به گزارشافکارنیوز، الکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور خارجی پارلمان روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد: «همان گونه که انتظار می‌رفت، اسنودان پیشنهاد پناهندگی سیاسی مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را پذیرفت.»
کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی به اسنودان پیشنهاد پناهندگی سیاسی داده بودند.
همزمان، راشاتودی نیز اعلام کرد، هواپیمایی از مسکو به سمت کوبا پرواز کرد که احتمالا حامل «ادوارد اسنودان» مامور سابق سیا است. براساس این گزارش این هواپیما که از فرودگاه مسکو پرواز کرد، از طریقی غیرعادی، که از حریم هوایی آمریکا نمی‌گذشت، خود را از روی اقیانوس اطلس، مستقیما وارد حریم هوایی کوبا کرد و در فرودگاه هاوانا به زمین نشست. در عین حال، هیچ منبعی هنوز گزارشی از مشاهده سوار یا پیاده شدن اسنودان از این هواپیما مخابره نکرده است.
«اسنودان» جوان ۲۹ ساله آمریکایی است که پس از سال‌ها خدمت در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مدتی است علیه کاخ سفید افشاگری می‌کند. به گفته این مامور سابق سیا، آمریکا از تمام مردم و مسئولان کشورهای دنیا حتی کشورهای متحد خود جاسوسی می‌کند. انتشار اسناد این جاسوسی‌ها آمریکایی‌ها را به شدت نگران و سایر کشورهای جهان را خشمگین کرده است.
به دنبال اعتراض‌های گسترده کشورهای مختلف به این اقدام باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت: جاسوسی از دیگر کشورها را امری عادی می‌داند.
اسنودان این را هم گفته که برخی کشورها مثل آلمان علاوه بر این که خود قربانی جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بوده‌اند، با کاخ سفید نیز همکاری داشته‌اند!
این جوان آمریکایی انگیزه اصلی خود از این افشاگری‌ها را اینگونه اعلام کرده که پس از این که دیده هیچ فرقی بین دولت اوباما و دولت بوش وجود ندارد و دولت در آمریکا در واقع یک ماشین بزرگ جاسوسی است تصمیم به افشاگری گرفته است.
به گفته اسنودان آمریکا اقدام به شنود مکالمات تلفنی مردم و رهبران تمام کشورهای دنیا کرده پس از ضبط به تجزیه و تحلیل آنها مبادرت میورزد. کنترل سایتهای اینترنتی که مردم و مسئولان کشورها از آن استفاده میکنند نیز یکی از اقدامات سازمانهای اطلاعاتی آمریکا است!