به گزارش افکارنیوز، ایران به دلیل نگرانی از وجود نوعی بیماری قارچی در غلات هندی، از این کشور گندم وارد نمی کند. ایران نگرانی خود را در مورد بیماری کارنال بونت به مقامات هندی اعلام کرده و گفته است که از این کشور گندم خریداری نخواهد کرد.

یکی از مقامات وزارت تجارت هند گفت: «ایرانی ها نگرانی هایی در مورد بیماری کارنال بونت دارند. هرچند این بیماری بر انسان تاثیر نمی گذارد، آنها می گویند اگر این بیماری گسترش پیدا کند، مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.» هند به دنبال بازارهای بین المللی جهت فروش گندم مازاد خود است و این در حالی است که ایران که با تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه است، تلاش می کند تجارت خود با هند را برای فائق آمدن بر این محدودیت ها افزایش دهد.

ایران که وارد کننده کنجاله سویا از هند است، از ۱۹۹۶ تا کنون به دلیل مشکل کیفیت، از هند گندم خریداری نکرده است. اخیرا ایران به دلیل خشکسالی در روسیه، برای خرید گندم از هند به صورت دراز مدت ابراز تمایل کرده بود.

این مقام هندی افزود، ایران هیئتی را برای آزمایش کیفی گندم هند به این کشور اعزام کرده است.

هند پس از افزایش بی سابقه تولید گندم در دو سال متوالی، در سپتامبر ۲۰۱۱ ممنوعیت صادرات گندم را لغو کرد. بر اساس برآوردهای انجام گرفته، میزان تولید گندم هند در سال زراعی ۱۳-۲۰۱۲ به ۹۳.۶۲ میلیون تن می رسد.

دولت اجازه صدور ۴.۵ میلیون تن گندم را از محل ذخایر عمومی صادر کرده است که از این میزان ۴ میلیون تن تا کنون صادر شده است. حجم مبادلات تجاری ایران و هند در سال ۱۳-۲۰۱۲ به ۱۴.۹۵ میلیارد دلار رسید که از این میزان ۱۱.۶ میلیارد دلار به صادرات ایران به هند اختصاص داشت.

هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است.