به گزارش افکارنیوز، محمود حسین‌پور ظهر امروز در بخش پایانی همایش روز جهانی جمعیت در این شهر که با محوریت سلامت باروری جوانان برگزار شد، با بیان اینکه آمار مرگ و میر مادران و نوزادان از شاخص‌های توسعه‌یافتگی و یا توسعه‌نیافتگی کشورها محسوب می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰۰ میلیون دختر در دنیا با قابلیت باروری زندگی می‌کنند که از این تعداد ۶۰۰ میلیون نفر در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه سلامت باروری در افراد زیر ۱۸ سال طی شعار روز جهانی جمعیت امسال مورد توجه قرار دارد، افزود: ایران در دنیا به عنوان هفدهمین، در آسیا به عنوان دهمین و در منطقه به عنوان سومین کشور پرجمعیت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است نرخ مرگ و میر زنان باردار در کشور ۱.۲ درصد از کل جمعیت زنان بارور است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان متذکر شد: طبق سرشماری سال ۸۵، میزان باروری نیز در کشور ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گفته حسین‌پور، در صورت تداوم روند کنونی بارداری و باروری در ایران، در ۲۰ تا ۳۰ آینده چرخه جمعیتی در کشور معکوس خواهد شد.

وی اذعان داشت: البته این پیش‌بینی در حال حاضر برای برخی از استان‌ها قابل تعمیم نیست، چراکه در ۱۲ استان نرخ باروری بالای ۲.۱ یعنی بالاتر از نرخ کشوری است.

این مسئول اضافه کرد: سیستان و بلوچستان و هرمزگان در حال حاضر بیشترین رشد باروری را دارند.

وی افزود: این پیشتازی به نوعی هم خوب است و هم می‌تواند بد باشد، چراکه این میزان باروری در استان‌های دور افتاده و کمتر برخوردار اتفاق می‌افتد که می‌تواند در شاخص‌های کیفی و سلامت کودک و مادر نامناسب باشد.

حسین‌پور ادامه داد: این در حالی است که شهرستان بندرلنگه واقع در غرب مرکز استان، در هرمزگان دارای بیشترین نرخ باروری است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: میزان مرگ و میر مادران در هرمزگان از برخی از استان‌ها بیشتر است.

وی بیان داشت: این در حالی است که ۹۸ درصد از زایمان‌ها در هرمزگان در فضا و شرایط ایمن و مناسب به وقوع می‌پیوندد.

حسین‌پور با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای موفق در عرصه کاهش نرخ مرگ و میر مادران و نوزادان است، افزود: ایران جزو معدود کشورهایی در منطقه است که در صورت بروز مشکل برای مادر اجازه سقط جنین داده می‌شود تا از این طریق از جان مادر حفاظت شود.

به گفته این کارشناس سلامت، توسعه مشاور‌ه‌های ژنتیک می‌تواند بارداری‌های خطرناک را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سقط جنین‌های غیر قانونی نگران‌کننده شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان با بیان اینکه ۶۰ درصد از بارداریها در هرمزگان از نوع پرخطر است، از افزایش میزان باروری در زنان زیر هجده سال در این استان خبر داد.