" بلای جان " رئیس‌جمهوران آمریکا درگذشت

به گزارش افکارنیوز، باشگاه روزنامه‌نگاران گریدیرون که یکی از قدیمی‌ترین نهادهای صنف روزنامه‌نگاری در آمریکاست، روز شنبه ضمن تایید این خبر اعلام کرد که خانم توماس در آپارتمان شخصی‌اش در واشنگتن درگذشته است.

هلن توماس در دوران طولانی فعالیت‌اش به عنوان خبرنگار حوزه کاخ سفید، موفق شد اخبار ۱۰ رئیس جمهور آمریکا را پوشش دهد.

او به سوالات سختی که از سخنگویان و روسای جمهوری می‌پرسید، شهرت داشت. از خانم توماس به عنوان یکی از پیشگامان زن در روزنامه‌نگاری آمریکا یاد می‌شود. هلن توماس حتی صندلی ویژه‌ای در سالن کنفرانس خبری کاخ سفید داشت.

به گزارش بی. بی. سی برخی از مقام‌های کاخ سفید از پرسش‌های هلن توماس تحت عنوان " شکنجه " یاد می‌کردند و می‌گفتند که بارها برای یافتن پاسخی به پرسش‌های موشکافانه او " جان به لب " شده‌اند.

او به ویژه، به علت سوال‌هایی که از جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری قبلی آمریکا می‌پرسید، مورد توجه قرار گرفت.

هلن توماس در سال ۲۰۰۳ و همزمان با جنگ عراق، بارها بوش را با پرسش‌های چالشی خود " مواخذه " کرد و در توصیف جورج دبلیو بوش به خبرنگاری دیگر گفت: " این بدترین رئیس‌جمهور تاریخ است. "

از او نقل است که گفته بود: " من همواره اخبار روسای جمهور را با این نگاه پوشش می‌دهم که آنها مسئول نهایی همه وقایع هستند. "


او در سال ۲۰۱۰ بعد از اظهار نظری جنجالی در مورد اسرائیل، عملا از فعالیت روزنامه نگاری کناره گرفت.

هلن توماس در آن سال خطاب به یهودیان اسرائیل گفته بود: " آنها باید گورشان را از فلسطین گم کنند و به خانه‌هایشان در آلمان، لهستان و آمریکا بازگردند. "

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید این اظهارات را " توهین آمیز " خوانده بود. هلن توماس بعدا از این صحبتها عذرخواهی کرد.

وی بیشتر زندگی حرفهای خود را خبرنگار یونایتدپرس بوده، اما از سال ۲۰۰۰ ستون پرداز روزنامه "هرست" بود. همین روزنامه اعلام کرد: "هلن توماس بازنشسته میشود. این تصمیم پس از آن مطرح شد که اظهارات جنجالی او درباره اسرائیل و فلسطینیها بر روی اینترنت منتشر شد."