پایان نشست شورای عالی وزیران خارجه شانگهای

به گزارش افکارنیوز، در شهر «چولپان آتا» در استان «ایسیق کول» در قرقیزستان نشست شورای عالی وزرای خارجه اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای پایان یافت.

«ارلان عبدلدیف» وزیرخارجه قرقیزستان در پایان این نشست اظهار داشت که در این نشست مهمترین مسائل و چالش‌های بین‌المللی و بین منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت و مسائل مطرح شده در نشست ماه سپتامبر سال گذشته نیز تأیید شد.

وی تأکید کرد که در این نشست چالش‌های جدی روابط بین‌الملل مطرح و بر ایجاد توسعه پایدار اقتصادی در کشورهای عضو سازمان تأکید شد.

در چارچوب این دیدار وزیر خارجه روسیه با وزیر خارجه قرقیزستان دیدار کردند و چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور ترکمنستان دولت خود را ترمیم کرد

رئیس‌جمهور ترکمنستان برای دومین بار ظرف شش ماه گذشته با عزل و نصب گسترده مقامات عالی‌رتبه و وزرای جدید، دولت خود را بار دیگر ترمیم کرد.

«قربانقلی بردی‏‏محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان در جلسه هیئت دولت که شب گذشته به‌منظور بررسی نتایج عملکرد دولت در نیمه اول سال جاری میلادی برگزار شد، «ایتالمازاف» که وزیر صنایع این کشور بود از این سمت برکنار و وی را به عنوان معاون جدید رئیس‌جمهور ترکمنستان در امور صنایع منصوب کرد.

تلویزیون ملی ترکمنستان روز شنبه در گزارش مصور ضمن اعلام این مطلب تصریح کرد که رئیس جمهور ترکمنستان که همزمان رئیس کابینه وزرا این کشور هم است در فرمانی «بایرام‏اف» وزیر ساختمان سازی این کشور را نیز برکنار و «ارشاف» را به عنوان وزیر جدید ساختمان سازی معرفی کرد.

علاوه بر این رئیس جمهور ترکمنستان طی فرمانی «قربان محمد‏الیاس‏اف» وزیر بهداشت و صنایع دارو این کشور را به دلیل وضع سلامتی از این سمت برکنار و «نورمحمد آمان نفص‏اف» را به عنوان وزیر جدید بهداشت و صنایع دارو این کشور تعیین کرد.

همچنین به موجب فرمانی بردی‏محمداف رؤسای شرکت ملی نفت «ترکمن نفت»، «دریایاف» و نیز «مرداف» رئیس شرکت ملی راه این کشور به دلیل کوتاهی در انجام وظایف محوله از سمت‌های خود برکنار شدند.

رئیس جمهور ترکمنستان در فرمانی دیگر «ایلامانوف» را به عنوان رئیس جدید شرکت ملی نفت و «آمان گلدی‏اف» را به عنوان رئیس جدید شرکت ملی راه ترکمنستان منصوب کرد.

رئیس شرکت ملی زمین شناسی صنعت نفت و گاز، مدیر شرکت ملی شیلات و تعدادی از بخشداران ترکمنستان از دیگر مقامات دولتی این کشور هستند که با سمت‌های خود خداحافظی کردند.

سفر قریب الوقوع رئیس جمهور قرقیزستان به بلژیک و امضا توافق‌نامه همکاری با بانک سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا

وزیر اقتصاد قرقیزستان اعلام کرد که در چارچوب سفر رئیس جمهور این کشور به بلژیک توافق‌نامه همکاری با بانک سرمایه گذاری اتحادیه اروپا امضا خواهد شد.

در جریان دیدار «ساریف» وزیر اقتصاد قرقیزستان با سفیر بلژیک در قرقیزستان و نماینده بانک سرمایه گذاری و عضو هیئت مدیره این بانک در آسیا اعلام کرد که در حال حاضر مقدمات سفر آتامبایف رئیس جمهور به بلژیک فراهم می‌شود و احتمال دارد در جریان این سفر توافق نامه همکاری بین قرقیزستان و بانک سرمایه گذاری بلژیک امضا شود.

خروج ۴۸۰ هزار شهروند تاجیک در ۶ ماهه اول سال از کشور

در ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۳ بنابر آمار بدست آمده ۴۸۰ هزار شهروند تاجیک تاجیکستان را برای مهاجرت کاری به کشورهای همسایه ترک کرده‌اند.

بنابراین گزارش سازمان امور مهاجرت تاجیکستان در سال جاری تا کنون ۵۷۱ هزار نفر از کشور خارج شده اند که ۴۸۰ هزار نفر آن مهاجر کاری بودند که در میان آنان ۵۱ هزار نفر زن می‌باشد و ضمن اینکه در همین زمان ۲۳۰ هزار نفر از مهاجرین کاری به کشور باز گشته‌اند که ۷۰ هزار نفر آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

این میزان نسبت به سال ۲۰۱۱ کاهش یافته زیرا در این سال ۷۴۸ هزار نفر برای مهاجرت از تاجیکستان خارج شدند که ۷۰ هزار نفر آنان زنان بودند.

گسترش همکاری‌های چین و ازبکستان در سطح دیپلماسی

۲۵ تیرماه(۱۵ جولای) وزیر خارجه جمهوری خلق چین در رأس هیئتی وارد تاشکند پایتخت کشور ازبکستان خواهد شد.

بنا به اطلاع سرویس خبری وزارت خارجه ازبکستان، این سفر که به دعوت وزیر خارجه ازبکستان انجام می‌شود طرفین چشم انداز همکاری‌های دوجانبه را در زمینه‌های مختلف بررسی خواهند کرد.

در این دیدار مسائل جاری منطقه و افغانستان و چالشهای بینالمللی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.