چگونه تشنگي را در روزهاي داغ روزه داري مهار كنيد
بهترین غذاها و نوشیدنی های سحر و افطار از نگاه طب سنتی

به گزارشافکارنیوز، ‌ در روزهای ماه مبارک رمضان به ویژه در شرایطی که این ماه با روزهای گرم و داغ تابستان همراه می شود، تشنگی و گرسنگی شاید بیشتر سراغ فرد روزه دار می آید. با بالا رفتن غلظت خون در بدن گیرنده های عصبی بدن احساس تشنگی را در فرد ایجاد می کنند و در صورتی که فرد تدابیر لازم را در نظر نداشته باشد این تشنگی می تواند عوارض مختلفی همچون افت فشار و احساس ضعف و خشکی در بدن او ایجاد کند. از طرفی با کاهش میزان قند خون به دلیل ترشح بیش از حد انسولین و مصرف قند توسط سلول های بدن در طول روزهای روزه داری گرسنگی سراغ فرد می آید. در حالی که با بهره گیری از تدابیر و دستوران طب سنتی می توان عوارض ناشی از تشنگی و گرسنگی را به حداقل رساند؛ دکتر سعید صانعی، درمانگر و مشاور گیاه درمانی توصیه هایی را در این زمینه با مخاطبان سیب سبز در میان می گذارد.

می خواهید گرسنگی را مهار کنید
در وعده سحر سراغ این خوراکی ها نروید


یکی از اشتباهاتی که برخی از روزه داران در ماه مبارک رمضان انجام می دهند گنجاندن خوراکی های شیرین در وعده سحر است. به گفته درمانگران طب سنتی مصرف انواع شیرینی به خصوص زولبیا و بامیه در وعده سحر تاثیر زیادی در افزایش گرسنگی روزه دار در طول روز دارد. از آنجا که قند استفاده شده در شیرینی ها زود جذب می شود خیلی سریع میزان انسولین در بدن افزایش می یابد و همین باعثمی شود گرسنگی در ساعت های آغازین روز سراغ تان بیاید. از طرفی مصرف شیرینی بیش از قاعده موجب بالا رفتن صفرا در بدن شده و افزایش صفرا نیز موجب بالا رفتن صفرا در بدن شده و افزایش صفرا نیز موجب احساس تشنگی بیشتر در طول روز می شود. علاوه بر شیرینی ها مصرف غذاهای چرب و کم آب مثل کوکو و کتلت نیز در وعده سحر موجب افزایش حس تشنگی در روزه دار می شود زیرا بدن برای هضم و جذب این مواد احتیاج به رطوبت دارد و جذب رطوبت از بدن موجب می شود حس تشنگی در بدن بیشتر شود.

نگران روزهای داغ تابستانی هستید
با این شرب تشنگی را مهار کنید


درمانگران طب سنتی برای کاهش تشنگی در روزهای گرم و داغ تابستان نسخه ای دارند که اجرای آن در ماه رمضان تاثیر زیادی در کاهش عطش و تشنگی روزه داران دارد. شربت خاکشیر سکنجبین از جمله شربت هایی است که نوشیدن آن در وعده سحر می تواند به کنترل تشنگی در طول روز منتهی شود. روزه داران با نوشیدن این شربت در وعده سحر مقدار قابل ملاحظه ای آب را جذب می کنند که در طول روز به مرور در بدن آزاد می شود و مانع از تشنگی فرد در طول روز می شود. برای تهیه این شربت کافی است ۳ قاشق غذاخوری خاکشیر پاک شده یا تخم شربتی را با یک لیوان آب و یک قاشق سکنجبین عسلی یا شکری مخلوط کنید و آن را در وعده سحر بنوشید. از آنجا که تخم شربتی و خاکشیر آب زیادی به خود جذب می کنند در طول روز به مرور این آب را در بدن آزاد می کنند و احساس تشنگی را بهبود می بخشند.

برای کاهش عطش دنبال روشی مطمئن هستید
معجون ضد تشنگی را تجربه کنید


درمانگران طب سنتی بر این باورند که خوردن سکنجبینی که با عرق نعنا و سرکه سیب به دست آید تاثیر زیادی در کاهش تشنگی ناشی از روزه داری در روزهای گرم تابستان دارد. به شرط آنکه این سکنجبین در کنار کاهو یا هندوانه سرو شود. برای تهیه این سکنجبین ضد عطش کافی است یک لیوان عسل را با نصف لیوان سرکه سیب و یک استکان عرق نعناع مخلوط و ۲ تا ۳ لیوان آب به آن اضافه کنید و این مخلوط را روی حرارت بگذارید تا قوام یابد ضمن آنکه حین جوشیدن این مخلوط دائم کف روی آن را بردارید تا سکنجبینی یکدست تهیه شود. این سکنجبین را می توانید ۲ ساعت بعد از افطار در کنار اعضای خانواده به همراه کاهو یا هندوانه سرو کنید. درمانگران طب سنتی مصرف این معجون را نه تنها برای افطار بلکه بعد از سحری نیز به روزه داران توصیه می کنند.

غذای سبک اما مقوی می خواهید
این غذا را به رژیم غذایی رمضان اضافه کنید


اگر در جستجوی یک غذای مقوی اما سبک برای رمضان هستید که هم نیروی جسمانی شما را تقویت کند و هم ضد تشنگی باشد، حتماً ماءالشعیر طبی را تجربه کنید. ماءالشعیر طبی علاوه بر آنکه به تنهایی غذایی مغذی و مقوی محسوب می شود می توان از آن برای تهیه بعضی غذاها و خوراک ها استفاده کرد؛ غذاهایی که بهترین تغذیه برای وعده های افطار و سحر محسوب می شوند. برای تهیه ماءالشعیر طبی کافی است یک لیوان جو تازه و پوست کنده را با ۱۰ لیوان آب بجوشانید تا حدی که جوها بر اثر پختن نرم شوند. سپس جوها را از صافی بگذرانید و ماءالشعیر طبی به دست آمده را میل کنید. می توانید از این ماءالشعیر برای پختن سینه مرغ یا خوراک مرغ استفاده کنید. مصرف ماءالشعیر طبی یا غذایی که با آن پخته می شود بهترین دارو برای پاکسازی بدن از مواد زائد و فضولاتی است که در طول سال در بدن انباشته می شود. به این ترتیب با تخلیه این مواد از بدن احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مانند فشارخون، چربی خون، کلسترول و آلزایمر کاهش پیدا می کند.

اگر روزه داری عجول و بی حوصله تان می کند
ته چین را به این شیوه بپزید


اکثر افراد صفراوی مزاج افرادی تندخو، عجول و حساس هستند که در مقایسه با افراد دیگر بیشتر دچار تشنگی و عطش می شوند. این افراد در روزهای ماه رمضان نیز معمولاً با تشدید این حالت ها روبرو می شوند. به همین دلیل درمانگران طب سنتی به آنها توصیه می کنند حتماً در روزهای ماه مبارک رمضان از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب و شیرینی ها پرهیز کنند و به جای این مواد غذایی مصرف کاهو و سکنجبین عسلی و غذاهای بخارپز را به برنامه غذایی خود اضافه کنند. ته چین گوشت گوسفند یکی از بهترین غذاها برای غذای افطار و سحر است. برای تهیه این ته چین کافی است دنده گوسفند را با هویج، کدو و سیب زمینی استامبولی حلقه شده ته ظرف بچینید و برنج آبکش شده را روی آن دم کنید. این غذا به دلیل سبکی و سریع الهضم بودن بهترین غذا برای سحرهای ماه رمضان است.

اگر می خواهید به وزن دلخواه برسید
این نسخه را رعایت کنید


افرادی که می خواهند علاوه بر بهره معنوی از ماه رمضان به تقویت جسم خود نیز بپردازند و با اضافه وزن خود خداحافظی کنند می توانند از این نسخه درمانگران طب سنتی استفاده کنند. این نسخه علاوه بر اینکه به کاهش عطش و گرسنگی روزه داران در روزهای گرم تابستانی کمک می کند می تواند به کاهش اضافه وزن آنها نیز کمک کند. در بعضی از متون طب سنتی اشاره شده که مصرف ماءالشعیر طبی، سکنجبین، نخودآب و سینه مرغ که با ماءالشعیر تهیه شده و حذف مواد قندی و شیرینی تاثیر زیادی در کاهش وزن روزه داران خواهد داشت. افرادی که در طول ماه مبارک رمضان برای تغذیه از این مواد غذایی سلامت مصرف کنند و از مصرف انواع خوراکی های چرب و سرخ کردنی و شیرینی ها پرهیز کنند بعد از ماه رمضان احساس سلامت، سبکی و نشاط غیرقابل وصفی خواهند داشت.

این نکته ها را جدی بگیرید

نوشیدن آب خیلی سرد را فراموش کنید. مصرف آب سرد موجب افزایش ترشح صفرا در بدن شده و این مسئله موجب افزایش عطش در روزهای ماه رمضان می شود.

بهتر است آب جوش یا آب ولرم بعد از افطار و در وعده سحر بنوشید. نوشیدن آب گرم موجب لینت مزاج روزه دار شده و با پاکسازی چربی ها از پرزهای گوارشی و ترشح بیش از اندازه صفرا در بدن پیشگیری می کند.

مصرف شیربرنج و فرنی که دارای مواد نشاسته ای هستند و روند هضم و جذف آنها کند است، بهترین گزینه برای وعده های سحر در ماه رمضان است.
توصیه شده در ماه رمضان روغن هسته انگور، زیتون و کنجد را جایگزین روغن های خوراکی دیگر کنید و تا جایی که می توانید از غذای کبابی و بخارپز تغذیه کنید.

سيب سبز/ شماره ۹۳/ نيمه دوم تير ماه ۹۲/ دكتر سعيد صانعي/ صفحه ۱۱۰