هوشنگ عمراني درباره وضعيت شركتهاي سرمايهگذاري استاني سهام عدالت اظهار داشت:با توجه به اينكه كانون شركتهاي سرمايهگذاري سهام عدالت تشكيل و در بورس ثبت شده بايد پس از ثبت آن در ثبت شركتها با رويكرد جديد به صورت فعال كار خود را شروع كند.

به گزارش فارس، وی افزود: این کانون در بورس ثبت شده و در حال حاضر منتظر شماره ثبت از اداره ثبت شرکت‌ها هستیم. پس از این کار کد کارگاه را دریافت و آن را تجهیز کرده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را وارد بورس یا فرابورس می کنیم.
مدیر تصفیه کارگزاری سهام عدالت با اشاره به تصویب ورود شرکت‌های استانی در قالب سهامی عام در مجلس بیان کرد: اگر شورای نگهبان تا ۱۰ روز پس از تصویب آن در مجلس ایرادی به آن نگیرد این شرکت‌ها بر اساس مصوبه هیئت اجرایی سیاست‌های اصل ۴۴ وارد بورس یا فرابورس می شوند.
به گفته عمرانی، برخی از شرکت‌های سرمایه گذاری استانی تغییر ماهیت داده و به تعاونی سهامی عام تبدیل شدند که این مسئله باعثشد ورود آنها به بازار سرمایه متوقف و بلاتکلیف بماند.

وی تصریح کرد: با مصوبه هفته گذشته مجلس در صورتی که شورای نگهبان اشکالی به مصوبه مجلس نگیرد این مصوبه قانون تلقی می‌شود و قابل اجراست. پس از آن باید به دنبال پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس یا فرابورس بود و تا این کار انجام نشود مشمولین سهام عدالت که باید عملا سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باشند نمی‌توانند سهام خود را خرید و فروش کنند.
این مقام مسئول بیان کرد: اگر این شرکت‌ها وارد بورس یا فرابورس نشوند قیمت شفاف و بازار خاصی برای خرید و فروش ندارند ولی وقتی در بازار سرمایه پذیرش شوند مشکل سهامداران حل و قابلیت فروش دارند. همچنین اگر اینکار انجام شود سهامداران این شرکت‌ها می‌توانند زودتر از سررسید مقرر قسط خود را پرداخت و به طور کامل سهم خود را بفروشند.

مدیر تصفیه کارگزاری سهام عدالت با اشاره به اینکه ورود شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بورس یا فرابورس به نفع دولت و سهامداران است، خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش قیمتی که مجموعه سهام عدالت دارد پیش‌بینی می‌شود با ورود آنها به بازار سرمایه از سال ۹۰ خرید و فروش سهام عدالت راه‌اندازی شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای ورود شرکت‌ها به بورس یا فرابوس شرایط خاصی لازم است، گفت: این مسئله بستگی به تصمیم شرکت بورس دارد که شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را در کجا پذیرش کند، ولی اولویت پذیرش در بورس است اگر نشد فرابورس.
مدیر تصفیه کارگزاری سهام عدالت اظهار داشت: ممکن است شرکت‌ها در مرحله اول وارد فرابورس شوند و سپس با تأمین شرایط مورد نیاز بورس وارد این بازار شوند.
عمرانی با اشاره به اینکه شرایط پذیرش در فرابورس سهل‌تر از بورس است، اظهار داشت: قرار است کمیته مشترکی بین بورس و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت برای پذیرش شرکت‌ها در بورس یا فرابورس تشکیل و درباره نحوه ورود آنها را بررسی کند.
وی درباره زمان راه‌اندازی این کمیته گفت: انشاء‌الله هفته آینده نامه‌های اعضا را صادر و بلافاصله بعد از ماه رمضان جلسات آن شروع می‌شود. اعضا یا نمایند‌گان اعضای هیئت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و نماینده شرکت و سازمان بورس، فرابورس اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهند.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه وی دبیر کل این کانون است، گفت: کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دارای هفت عضو هیئت مدیره بوده و صلاحیت حرفه‌ای مدیران آن نیز به تأیید بورس رسیده است.