این موسسه اضافه کرد: افرادی با سوء استفاده از قبوض کمک های نقدی مبادرت به گرفتن کمک های نقدی از زائرین می کنند که برخی از انها را شناسایی و حتی از آنها شکایت کرده ایم که هنوز به نتیجه نرسیده ایم!

ایشان بدون پاسخ به این سوال که در پشت قبض ها شماره حساب بانکی این موسسه خیریه درج شده است و بدون شک مبالغی هر چند اندک به این حساب توسط خیرین واریز می‌شود خبرنگار تهران پرس را تهدید کرد و گفت: ما این موضوع را از طریق فرمانداری کرج پیگیری میکنیم تا بفهمیم هدف شما از پیگیری این موضوع چییست و چه نفع و ضرری برای خیریه ما دارد!

مسئول خیریه در پایان بدون توجه به اقدام غیر قانونی موسسه خود با اتهام زنی به نگهبانان مستقر به سازمان بهشت زهرا(س) گفت: بعضی از نگهبان های مستقر در بهشت زهرا(س) با گرفتن مبالغی به عنوان رشوه از افرادی که با کارت جعلی در قطعات وجوهات دریافت می کنند باعثرشد چنین افراد سود جویی شده اند! که ما از مسئولین بهشت زهرا می خواهیم اول با نگهبانان مستقر در بهشت زهرا(س) برخورد نمایند.



رسیدی که برخی موسسات خیریه در قبال کمک های نقدی به خیرین تحویل می دهند

نمونه ای از کارت های شناسایی که به گفته مسئولان موسسات خیریه با جعل آنها وجوهات دریافت می نمایند




با تلفن همراه مدیر عامل یکی دیگر از موسسه های خیریه که در بهشت زهرا(س) فعالیت دارند تماس گرفتیم، خانمی که خود را منشی مدیر عامل موسسه معرفی کرد، با اشاره به داشتن مجوز قانونی در ثبت گفت: ما هماهنگی لازم را با مسئولین سازمان بهشت زهرا(س) جهت دریافت وجوهات نقدی کرده ایم و هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد و قبوض صادره مورد وثوق ما است.

وی برای اینکه بعدها با پیگیری قضایی سازمان بهشت زهرا(س) مواجه نشود ادامه داد: البته بعضی ها با جعل از قبوض ما وجوهی را از زائرین اموات دریافت می کنند که هیچ ارتباطی به ما ندارند.

نکته قابل تامل در عملکرد اینگونه موسسات اینجاست که بسیاری از این انجمن ها و موسسات خیریه دفاتر اصلی شان در شهرستان های مجاور می باشد ولی وجوهات خود را از تهران جمع آوری می کنند.

کمیته امدام امام خمینی(ره) تنها متولی جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی در بهشت زهرا(س) می باشد

در ادامه پیگیری ها با مدیر روبط عمومی سازمان بهشت زهرا(س) موضوع را مطرح، که ایشان ضمن استقبال از پیگیری خبر اعلام کردند: سازمان بهشت زهرا(س) به جز ایامی که مربوط به روزهای پایانی سال در اسفند ماه و آغاز سال نو تحصیلی در مهرماه است هیچ مجوزی به موسسات خیریه برای جمع آوری کمک های نقدی نداده است و از نظر ما متولی جمع آوری کمکهای نقدی و غیر نقدی برای آن ایام ذکر شده فقط کمیته امداد امام خمینی(ره) است که از قبل با مسئولین مربوطه هماهنگی لازم را انجام داده ایم.

سعید خال مدیر روابط عمومی سازمان بهشت زهرا(س) ضمن برخورد شدید سازمان با فعالیت چنین موسساتی در بهشت زهرا(س) افزود: در صورت مشاهده اینگونه موارد با هماهنگی های لازمی که با نیروهای دژبان صورت گرفته است ضمن بازداشت فرد مورد نظر برخورد کاملا قانونی و قضایی با مسئولان این موسسات خیریه و حتی اشخاصی که شخصا مبادرت به فعالیت هستند صورت خواهد پذیرفت. لذا همین جا اعلام میکنیم در مورد این موسسات متخلف هم انشالله برخورد قانونی صورت می پذرید.

وی ادامه داد: سازمان بهشت زهرا(س) اجازه نخواهد داد افرادی با سوء استفاده از اعتقادات مذهبی و احساسات حاکم بر روحیه پاک زائرین محترم و خانواده معظم شهدا دست به انجام چنین کاری بزنند و اگر قرار است احسان و صدقه ای برای روح اموات و گذشتگان توسط خانواده ها و زائرین انجام بپذیرد باید از طریق نهادهای کاملا قانونی و شناخته شده از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام شود.

خال خاطر نشان کرد: زائرین می توانند در صورت مشاهده موارد مشکوک و ارائه نظرات و بیان مشکلات در تمام زمینه ها که در حیطه وظایف سازمان بهشت زهرا(س) می باشد با شماره تلفن ۵۵۲۰۱۰۳۱ تماس حاصل و به واحدهای بازرسی سازمان، حراست و روابط عمومی گزارش خود را اعلام نمایند.

خانه شهید گلزار شهدا در خدمت خانواده معظم شهدا و زائرین گرامی است

علی رضا اکبری مدیر خانه شهید گلزار شهدای بهشت زهرا(س) با اشاره به گلایه برخی خانواده شهدا نسبت به افرادی که در قطعات شهدا با ارائه قبض های جعلی وجوهاتی را دریافت می نمایند گفت: برخی از خانواده معظم شهدا به این مرکز مراجعه کرده و از رویه جمع آوری وجوهات توسط برخی موسسات خیریه گلایه داشته اند و قبوضی را که بابت نذورات دریافت کرده اند را به این مرکز تحویل داده اند که بعضا، قبوض جعلی بوده است و وجهه بدی در گلزار شهدا ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی سودجویان با در دست داشتن یک دسته قبض به نام موسسه خیریه یا کمک به هیئات مذهبی مبالغی را دریافت می کنند و چون بعضی پدران و مادران مظم شهدا به علت کهولت سن و یا نداشتن سواد با برخورد اولیه با این افراد مبلغی را به احسان و خیرات فرزند شهیدشان پرداخت می کنند و اصلا به دنبال قبض و رسید نیستند، اما همین روحیه معنوی زائرین باعثسودجویی افرادی شده است که از این طریق برای خود کسب درآمد می کنند.

اکبری اضافه کرد: خانه شهید در تمام روزهای هفته حتی جمعه ها از ساعت ۸ صبح الی ۴ بعد ازظهر در خدمت خانواده معظم شهدا و ایثارگران و زائرین گرامی است فلذا از زائرین مزار مطهر شهدا خواسته ایم در صورت مشاهده چنین افرادی موضوع را به این مرکز واقع در قطعه ۲۵ گلزار شهدا به عنوان تنها متولی سازمان بنیاد شهید و امورایثارگران درگلزارشهدای بهشت زهرا(س) اطلاع دهند تا برخورد لازم و قانونی با این افراد انجام بپذیرد.

مدیر خانه شهید ضمن گلایه از نیروهای انتظامی و قضایی گفت: متاسفانه در موارد بسیاری این افراد سود جو دستگیر و تحویل نیروی انتظامی داده شده است ولی وقتی به مراجع قضایی ارجاع داده می شوند شاهد آن هستیم که این افراد به راحتی آزاد و دوباره کار خود را ادامه می دهند.

وظیفه ما در قبال افراد سود جو چیست؟

اما وظیفه زائرین اماکن مقدس در مواجه با افراد سودجو که اکثرا با ظاهری موجه مشغول به فعالیت می باشند چیست؟

۱) وجوهات نقدی خود را فقط به صندوق های صدقات کمیته امداد امام خمینی(ره) مستقر در اماکن مذهبی یا صندوق های معتبر دیگر که در مساجد مستقر می باشند بریزیم.

۲) بسیاری از مساجد برای کمک به خانواده های مستضعف یک صندوق حمایت، مختص به این امر دارند که شما می توانید کمکهای نقدی و غیر نقدی خود را به مسئولین و روحانیون مساجد تحویل بدهید.

۳) در مکان های عمومی و اماکن مقدس به افرادی که با نشان دادن یک کارت شناسایی ناشناخته از شما در خواست کمک نقدی می‌کنند به هیچ وجه اعتماد نکنید چرا که ساخت یک کارت شناسایی جعلی با هر عنوان با تکنولوژی ساده امروزی کاری بسیار ساده و کم هزینه است.

۴) مبالغ هر چند اندک شما اگر به شکل صحیح به دست نهادهای مربوطه برسد می تواند ضمینه ساز حل مشکل و گرفتاری یک خانواده باشد پس در پرداخت وجوهات به افراد ناشناس و غیرمسئول جدا خودداری فرمایید.

۵) در مواجه با این افراد سریعا مراتب مسئول در مکان مورد نظر را با خبر کنید تا پیگیری از سوی مراجع ذیطلاح صورت پذیرد.