به گزارشافکارنیوز، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، سه تن از مسئولان بلند پایه آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان اعلام کردند: جنگنده‌های اسرائیلی پنجم ماه جاری میلادی به اهدافی در یکی از بنادر سوریه واقع در شرق این کشور حمله کردند.

مسئولان آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به مکان دقیق حملات هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اشاره‌ای نکردند.

بنا بر این گزارش بندر اللاذقیه سوریه جمعه گذشته هدف چندین حمله قرار گرفت که این حملات توسط جنگنده‌های اسرائیلی انجام شد.

به گفته مسئولان آمریکایی، حملات هوایی اسرائیل که از آغاز سال جاری میلادی سومین حمله در نوع خود است، موشک‌های نوع یاخنوت ساخت روسیه که موشک ضد کشتی به شمار می‌رود را هدف قرار دادند.

یاخونت یک موشک روسی ضد کشتی با برد حدود ۳۰۰ کیلومتر است و قادر به حمل کلاهکی به وزن ۲۵۰ کیلو گرم می‌باشد.

مقامات آمریکایی اعلام کردند: به عقیده تل آویو این موشک‌ها خطری برای نیروهای دریایی اسرائیل به شمار می‌رود.

مسئولان اسرائیلی تاکنون از ارائه توضیح درباره جزئیات این ادعا خودداری کرده‌اند.

این ادعا چند روز پیش توسط مسئولان ارتش آزاد سوریه نیز مطرح شده بود اما تاکنون منابع رسمی آن را تایید نکرده‌اند.

منابع آمریکایی همچنین اعلام کردند: سازمان اطلاعات آمریکا و اسرائیل از نزدیک هرگونه محموله‌ سلاح که از طریق کشتی‌های روسی به سوریه منتقل می‌شود را تحت مراقبت و نظارت دارند.

مقامات آمریکایی علاوه بر این مدعی شدند: ارتش سوریه مقادیری سلاح و مهمات از جمله انواع سلاح‌های کوچک را هفته‌های اخیر دریافت کرده است. این درحالی است که هیچ شاخصی در خصوص آمادگی نظام سوریه برای دریافت سلاح سنگین یا بالگرد وجود ندارد.

این گزارش شبکه خبری سی ‌ان ان، همزمان با آن منتشر شد که کاخ سفید از تماس تلفنی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش درباره بخشی از مسائل امنیتی و دو جانبه خبر داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اخیرا به پوتین نسبت به ارسال موشکهای پیشرفته نوع اس ۳۰۰ به دولت سوریه و نابود کردن آنها توسط اسرائیل هشدار داده بود.