تجارت گازی ایران – آذربایجان از سرگرفته شد

به گزارشافکارنیوز، هفته گذشته ایران سوآپ گاز طبیعی به جمهوری نخجوان را آغاز کرد و با گذشت سه روز، جمهوری آذربایجان هم صادرات گاز طبیعی به ایران را از روز جاری از سرگرفته است.

شرکت سوکار جمهوری آذربایجان دو هفته گذشته با انتشار گزارشی، از توقف موقت صادرات گاز این کشور به ایران به علت تعمیرات در خط لوله " آستارا – کازیماگومد " خبر داده و اعلام کرده بود: در دوره انجام تعمیرات خط لوله، عرضه گاز از ایستگاه آستارا صادرات گاز طبیعی متوقف خواهد شد.

قرارداد معاوضه(سوآپ) گاز طبیعی ایران و آذربایجان سال ۲۰۰۴ میلادی بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و آذری گاز جمهوری آذربایجان امضا شد.

بر اساس این توافق، ۲۵ ساله مقامات گازی تهران – باکو مقرر شد که روزانه حدود یک میلیون متر مکعب گاز طبیعی آذربایجان از مسیر ایران به جمهوری نخجوان تحویل داده شود.

مطابق با توافق قبلی این دو کشور همسایه مقرر شده بود، در صورت نهایی شدن مذاکرات حجم سوآپ گاز طبیعی ایران - جمهوری آذربایجان - جمهوری نخجوان در فاز اول به روزانه ۲.۵ میلیون متر مکعب و در فاز دوم به روزانه پنج میلیون متر مکعب افزایش یابد.

از سوی دیگر ایران و جمهوری آذربایجان سه سال قبل قراردادی به منظور انتقال سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب(معادل ۱.۲ میلیون متر مکعب در روز) گاز طبیعی این کشور حاشیه دریای خزر به استانهای شمالی ایران امضا کرده بودند.

همچنین تهران – باکو زمستان سال ۱۳۸۹ یک تفاهم نامه جدید گازی با هدف افزایش واردات گاز طبیعی ایران از این همسایه شمالی تا سقف ۲ میلیون متر مکعب در روز امضا کردند که تاکنون این تفاهم نامه اجرایی و عملیاتی و تبدیل به قرارداد رسمی بین دو کشور نشده است.

خرداد ماه سالجاری هم ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو قطب تولید و صادرات گاز منطقه خاورمیانه و حوزه دریای خزر پشت درب‌های بسته مذاکراتی را به منظور توسعه همکاری‌های گازی در باکو انجام دادند.

با به پایان رسیدن مذاکرات گازی باکو، مسئولان جمهوری آذربایجان با استقبال از پیشنهادهای گازی تهران از افزایش صادرات و همکاری های گازی با ایران خبر داده و حتی ناطق عباسف معاون وزیر صنعت و انرژی آذربایجان با اشاره به افزایش تولید گاز این کشور به ۵۴ میلیارد مترمکعب تا سال ٢ ٢ میلادی خواستار افزایش طرح های مشترک صادرات، سوآپ و ترانزیت گاز با ایران شد.

به گزارش مهر، در حال حاضر امکان واردات این حجم از گاز طبیعی از طریق خط لوله ای به طول یکهزار و ۴۷۴ کیلومتر وجود دارد که حدود ۲۹۶ کیلومتر آن در خاک جمهوری آذربایجان ساخته شده است.

این خط لوله از ظرفیت انتقال سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی برخوردار است که در حال حاضر حجم گاز انتقال شده از آن حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که پیش بینی می شود این میزان در آینده افزایش یابد.