اولا در این همایش به صورت اختصاصی درباره ارامنه صحبتی به میان نیامد اما در برخی رسانه‌ها این‌گونه نشان داده شد که در این‌باره بحثشده، طبیعی است که سوال به وجود آید که جریان چیست و رسما اعلام کردند این موضوعات از سوی رسانه‌ها بد منعکس شده است.
معاون رییس‌جمهور با گلایه شدید از برخی رسانه‌ها درباره نحوه انعکاس سخنانش در همایش " ایران پل پیروزی " در مورد ارامنه گفت: رسانه‌هایی که این موضوع را پیگیری می‌کنند مانند نیت رژیم صهیونیستی می‌خواهند میان کشورهای منطقه تفرقه بیاندازند.

به گزارش ایسنا، حمید بقایی رییس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری بعدازظهر یک‌شنبه در یک نشست خبری درباره نحوه انتشار اظهاراتش در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی درباره نسل‌کشی ارامنه توسط دولت عثمانی و انتقاد دولت ترکیه از این اظهارات، ‌گفت: در همایش سوم شهریورماه با عنوان " ایران پل پیروزی "، یکسری دعاوی حقوقی میان کشورها مطرح شد که در این‌باره مسائل مختلف مانند مسائل موجود میان لهستان و روسیه، ارمنستان و ترکیه و ژاپن و آمریکا بیان شد، بدون این که هیچگونه اظهار نظر و موضع‌گیری خاصی انجام شود؛ تنها به این دعاوی اشاره شد که این‌گونه دعاوی بعضا میان کشورها اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به تماس تلفنی وزیر امور خارجه ترکیه با وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: تنها ایشان برای اطلاع از موضوع و جریان این خبر با منوچهر متکی تماس گرفته و گفت‌وگو کردند زیرا زمانی که در رسانه‌ها چنین مساله‌ای مطرح می‌شود در این صورت این سوال به وجود می‌آید که جریان چیست و وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت‌وگو اعلام کرد که موضوع خاصی وجود ندارد.

نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور آسیا ادامه داد: بدون هیچ‌گونه جانب‌داری خاصی، در رسانه‌ها آن گونه که مسائل گفته شده بود منعکس نشد. اولا در این همایش به صورت اختصاصی درباره ارامنه صحبتی به میان نیامد اما در برخی رسانه‌ها این‌گونه نشان داده شد که در این‌باره بحثشده، طبیعی است که سوال به وجود آید که جریان چیست و رسما اعلام کردند این موضوعات از سوی رسانه‌ها بد منعکس شده است.

وی ادامه داد: انعکاس بد خبر، موجب می‌شود که خیلی‌ها برداشت‌های مختلفی از این موضوع داشته باشند. بعد از صدور بیانیه سازمان میراثفرهنگی و گردشگری درباره اظهارت من در این‌باره آن‌گونه که سفیر ایران در ترکیه به ما گزارش داده است این بیانیه در رسانه‌های خبری ترکیه نیز منتشر شده است. در واقع پس از این که این گونه اظهارات در رسانه‌ها منتشر شد، ما مجبور شدیم که چنین اطلاعیه‌ای را صادر کنیم.

او در پاسخ به سوالی درباره این که آیا دولت ترکیه قانع شده است که این موضوع تنها سوء تفاهمی بیش نبوده است؟ اضافه کرد: زمانی که ما رسما اعلام می‌کنیم که این موضوع به دلیل اشتباه رسانه‌یی است در این صورت طبیعتا آن‌ها نیز می‌پذیرند. ضمن این که رسانه‌های آن‌ها از رسانه‌های داخلی ایران این موضوع را نقل و قول می‌کردند.

بقایی اظهار کرد: این مساله در برخی از رسانه‌ها انعکاس بدی داشت و اثری که گذاشت این بود که ترکیه این‌گونه برداشت کرد که این مسائل به واقع در این همایش مطرح شده است. بعد از این که ما مطلع شدیم که این اشتباه خبری اتفاق افتاده است رسما بیانیه‌ای در این زمینه صادر کردیم که در این بیانیه اعلام کردیم که موضوع خاصی نبوده و اصلا همایش درباره موضوع دیگری بوده است و موضع‌گیری و اظهار نظر خاصی در این باره مطرح نشده است.

نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور آسیا افزود: ما این موضوع را هم با سفارت ایران در ترکیه و هم با سفارت ترکیه در تهران مطرح کردیم. متاسفانه برخی از رسانه‌های داخل کشور هم‌چنان بر این موضوع پافشاری می‌کنند و تاکید می‌کنند که چنین صحبت‌هایی مطرح بوده است بر همین اساس این موضوع از حالت عادی خارج شده و یک حالت سیاسی و امنیتی به خود گرفته است، امروز یک بیانیه دیگری صادر کردیم که در این بیانیه تاکید شده است که اگر شما هم‌چنان بر این موضوع دامن بزنید در این صورت نیت شما مانند نیت رژیم اسراییل در منطقه است که می‌خواهد تفرقه میان کشورهای منطقه بیندازد. در واقع این رسانه‌ها منافع ملی کشور را مورد هدف قرار داده‌اند و این روند اگر ادامه پیدا کند ما برای روشن شدن نیت، هدف و انگیزه این گونه رسانه‌ها از طریق مراکز اطلاعاتی و قضایی این موضوع را دنبال کنیم.

رییس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری کشورمان اضافه کرد: در تماس‌های انجام شده با سفارت ایران در ترکیه و سفارت ترکیه در تهران آن‌ها اعلام کرده‌اند که موضوع خاصی وجود ندارد بلکه تنها بیش‌تر در سایت‌ها و جنجال‌های رسانه‌یی این موضوع مطرح شده است.

در اطلاعیه صادر شده از سوی سازمان میراثفرهنگی و گردشگری آمده است:

«انعکاس نادرست سخنان رییس سازمان میراثفرهنگی در همایش " ایران پل پیروزی " که در آن بدون هر گونه تحلیل یا موضع‌گیری، به دعاوی تاریخی و حقوقی فی‌مابین دو کشور ترکیه و ارمنستان پرداخته شده بود، با واکنش‌هایی مواجه شد.

در همین راستا، سازمان میراثفرهنگی بلافاصله در تاریخ ۵/۶ / ۸۹ با صدور اطلاعیه‌ای رسمی، ضمن تشریح اشکالات وارده در نحوه انعکاس خبر، بر روابط مستحکم با کشورهای همسایه به ویژه ترکیه تاکید کرد.

با این وجود، نماینده سازمان میراثفرهنگی ضمن ارسال اطلاعیه مذکور به سفارت ترکیه، اقدام به گفت‌وگوی تلفنی با سفیر این کشور کرد که منجر به تشریح اصل اظهارت مطروحه و رفع سوء تفاهم از سوی طرف ترک شد.

اما با وجود صدور اطلاعیه رسمی و رایزنی‌های مرسوم از سوی سازمان میراثفرهنگی، متاسفانه برخی از عناصر مغرض سیاسی در شماری از سایت‌های اینترنتی و روزنامه‌های مشکوک و مجعول از جمله … هم‌چنان با هدف بر هم زدن روابط و مناسبات فزاینده ایران با کشورهای منطقه، به ویژه کشور ترکیه، اقدام به انتشار اخبار جعلی و مبهم می‌کنند.

نکته قابل توجه آن که خط مشی مذکور، آشکارا در انطباق کامل با اهداف رژیم منفور صهیونیستی است که با انتشار اخباری نادرست در توهّم برهم زدن روابط ایران با کشورهای منطقه است؛ آن‌چنان که گویی این عناصر و رسانه‌های مغرض سیاسی در اقدامی هماهنگ با سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، در قالب سربازان رسانه‌یی این رژیم به ایفای نقشی چنین ضد ملی می‌پردازند.

بدیهی است که دامن زدن به مسائل واهی و هر گونه تلاش برای ایجاد خدشه در روابط مستحکم دو کشور ایران و ترکیه، حرکت بر خلاف منافع ملی و هم‌سویی با خواست‌ها و تلاش‌های دشمنان کشور است.

از این رو و با توجه به فراتر رفتن ماجرای اخیر از شیطنت‌های سیاسی و رسانه‌یی مرسوم از یک سو و ضرورت یافتن انگیزه‌های این عناصر و رسانه‌های مغرض از سوی دیگر، این سازمان، خواستار انجام اقدامات مقتضی از سوی نهادهای قضایی، امنیتی و اطلاعاتی کشور است.

بر اين اساس، ضمن اصرار مجدد بر اعلام رسمي موضع سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مبني بر تکذيب تمامي اين مدعاهاي جعلي و دروغين، تأکيد ميکند: در صورت ادامه اين روند ناسالم و ضد ملي و انتشار شايعهها و دروغهاي واضح توسط برخي رسانههاي مشکوک و مغرض داخلي، سازمان ميراث فرهنگي، حق پيگيري جدي قضايي عليه رسانههاي منعکسکننده اين شايعات و کذبيات را براي خود محفوظ ميداند.