به گزارش افکارنیوز، جانت ناپولیتانو، وزیر امنیت داخلی آمریکا بوده و بدین ترتیب قرار است نخستین رئیس زن دانشگاه کالیفرنیا در تاریخ ۱۴۵ ساله آن باشد.

جانت ناپولیتانو در بیانیه‌ای گفت: پس از بیش از چهار سال تمرکز بر چالش‌های امنیت داخلی من به عنوان رئیس آتی دانشگاه کالیفرنیا منصوب شدم تا در تحصیل نسل آینده رهبران کشورمان ایفای نقش کنم.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز آمریکا گزارش داد که ناپولیتانوی ۵۵ ساله ابتدا از سوی یک شرکت پژوهشی پیشنهاد تصدی این پست آکادمیک را دریافت کرد و پس از ماه‌ها بررسی توسط یک کمیته معاونان دانشگاه کالیفرنیا به عنوان رئیس این دانشگاه منصوب شد.

بر اساس این گزارش معاونان دانشگاه ابتدا وی را یک کاندیدای بلندپایه هر چند غیرسنتی می‌دانستند که رهبری سازمان‌های دولتی بزرگی را برعهده داشته و در ارتقای سطح تحصیلات تمایل شدیدی نشان داده است.

ناپولیتانو از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ فرماندار ایالت آریزونا بود و در سال ۲۰۰۹ از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به منظور رهبری وزارت امنیت داخلی آمریکا معرفی شد.

وی در دانشگاه سانتا کلارا در ایالت کالیفرنیا مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده و نخستین دانشجوی فارغ التحصیل ممتاز زن در این دانشگاه بوده است. وی سپس عازم تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه ویرجینیا شد.

باراک اوباما در بیانیه‌ای از ناپولیتانو به دلیل اقدامات برجسته‌اش به نمایندگی از مردم آمریکا در چهار سال گذشته تشکر کرد و گفت در حالی که فصل جدیدی را در یک شغل مهم برای خدمت به جامعه ‌آغاز می‌کند من برای وی آرزوی موفقیت دارم.

ناپولیتانو قرار است جایگزین مارک یودوف در مقام رئیس دانشگاه کالیفرنیا شود. مارک یودوف از سال ۲۰۰۸ تاکنون رهبری دانشگاه را برعهده داشته است.

وی در ماه ژانویه اعلام کرد که ماه اوت امسال استعفا داده و مشغول به تدریس حقوق در دانشگاه کالیفرنیا خواهد شد.

ناپولیتانو قرار است طی وظایف خود در ریاست دانشگاه کالیفرنیا بر بودجه سالانه ۲۴ میلیارد دلاری این دانشگاه ، ۲۳۰ هزار دانشجو، ۱۹۱ هزار کارمند و استاد دانشگاه، ۵ مرکز پزشکی و ۳ آزمایشگاه ملی آن نظارت داشته باشد و در ماه سپتامبر کار خود را آغاز کند.