پایان ثبت نام مسکن مهر در شهرهای جدید تهران

به گزارش افکارنیوز، با نزدیک شدن به پایان دولت دهم، ثبت نام مسکن مهر هم متوقف شده است و دولت هم به دنبال تحویل واحدهای ساخته شده و تکمیل سایت های مسکن مهر است. بر این اساس شهرهای جدید اطراف تهران که بیشترین ساخت و ساز مسکن مهر را به خود اختصاص داده اند تکمیل ظرفیت شده اند و مسئولان تنها پیگیر تحویل واحدها هستند.

در حال حاضر سایت های مسکن مهر در شهرهای جدید پرند، ‌پردیس، ‌ هشتگرد و اندیشه ثبت نام ندارند و اغلب ساخت و ساز ها هم در آنها انجام شده است اما به دلیل تکمیل نشدن تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق و گاز این واحدها نیمه تمام مانده اند. اما افزایش جمعیت و تقاضا در کشور، نیاز به سیاست گذاری جدید و ساخت و سازهای بیشتری دارد.

براین اساس، دولت قصد دارد که دو سایت جدید را در تهران برای مسکن مهر آماده سازی کند که این جانمایی ها در شرق و غرب تهران خواهد بود. مناطق اسلامشهر و پاکدشت از جمله مکان هایی هستند که دولت برای ساخت مسکن مهر در آینده انتخاب کرده است. همچنین دولت تصمیم گرفته در این واحدها پروژه های بلند مرتبه سازی مانند ساختمان های پرند و پردیس را اجرا نکند و فقط واحدهای کوتاه مرتبه در این سایت ها ساخته خواهد شد.

این تصمیم از آنجا گرفته شد که در یکی از بازدیدهای هیئت دولت از سایت های مسکن مهر، رئیس جمهور از بلند مرتبه سازی و ساخت واحدهای کوچک انتقاد کرده بود. ضمن آنکه بلند مرتبه سازی و شلوغی برج ها مشکلاتی را برای ساکنان این واحدها بوجود می آورد و هزینه هایی زیادی را برای شارژ ساختمان به ساکنان مسکن مهر تحمیل می کند.

البته با پایان دولت دهم مشخص نیست که مسکن مهر در دولت بعدی ادامه پیدا کند اما رئیس جمهور متنخب هم بر تکمیل واحدهای مسکن مهر تاکید کرد و اینکه در حال حاضر اولویت با تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر است. در حال حاضر هم دولت به دنبال تحویل واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید اطراف تهران است که به دلایلی از جمله عدم تامین زیرساخت ها و بدقولی پیمانکاران تحویل داده نشده است.

براساس آخرین آمار، در ۸ سال گذشته، ساخت ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار واحد مسکونی شروع شد که تاکنون یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد آن به مردم تحویل داده شده است و یک میلیون واحد دیگر هنوز در مرحله ساخت و ساز و تکمیل زیرساخت ها قرار دارد که عمده این واحدها هم در شهرهای اطراف تهران است.

این در حالی است که بیشترین مشکل در تامین مسکن برای شهر تهران است و بالاترین نرخ خرید و فروش هم به این شهر اختصاص دارد اما مشکلاتی مانند کمبود زمین منجر شد که دولت خارج از شهر تهران به ساخت و ساز مسکن مهر بپردازد که مشکلات حمل و نقل و تامین زیرساخت ها را به دنبال داشته است. بنابراین به نظر می رسد که تامین مسکن یکی از چالش های بزرگ دولت بعدی باشد که باید به انتظار اجرای سیاست های جدید در دولت بعدی ماند.