تاثیرات دعا کردن و شرایط استجابت آن

به گزارش افکارنیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت ویژه سحرگاه روز دوم ماه رمضان در سیمای نور با اشاره به اهمیت دعا در زندگی گفت: یکی از برنامه‌های مهم در ماه مبارک رمضان دعا می‌باشد که از اهمیت بالایی در زندگی برخوردار است.

وی با بیان حدیثی از پیامبر اعظم(ص) اظهار کرد: ایشان دعای قلبی مسلمان را سلاحی در جهت نابودی دشمن خواندند به ویژه دعایی که فرد مسلمان از عمق جان و به صورت قلبی بخواند اسلحه‌ای قدرتمند برای نابودی دشمن است.

وی تصریح کرد: همچنین دعا برای دین همانند عمود و ستون محکمی است که دین انسان را در برابر آسیب‌های دنیوی حفظ می‌کند و روشنایی‌بخش زندگی می‌شود؛ زیرا از نظر خداوند محبوب‌ترین عمل انسان در روی زمین دعاست.

این عالم بزرگوار دعا را یک رابطه عاطفی میان انسان و معبود خواند و اظهار کرد: انسان با این رابطه عاطفی می‌تواند بر مشکلات زندگیش غلبه کند؛ همان‌گونه که دعا انسان را در بدترین شرایط زندگی نجات می‌دهد.

وی یادآور شد: رزمندگان اسلام در ایام جنگ با همه تجهیزات و صفوف منظم که داشتند با دعا بر دشمن غلبه می‌کردند و در ۸ سال دفاع مقدس ما نیز دعا نقش مهمی در پیروزی رزمندگان داشت.

وی درباره استجابت دعا نیز اظهار کرد: هرچند دعا وظیفه مهم انسان برای رهایی از مشکلات است، اما استجابت دعا نیز دارای شرایط مهمی همچون دوری از گناه، آمیخته شدن با خدا و امر به معروف است؛ مهم‌ترین شرط استجابت دعا دوری گزیدن از گناه است و انسان با توبه می‌تواند زمینه استجابت دعا را فراهم کند، همچنین کسی که با خدا و با تقوا باشد دعایش مستجاب می‌شود، حتی اگر زندگی‌های امروزمان آلوده به گناه باشد نباید با این بهانه از توبه و دعا کردن دوری کنیم.

این استاد برجسته حوزه با ذکر ۴ منبع مهم برای معرفت انسان در زندگی خاطرنشان کرد: قرآن کریم، احادیثمعصومین و پیامبر(ص)، زیارت‌نامه‌های ائمه اطهار و دعاها از منابع مهم برای کسب معرفت و آگاهی انسان است.

وی تصریح کرد: رمضان ماه قرآن است و باید فرد مسلمان از این فرصت مهم در جهت کاستن فاصله خود و معبود استفاده نماید.