گاردین: جشن پیروزی روحانی، تمسخر جنبش سبز بود

به گزارشافکارنیوز، روزنامه بریتانیایی گاردین، گزارشی را از جشن‌های پیروزی حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب کشورمان تهیه کرده که عنوان آن چنین است: «جشن پیروزی روحانی در ایران، تمسخر جنبش سبز بود.»

این گزارش گاردین ظاهرا در تهران و توسط یکی از هواداران فتنه ۸۸ به‌رشته تحریر درآمده است و طبعا با ادبیاتی خصمانه و علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نگاشته شده است.

نویسنده گزارش تصریح می‌کند که وقتی صدای شادی مردم را از پیروزی حسن روحانی شنیده، احساس کرده که در اقلیت است، اقلیتی که به‌زعم وی، رای نداده‌اند زیرا به اصلاحات تدریجی در یک نظام «تئوکراتیک نظامی» معتقد نیستند!

گاردین در این گزارش خود شادی‌کنندگان از پیروزی روحانی را کسانی دانسته که نیاز به مست شدن داشته‌اند و منظورش هم از مستی، فریب‌خوردگی است! از نظر نویسنده گاردین، حکومت ایران نه‌تنها مردم را پای صندوق‌های رای آورد، بلکه آنها را به رای دادن به یک روحانی محافظه‌کار برانگیخت که جزئی از دستگاه نظامی امنیتی کشور است!

به باور گاردین، جمهوری اسلامی نه‌تنها مردم را پای صندوق‌های رای آورد، بلکه باعثشد تصور کنند که بخشی از تاریخ را ساخته‌اند.

این گزارش گاردین که باید آن را توهین به ۷۲ درصد از ملت ایران که در انتخابات مشارکت کرده‌اند و بالاخص رای‌دهندگان به رئیس‌جمهور منتخب دانست، سعی کرده چنین جلوه دهد که مردم از ترس روی کار آمدن برخی، به جایگزینی که حکومت اجازه انتخاب او را داده بود، رای داده‌اند.

گاردین نماد انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب را نیز مورد تمسخر قرار داده که اظهار امیدواری کرده است که «کلید روحانی»، خود به یک قفل تبدیل نشود.

بر اساس گزارش فوق، روحانی، انتخابی عالی برای نخبگان حاکم بر ایران بود. گاردین همچنین ادعا کرده است که حسن روحانی فاقد قدرت سیاسی واقعی است اما می‌تواند پوششی برای فراموشی بعضی امور باشد.

گزارش مزبور از حسن روحانی به‌منزله کسی یاد کرده که در بالونی هوای گرم دمیده است که با حمل «نماد دموکراسی در جمهوری اسلامی» به پرواز درآمده است.

در بخش دیگری از گزارش گاردین این سوال مطرح شده است که آیا انتخابات خرداد ۹۲ با مشروعیتی که برای جمهوری اسلامی به‌وجود آورد، آیا به‌معنی تمسخر جنبش سبز نبود؟ آیا شادی کردن در پیش چشم نیروهای امنیتی که با جنبش سبز درگیر شده بودند، به‌معنای تسمخر جنبش سبز نیست؟

نویسنده گاردین که ظاهرا از عدم رخدادن آشوب خیابانی پس از انتخابات ۹۲ ناامید شده است، مدعی است که چهار سال قبل جنبش سبز ایران درسهایی در خصوص سیاست خیابانی برای جهان داشت، اما امروز باید این درسها را در مصر آموخت!