درگیری پروتستان‌ها با پلیس ایرلند شمالی

به گزارشافکارنیوز، پروتستان‌های حامی دولت انگلیس هر ساله در فصل تابستان در ایرلند شمالی دست به راهپیمایی می‌زنند؛ اقدامی که از سوی کاتولیک‌های حامی اتحاد با کشور ایرلند جنوبی به نوعی یک رژه تحریک‌آمیز خوانده می‌شود.



از زمان امضای توافق صلح در سال ۱۹۹۸ میلادی، خشونت‌ها میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها پایان یافته اما در بسیاری از مناطق بلفاست همچنان درگیری‌ها و اختلافات مذهبی وجود دارد و ناآرامی گاه و بی‌گاه به وقوع می‌پیوندد.

ده‌ها هزار تن از اعضای جامعه سیاسی پروتستان‌ها موسوم به " اورنج اوردر " در حالی که حمایل و شال‌های نارنجی به تن داشته و پرچم انگلیس را به دست داشتند، از ده‌ها خیابان در سراسر ایرلند شمالی عبور کرده و پیروزی ۱۶۹۰ در جنگ " بوین " را که توسط پادشاه پروتستان " ویلیام " بر پادشاه کاتولیک انگلستان " جیمز " صورت گرفت، جشن گرفتند.

پلیس بلفاست گزارش داد، در جریان درگیری‌های رژه روز جمعه چهار افسر پلیس مجروح شدند. این درگیری‌ها در ناحیه مرزی پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها در بلفاست رخ داد.

اعضای حزب سیاسی پروتستان‌ها به این دلیل در رژه سال جاری میلادی با کاتولیک‌ها درگیر شدند که به آنها اجازه عبور از جاده‌ای که دو طرف را از یکدیگر جدا می‌کرد، داده نشد؛ رویکردی که در سال‌های گذشته نیز باعثدرگیری و ناآرامی میان دو طرف شده بود.

یکی از قانونگذاران بلفاست شمالی در پارلمان انگلیس گفت: ما در این منطقه با اوضاع خوبی مواجه نیستیم. شرایط در سراسر بلفاست تنشزاست. ما به دنبال آرام کردن اوضاع هستیم.