آمریکا به دنبال مذاکره مستقیم با ایران

به گزارش افکارنیوز، پایگاه اینترنتی «المانیتور» با اعلام این خبر به نقل از مقامات دولت اوباما افزود: حسن روحانی، پس از انتخابش(به عنوان رییس‌جمهور ایران) در ماه ژوئن، علایمی مثبت را به صورت علنی و محرمانه درباره تمایلش برای تعامل با جامعه جهانی درباره مساله هسته‌یی ارسال کرده است. روحانی ماه آینده جانشین محمود احمدی‌نژاد، ‌رییس‌جمهور فعلی ایران می‌شود.

به گفته این مقامات دولتی، قرار است مقامات عالی‌رتبه آمریکایی روز سه‌شنبه با نمایندگان چهار عضو دایم شورای امنیت متشکل از فرانسه، انگلیس، روسیه و چین و هم‌چنین نماینده آلمان در بروکسل دیدار کنند تا رویکردشان در قبال روحانی و تهران را هماهنگ کنند.

بنا بر گفته مقامات آمریکایی، کاخ سفید مشتاق است به سرعت روحانی را محک بزند تا ببیند که آیا در دوره او یک روند دیپلماتیک می‌تواند جان تازه‌ای بگیرد یا خیر.

این گزارش حاکی است مکاتبات از جانب واشنگتن برای تهران گهگاه از طریق دفتر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات بلوک دیپلماتیک ۱ + ۵ با ایران را عهده‌دار است، ‌ ارسال شده است.

یک مقام آمریکایی عالی‌رتبه که قرار است در نشست بروکسل حضور داشته باشد، ‌گفت: ما از مذاکرات مستقیم استقبال می‌کنیم.

وی افزود: ما شاهد واژگانی هستیم که نشان می‌دهد ممکن است ایران در مسیری متفاوت قدم بگذارد. اما هنوز نمی‌دانیم که این طور است یا خیر.

مقامات آمریکایی و اروپایی گفتند که ۱ + ۵ امیدوار است دور جدیدی از مذاکرات با ایران را برای سپتامبر برنامه‌ریزی کند.

این گزارش حاکی است که روحانی از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به صورت علنی از امیدش به جان دوباره بخشیدن به روابط تهران با آمریکا و اروپا سخن گفته است. او گفته است که از مذاکرات مستقیم با واشنگتن‌، استقبال می‌کند اما در عین حال تاکید کرد که ایران به تولید سوخت هسته‌یی ادامه خواهد داد.

المانیتور در ادامه به سخنان روحانی در اولین کنفرانس خبری پس از انتخابات درباره رابطه با آمریکا اشاره کرد.

این پایگاه اینترنتی مدعی شد که روحانی در ارتباط با کاخ سفید از طریق واسطه‌ها برای ایجاد شفافیت بیش‌تر در فعالیت هسته‌یی ایران ابراز تمایل کرده است.

المانیتور این ادعا را به نقل از «افرادی که در این تبادلات دخیل بوده‌اند» مطرح کرد.

بنابراین گزارش، ‌ مقامات آمریکایی به دنبال علامت فوری درباره نیات ایران هستند، این که انتخاب دولت(روحانی) برای احراز پست مذاکره‌کننده ارشد هسته‌یی کیست.

بنابراین گزارش مقامات آمریکایی گفتند که از حملات(لفظی) علنی به پیشینه مذاکراتی جلیلی در طول مبارزات اخیر انتخاباتش شگفت‌زده شده‌اند. آن‌ها گفتند که این ممکن است نشان بدهد که تهران آماده اتخاذ خط مشی سازگارتری در قبال ۱ + ۵ و آمریکا است.

رابرت آینهورن، که اخیرا از سمت مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور هسته‌یی کناره‌گیری کرد، در یادداشتی برای مجله «فارین پالسی» نوشت که آن‌ها این استدلال را مطرح می‌کنند که ایران اگر می‌خواهد موضع بین المللی‌اش را احیا کند باید اقتصاد خود را احیا کند.

بنابراین گزارش، مقامات آمریکایی گفتند که هم‌چنین در انتظار پاسخ رسمی تهران به بسته دیپلماتیک ۱ + ۵ هستند که در آخرین دور مذاکرات در ماه فوریه در قزاقستان به ایران ارایه شد.

بنابراین گزارش، این بسته شامل لغو برخی تحریم‌ها علیه صنعت معادن ایران و نظام مالی این کشور در ازای پایان یافتن تولید سوخت(۲۰ درصدی) و توافق برای انتقال بخش عمده آن به خارج از کشور است. ۱ + ۵ هم چنین به دنبال بستن تاسیسات غنی‌سازی فردو است.

برخی مقامات اروپایی و آمریکایی این بحثرا مطرح کرده‌اند که کاخ سفید باید تمایل به لغو بیش‌تر تحریم‌ها را در ازای عقب‌نشینی ایران در برنامه هسته‌یی به روحانی نشان دهد. آن‌ها هم چنین گفته‌اند که ۱ + ۵ باید گفت‌وگو ایران را به شکلی بسط دهد که شامل مسایلی نظیر پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه نیز بشود.

اما مقامات عالی‌رتبه آمریکایی روز جمعه گفتند که پیش از بررسی هر گونه بسته جدیدی، ایران باید پاسخ‌هایی ملموس به پیشنهادات پیشین ۱ + ۵ در آلماتی بدهد.

المانیتور افزود که با وجود اظهارات روحانی، ایران به گسترش برنامه هسته‌یی خود در ماه‌های اخیر ادامه داده است. مقامات آمریکایی و سازمان ملل گفته‌اند که ایران سانتریفیوژهای موسم به IR - ۲ را در فردو و نطنز نصب و راه‌اندازی کرده است. مقامات آمریکایی می‌گویند که ظاهرا ایران خود را متعهد کرده است حجم کلی تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را زیر ۲۵۰ کیلوگرم نگهدارد.

مقام آمریکایی عالی‌رتبه یاد شده روز جمعه گفت که پیشرفت ایران می‌تواند واشنگتن را وادار کند جدول زمانی مورد نظرش درباره برنامه هسته‌یی ایران را کوتاه‌تر کند.

وی افزود: این برنامه باید مستمرا ارزیابی شود تا مشخص شود در چه جایگاهی قرار دارد.