بزرگترین بازیگر زنده حال حاضر جهان کیست؟
گروه فرهنگی – فرشاد شجاع؛

وقتی در مورد بازیگری در سینمای جهان سخن به میان می آید اسم های بسیار آشنایی چون مارلون براندو بزرگ، رابرت دنیرو، آل پاچینو، داستین هافمن، پل نیومن و…(فارق از بزرگان کلاسیک) به ذهن خطور می کند. که همه اینان از بزرگان بازیگری در سینما به شمار می آیند.

طی دو دهه اخیر یا شاید هم کمی بیشتر بازیگری به مرور چشم سینماگران جهان را به خود دوخت و خود را در این عرصه در سطح افرادی چون " مارلون براندو " نشان داد، او کسی نبود جز نوه مایکل بالکن از بزرگان تاریخ سینمای بریتانیا یعنی دانیل دی - لوئیس.
دانیل دی - لوئیس(متولد ۱۹۵۷) بازیگری اهل بریتانیا است، او تنها بازیگر مرد در تاریخ سینمای جهان است که موفق به کسب سه جایزه اسکار برای نقش اول مرد برای فیلم های «پای چپ من» ۱۹۸۹، «خون به پا خواهد شد» ۲۰۰۷ و «آبراهام لینکلن» ۲۰۱۲ شده است.
دی - لوئیس در سینمای جهان به عنوان بازیگری بسیار سرسخت در کاویدن نقش هایش معروف است. همچنین پشتکار او در شناخت ابعاد نقش هایی که در آن بازی کرده زبانزد است. او گاهی در این زمینه پا در مراحلی می گذارد که سمت و سوی افراط از دید نابازیگران به خود می گیرد، از جمله ساختن قایق به تنهایی در فیلم «آخرین موهیکان» ۱۹۹۲، یا صرف وقت بسیار برای شناخت نقشش از جمله یک سال برای فیلم «لینکلن» ۲۰۱۲، البته همین عوامل موجب منفک شدن او از سایر بازیگران هالیوود در این دو دهه اخیر شده است، که هم قابل تحسین است و هم سخت کوشی او را می توان الگوی برای تمام بازیگران جهان بویژه بازیگران سینمای کشورمان قرار داد.
ما دانیل دی - لوئیس را در فیلم هایی که در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است به تمامی باور می کنیم، از کاراکتر کریستی براون در فیلم «پای چپ من» که نقش یک معلول جسمی را بازی می کند که تماشگر معلولیت را به معنای واقعی در بازیگر بدون هیچ افراط و تفریطی(که از مشخصه های بازیگری اوست) احساس می کند. یا بیل قصاب در فیلم «دار و دسته های نیویورکی» ۲۰۰۲ که نقش یک آمریکایی متعصب را بازی می کند و ما می توانیم به راحتی تمام افکار تعصب او را نسبت به مهاجران در رفتار و چهره او ببینیم، تا فیلم «لینکلن» آخرین فیلم او که نقش آبراهام لینکلن را به زیبایی باور پذیر می سازد فیلم‌هایی که باید گفت هیچکدام را بدون او نمی‌توان تصور کرد.
او در فیلم هایش همان شخصیتی می شود که فیلم و داستان از او می خواهد. و تماشاگر با فیلم های او به تمامی مفهوم بازیگری در سینما را تجربه می کند. مخاطب فیلم در تمام مدت او را کامل در درون نقش احساس می کند و او هم از محدوده نقش خود هیچگاه به هیچ دلیلی خارج نمی شود. که از ویژگی های مهم بازیگری در سینماست.
دی - لوئیس که قدرت بازیگری خود در ایفای نقش های کاملا متفاوت به اثبات رسانده است، برخلاف بسیاری از بازیگران هالیوود در فیلم های مختلف، خود را تکرار نمی‌کند و همیشه در انتخاب نقش هایش وسواس عجیبی دارد. به همین دلیل هم در فیلم های بسیار کمی ایفای نقش می کند. بویژه در ۱۱ سال اخیر که تنها در ۵ فیلم به بازیگری پرداخته است.
این بازیگر متواضع سینمای جهان که بازی خوب او دلیل ماندگار شدن بعضی از کاراکترهای سینمایی شده است انتظارات را نه تنها در میان طرفداران خود، بلکه در میان تمام کسانی که فیلم های او را دیده اند ازعالم بازیگری بسیار بالا برده است تاجایی که دیگر به سادگی از یک بازی راضی نمی شوند. همچنین او را در عالم بازیگری به جایگاهی رسانده است که بعضی از منتقدان بر این باورند او بزرگترین بازیگر زنده حال حاضر جهان است و کمتر کسی را می توان متصور شد که در حال حاضر یارای رقابت با او را داشته باشد.